(10) Cele 3 nevoi ale unui angajat motivat


Un nou loc de munca presupune, de obicei, pe langa o perioada de schimbare, si o doza foarte mare de entuziasm si de asteptari pozitive legate de noile responsabilitati.



Pe de alta parte, un studiu arata ca in aproximativ 85% din companii, moralul angajatilor scade drastic dupa primele 6 luni si continua sa se deterioreze pana la sfarsitul primului an. Problemele apar in de obicei din doua cauze: politicile si procedurile organizationale si relatia cu superiorul direct.

Pentru a mentine atmosfera de entuziasm din primele zile de munca, managementul trebuie sa inteleaga cele trei seturi de nevoi pe care angajatii le doresc de la locul de munca si sa incerce sa le satisfaca:

Echitate: sa fie respectati si tratati corect in privinta salariului, beneficiilor si a sigurantei jobului;

Realizari: sa fie mandru si rasplatit atunci cand isi duce la bun sfarsit anumite sarcini;

Camaraderie: sa aiba o relatie buna si productiva cu oamenii cu care lucreaza;

Pentru a mentine forta de lucru entuziasta, managementul trebuie sa se preocupe simultan de toate cele 3 nevoi. In general, angajatii care lucreaza pentru companii in care unul din acesti factori lipseste, ajung sa fie treptat demotivati, neperformanti si chiar sa paraseasca organizatia respectiva.

Acest lucru se datoreaza in principal unei confuzii a antreprenorului, legate de perceptia ca doar o anumita nevoie e importanta. Din experienta mea, niciuna nu poate fi substituita de alta. Banii nu pot lua locul recunoasterii pentru lucrul bine facut, iar, pe de alta parte, recunoasterea nu poate plati rata la banca.

Cea mai frecventa eroare, pe care am remarcat-o in discutiile mele cu diversi antreprenori, este ca in general ei cred ca singura motivatie a oamenilor lor e cea financiara, adica platesc angajatii si apoi ii pun la munca fara sa se mai preocupe de celelate nevoi - realizari, camaraderie.

O preocupare a oricarui angajat este atmosfera pe care managerul o creeaza in companie legata de siguranta jobului. Angajatii nu trebuie sa fie inspaimantati ca isi pierd locul de munca daca au performante mai proaste pe termen scurt; nimeni nu e perfect, dar trebuie sa fie constienti ca acest lucru se poate intampla si este doar ca o ultima optiune daca nu isi imbunatatesc performantele.

Siguranta jobului este doar inceputul. O sa incerc sa trec in revista cateva practici bune pe care le-am invatat de-a lungul anilor, corelate cu cele trei nevoi mentionate mai sus.


Realizari
Introdu un obiectiv care sa inspire! Incearca sa impartasesti angajatilor viziunea, misiunea organizatiei. Incearca sa ii faci sa fie mandri ca fac parte din organizatia ta. Fiecare manager trebuie sa isi creeze viziunea pentru departamentul sau. Nu este suficient sa ai viziunea si misiunea scrise pe un perete, daca nu incerci sa le si comunici angajatilor tai.

Recunoaste meritele angajatilor! Managerii trebuie sa aiba grija sa fie recunoscuta contributia fiecarui angajat, indiferent daca este mare sau mica. Motto-ul multor manageri este "De ce sa multumesc cuiva ca a realizat ceva pentru care era platit?!” De cele mai multe ori se intampla sa isi faca treaba si in loc de recunoasterea muncii bine facute de la manager, sa primesca numai critici pentru micile si inerentele greseli pe care le-a facut. Recunoasterea pentru realizari este una din nevoille fundamentale ale oamenilor. O bataie pe umar, un simplu cuvant: “bravo!” sunt cateva dintre metodele prin care managerii pot sa isi arate recunostinta pentru lucrul bine facut.

Fii un imbold pentru angajatii tai! Stilul de management de genul “comanda si controleaza” are un efect demotivator asupra angajatilor. Trebuie sa fii constient ca rolul principal pe care il ai ca manager este sa-i ajuti pe angajati sa isi faca treaba bine. Rolul tau de manager presupune sa te implici in nivelele superioare de management, pentru a le reprezenta interesele si pentru a te asigura ca personalul tau primeste ceea ce are nevoie pentru a reusi.

Ajuta angajatii sa se dezvolte! Un motiv major pentru care managerii nu isi ajuta angajatii sa devina mai performanti este ca nu stiu cum sa faca acest lucru fara sa ii enerveze si sa se eneveze. Unul din cele mai importante lucruri este ca angajatii care au rezultate satisfacatoare sa fie constienti de acest lucru. Este foarte usor pentru un angajat sa accepte un feedback pentru a-si imbunatati activitatea, daca acesta stie ca managementul este multumit cu munca lui si ca il va ajuta sa o faca mai bine.


Echitate
Comunica. Una din cele mai neproductive reguli in business este sa distribui informatii pe baza “Trebuie stiut”. Este una dintre cele mai distructive masuri sa restrictionezi fluxul de serie intreaga de activitati, printre care si cea de legatura a angajatilor cu informatie in organizatie. Frustarea oamenilor apare din cauza lipsei de comunicare in organizatie.

De ce anume au nevoie angajatii pentru a-si face treaba si ce ii face sa se simta respectati si implicati? Raspunsul este ca managerii sa fie transparenti in transmiterea de informatii, sa nu ascunda nimic din ceea ce ar putea fi de interes pentru angajati, cu exceptia acelor lucruri care sunt absolut confidentiale.

Pentru o buna comunicare este nevoie ca managerii sa fie la curent cu ceea ce angajatii trebuie sa stie; cel mai bine ar fi sa ii intrebe pe ei insisi acest lucru. Cei mai multi manageri trebuie sa-si impuna sa comunice in mod regulat. Programati sedinte periodice cu angajatii, ale caror scop sa nu fie altul decat comunicarea pe ambele sensuri. Intalnirile dintre manageri ar trebui sa se finalizeze cu un plan specific pentru comunicarea rezultatelor intalnirilor catre angajati. Multi angajati sunt chiar sceptici referitor la motivele managerilor si pot intelege altceva. Obtineti feedback continuu cu privire la cat de bine comunicati! Una dintre cele mai mari probleme de comunicare este presupunerea ca mesajul a fost inteles. Urmarirea (follow-up) arata de multe ori ca mesajele sunt neclare sau prost intelese.

Fa fata la performanta slaba. Identifica si ia atitudine atunci cand exista 5% - 10% din angajatii tai care sunt lenesi, rau voitori, incompetenti si nu vor sa munceasca.

Cei mai multi oameni vor sa munceasca si sa fie mandri de ceea ce fac (nevoia de realizari), dar exista angajati care sunt, in realitate, ”alergici” la munca - ar face orice sa o evite. Acestia sunt lipsiti de motivatie si o abordare disciplinara - incluzand concedierea - este cam singura solutie la care poti ajunge.

Acest lucru nu ii va demotiva pe ceilalti membri ai echipei, din contra, se vor simti usurati sa vada ca un obstacol din calea performantei lor a fost indepartat.


Camaraderie
Promoveaza munca in echipa.

Majoritatea task-urilor necesita lucru in echipa. Studiile au aratat ca eforturile unui grup in directia “rezolvarea problemelor” sunt mult mai eficiente decat munca individuala. Aditional, majoritatea angajatilor vede lucrul in echipa ca un foarte bun stimulent.

De fiecare data cand e posibil, managerii trebuie sa ii organizeze pe angajati in echipe care sa se autogestioneze si sa aiba autoritate asupra calitatii produselor, programarii lucrarilor si a modurilor de lucru. De asemenea, echipele solicita mai putin management si, normal, au o influenta directa asupra nivelelor de management si a costurilor.

Crearea echipelor este la fel de mult de legata de camaraderie, ca si competentele principale.

Un manager trebuie sa evalueze cu grija cine cu cine munceste mai bine. In acelasi timp, este important sa creeze oportunitatea de cross-learning (invatare de la ceilalti) si de diversitate a ideilor, metodelor si abordarilor. Fiti clari cu noua echipa in ceea ce priveste rolul acestei, cum va functiona si randamentul asteptat.

Daca tinem cont de cei trei factori, ar mai fi unul care ii uneste pe toti la un loc:

Asculta si implica-te! Angajatii sunt o sursa de informatie despre cum se desfasoara munca si cum se poate imbunatati. Acest lucru a fost demonstrat de-a lungul timpului. Managerii care tin cont de acest lucru, pot sa creasca calitatea produselor si sa efincientizeze fluxul de productie.

Managerii trebuie sa isi arate interesul permanent pentru ideile angajatilor. Acestea nu se materializeaza daca exista o comunicare formala, ci doar daca discuti direct cu persoanele implicate. Trebuie sa creezi o atmosfera de genul “trecutul nu e suficient” si sa recunoasti inovatiile angajatilor.


Florin Scarlat este General Manager in cadrul companiei Bit Solutions, o firma de servicii de outsourcing IT.

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.

Citeste aici  alte articole din "Jurnal de start-up".


Nu exista comentarii