(8) O excursie in America
Am fost in SUA toata luna martie. Scopul calatoriei a fost sa ajung la SXSW (una dintre cele mai importante conferinte de interactiv din lume), in Austin, insa am decis sa raman pentru inca trei saptamani in San Francisco. Asadar, o luna in America, aproape de Silicon Valley, printre oameni despre care citesc de obicei pe bloguri. Ca de obicei, o sa incerc sa rezumez calatoria mea in cateva paragrafe simple.
Granitele mentale
Dragos a scris despre asta mult mai bine ca mine (cititi la el pe blog daca nu ati facut-o deja). Mi-am dat seama cand primeam mesaje pe Twitter sau pe Facebook de la tot felul de prieteni “invidiosi”: “Esti la SXSW? Nu pot sa cred”, “Fantastic, ce chestie” samd.
Si mie nici nu mi se pare mare scofala. Nici organizatoric (poti sa rezolvi totul online), nici financiar (costul pentru doua persoane in SUA cu avioane, hotel, mancat la restaurant, inchiriat masina etc, a fost de 5.000 de euro). De ce trebuie sa fie mare eveniment ca un roman e la SXSW? Cand oricare din voi poate sa ajunga acolo la fel de simplu.
Milogeala
O alta chestie care “mi s-a relevat” (folosesc vocabularul lui Vlad Stan acum) este ca noi, ca romani, inca avem o atitudine de milogi. Dupa ce m-am intors, intrebarea cea mare a fost: “Ti-a iesit ceva?”, “Ai mai luat bani?” etc.
Daca e sa ne ducem in America (sau in orice tara civilizata) ca sa ni se dea, am gresit rau. De ce sa nu incercam sa mergem cu mentalitatea de a-i ajuta noi pe americani? Credeti ca ei le stiu pe toate? Ca sunt mai inteligenti ca noi? Sau ca sunt mult mai bine conectati? Ati fi surprinsi.
Intr-o luna de stat in SUA am dat sfaturi legate de scalare unui CTO de la o companie al carui produs il folositi zilnic si am introdus oameni din San Francisco altor oameni din San Francisco sau Europa. Am introdus fonduri de investitii (care au refuzat sa investeasca in uberVU) unor companii care erau mai potrivite pentru portofliul lor samd.
Toti avem lucruri pe care le putem pune pe masa foarte usor. Singura problema este sa nu ne ducem peste granite cu mentalitatea de asistati.
Nimeni nu stie nimic
Poate credeti ca marii investitori sau antreprenori din Silicon Valley au raspunsuri la toate intrebarile. Adevarul e ca sunt la fel de confuzi ca oricare din noi. E foarte adevarat ca au mult mai multa experienta, dar lucrurile nu sunt deloc ca la stirile ProTV.
Sunt multe start-up-uri care nu au idee cum sa scoata bani, investitori care sunt derutati de situatia economica, mari companii care nu stiu in ce directie sa o ia samd.
Ca sa citez dintr-un speech pe care l-am vazut la LeWeb “The truth is no one knows shit”. Si partea frumoasa e ca majoritatea dintre ei sunt destul de deschisi in privinta asta, chiar daca folosesc expresii precum “inca exploram aceasta piata” sau “situatia din ultimele luni ne forteaza sa ne re-evaluam startegia”.
Spre deosebire de noi, unde toti mimam bunastarea pentru ca “oficial trebuie sa ne mearga bine”, majoritatea americanilor sunt sinceri cu situatia afacerilor lor.
In concluzie, trebuie sa iesiti din tara. Trebuie sa dati mana cu oameni pe care acum ii citati pe bloguri, sa vedeti ca America nu e o tara de paradis, ca nu e nimeni mai destept ca voi. Am zis.
Vladimir Oane este co-fondator al Metromind Media, o agentie de marketing online, si partener la CaptainGO, un sistem online de rezervari hoteliere. Din 2007, conduce echipa de dezvoltare a uberVU, o aplicatie web pentru managementul conversatiilor din web-ul social.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Citeste aici articolele anterioare din "Jurnal de start-up".