(1) Sase puncte esentiale pentru un inceput antreprenorial
1. Uita de trecut, focus pe viitor. Cand incepi un start-up trebuie sa ai in minte doar viitorul. Imagineaza-ti cat mai in detaliu destinatia finala. Poate fi complicat, pentru ca nu intotdeauna reusesti sa te desparti de trecut.
De multe ori, dupa o o implicare indelungata intr-un anumit proiect pe care il lasi in urma, iti vine greu sa te gandesti la viitor si sa lasi pur si simplu trecutul acolo unde ii este locul. Mai ales cand nu ti-ai dorit acest lucru. Mie mi-a fost foarte greu dupa opt ani in care am condus Vodanet si dupa o despartire delicata de fostii parteneri la finele lui 2007.
Am avut insa sansa de a ma asocia cu niste oameni (Thegroup) care si-au dat seama de asta si care m-au ajutat sa ma focusez numai pe viitor. Uneori este greu sa o faci singur, insa, cand iti doresti cu adevarat, apare sprijinul de care ai nevoie.
2. Defineste-ti clar destinatia si nu drumul pana la ea
Imagineaza-ti destinatia la care vrei sa ajungi cat mai clar posibil. Nu te focusa pe drumul pana la ea, pentru ca nu ai cum sa il stii. Sau daca il stii, e posibil sa nu faci altceva decat sa mergi pe “poteci batatorite” si sa pierzi din vedere inovatia.
Cand vorbesc despre antreprenoriat imi place sa fac urmatoarea comparatie: gandeste-te ca pleci spre Odessa cu masina, noaptea, si nu ai mai fost niciodata acolo. Consideri ca vei ajunge la Odessa? Daca raspunsul este pozitiv, atunci esti un antreprenor. Stii sigur ca poti ajunge la destinatia pe care ti-ai propus-o, desi noaptea nu vezi decat la 200 de metri in fata. Esti convins ca vei gasi indicatorul catre Odessa si vei sti sa gasesti si drumul.
In timp ce inaintezi, nu uita sa te focusezi. Daca te uiti si dupa alte indicatoare, e posibil sa deviezi si sa ajungi in alta parte. Asadar, tine minte doar destinatia la care vrei sa ajungi si urmareste semnele care apar pe parcurs.
Alege-ti destinatii curajoase pentru ca asa cum spune Tom Peters: “E mai bine sa premiezi marile esecuri in locul succeselor mediocre”.
3. Ai credinta ca vei ajunge la destinatia pe care ti-ai ales-o
Celor mai multor oameni le este frica sa viseze. Ca si leader este jobul tau sa faci asta. E mai bine sa visezi, chiar daca nu iti vei indeplini niciodata visul, decat sa nu visezi deloc.
Eu sunt convins ca orice vis poate deveni realitate, pentru ca oamenii nu au vise pe care nu le pot indeplini.
4. Fii darnic. Lasa pe toata lumea sa se implice in realizarea visului tau
Pentru a-ti indeplini visul ai nevoie de oameni. De aceea pleci spre Odessa impreuna cu o echipa. Una care iti impartaseste si iti adopta visul. Ai incredere in ei si implica-i in realizarea lui. Intr-o calatorie, atunci cand mai multe persoane sunt atente la indicatoarele de pe drum, exista mai multe sanse ca intregul grup sa ajunga la destinatie.
Oricine poate veni cu o idee valoroasa. Atunci cand toata lumea este dedicata si activa, echipa isi simte contributia si crede cu adevarat in ceea ce face, iar de aici decurg si entuziasmul cu care isi evanghelizeaza produsul, si, implicit, obtinerea unor rezultate mai bune.
5. Condu ca un leader
Vestea buna este ca nu e nevoie neaparat sa te nasti un leader. Poti invata “profesia” de leader. Iar eu cred ca acesta este singurul mod de a construi o afacere de succes. Ca leader, trebuie sa le comunici clar oamenilor din echipa ta destinatia finala si sa construiesti sistemul in asa fel incat toti sa fie entitati active si creative ale acestuia.
Japonezii par sa fie cei mai buni in solutii de leadership. Urmareste Kaizen. Tot la Thegroup am auzit pentru prima data de acest concept si m-am indragostit de el.
6. “Work hard, party even harder”
Pana acum am vorbit despre munca. Acum vreau sa va indemn sa sarbatoriti in stil mare orice success. Iar Odessa sau destinatia finala trebuie sa fie scena unei celebrari fara precedent, una care sa te faca sa spui: “A meritat fiecare metru pe care l-am parcurs pana aici!”
Vlad Stan - antreprenor de peste 9 ani in online. Detalii pe vladstan.com.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Citeste aici alte articole din "Jurnal de start-up":
Dragos Manac - (2) Despre piata, clienti si vanzari
Vladimir Oane - (4) Grijile bune
Mircea Scarlatescu - (3) Nu esti a-toate-stiutor
Gabriela Malcinschi - (4) Clientul trebuie sa te ajute sa-l ajuti