(3) Viziune si strategie. Importanta lor in business
Viziunea si misiunea sunt elementele critice in elaborarea strategiei companiei. Inca de la infiintare trebuie sa le definesti clar, pentru ca ele vor sta la baza dezvoltarii companiei. Pornind de la o viziune clara, se creeaza premisele de a construi cea mai buna strategie.
Viziunea porneste de la intrebarea “Unde vrei sa ajungi?” si reprezinta o imagine clara a viitorului. Este ca intr-o calatorie in care trebuie sa stii - clar si exact - unde vrei sa ajungi. Si in cadrul unei organizatii este la fel. Atingerea viziunii este ca o calatorie spre succes, la care contribuie mai multe entitati pentru a o realiza. De fapt, viziunea ajuta oamenii sa contribuie la realizarea unui scop comun, inspira angajatii sa participe si sa continue aceasta calatorie. Cateodata, este foarte greu sa o exprimam in cateva cuvinte. Viziunea este visul fondatorului si al echipei sale, care insa nu este inca o realitate. Este ca o forta conducatoare prin care o persoana comunica eficient in cadrul organizatiei si duce la indeplinirea scopului. Ca sa intelegem mai bine putem lua ca exemplu viziunea Apple “The computer for the rest of us”.
Misiunea raspunde la intrebarea “Cum facem?” Sau, mai corect spus, “Cum facem sa indeplinim viziunea?” Dezvoltarea unei misiuni clare este importanta pentru ca, de multe ori, ea ridica probleme si pune in discutie opinii divergente. Atunci cand top managerii ridica intrebarea “Care este business-ul nostru?”, ei pot avea pareri diferite. Indivizi care au lucrat impreuna pentru o perioada lunga de timp si care credeau ca isi cunosc punctul de vedere, brusc realizeaza ca sunt in contradictie totala.
Planificarea strategica este procesul de dezvoltare a obiectivelor companiei, a strategiilor si tacticilor necesare pentru a indeplini viziunea organizatiei. Compania defineste obiectivele pe termen scurt si pe termen lung, folosind declaratia misiunii. Obiectivele pot include cresterea cotei de piata, maximizarea profitului, cresterea satisfactiei clientilor si cresterea notorietatii. Dupa definirea obiectivelor, se dezvolta strategii pentru atingerea lor.
Ca exemplu de strategii generice putem considera strategia de diversificare (incerc sa imi extind gama de produse sau servicii) sau strategia de focusare in care renunt la multe produse si ma focusez pe unul sau doua pe care le fac foarte bine. Actiunile specifice prin care pot implementa strategia se numesc tactici. Daca ai mai multe strategii, vei avea cel putin cate o tactica pentru fiecare strategie. De exemplu, monitorizarea scorurilor de feedback este tactica pentru a atinge satisfactia clientilor mari. Trebuie sa avem grija sa nu confundam tactica cu strategia.
Lucrurile se schimba. Trebuie sa te schimbi odata cu ele, sau inaintea lor. Oricum, in ceea ce priveste viziunea, strategia si tacticile, ai nevoie de ceva flexibilitate si de ceva fermitate. Tine-te de visul tau, de viziunea ta. Nu te lasa dus de val. Viziunea ta ar trebui sa fie ancora care tine tot restul. Aceasta se stabileste pentru o perioada mai lunga de timp. Strategia este un plan anual sau pe un termen mai lung, astfel ca s-ar putea sa fie nevoie sa se schimbe odata cu schimbarile din mediul intern sau/si extern, dar schimbarile strategiei trebuie sa aiba loc numai dupa ce te-ai gandit foarte bine. De asemenea, schimbarile din strategie nu trebuie sa aiba loc pana cand nu elaborezi una noua, care sa o inlocuiasca pe cea veche. Tacticile sunt cele mai flexibile. Daca vreo tactica nu functioneaza, ajusteaz-o si mai incearca o data!
Florin Scarlat este General Manager in cadrul companiei Bit Solutions, o firma de servicii de outsourcing IT.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Citeste aici alte articole din "Jurnal de start-up".