Antreprenoriatul social - o solutie pentru dezvoltarea comunitatilor


Afacerile sociale reprezinta afaceri viabile economic care, prin insasi activitatea lor, contribuie la rezolvarea unei probleme sociale. Ele creeaza locuri de munca si sunt o solutie pentru dezvoltarea pe termen lung a comunitatilor.


Printre categoriile defavorizate care reprezinta potentiali beneficiari ai afacerilor sociale sunt somerii de lunga durata, intretinatorii de familii numeroase, mamele singure sau persoanele cu dizabilitati, se mentioneaza intr-un document de prezentare a antreprenoriatului social, realizat de echipa competitiei de antreprenoriat social "Fabricat  in Tara lui Andrei".
 

Economia sociala in Uniunea Europeana
Ultimele date publicate in Atlasul Economiei Sociale 2014, arata ca, la nivelul Uniunii Europene, aproximativ 10% din mediul de afaceri european este reprezentat de afaceri sociale sau "intreprinderi sociale", asa cum sunt denumite in literatura de specialitate. Acestea integreaza peste 11 milioane de angajati, sub diferite forme de organizare.

Statele Uniunii Europene se afla in diverse stadii de adoptare a unor masuri non-financiare, facilitati fiscale sau chiar sprijinirea directa a economiei sociale:
• Franta, Italia, Belgia, Marea Britanie, Spania, Portugalia si Irlanda au legi comprehensive privind economia sociala;
• In Germania, Danemarca si Suedia economia sociala functioneaza in baza parteneriatului social public-privat, fiind prevazute facilitati;
• Masuri non-financiare de sprijinire a antreprenoriatului social exista in Belgia, Finlanda si Marea Britanie. Aici se gasesc incubatoare regionale, servicii de consultanta pentru inceperea si dezvoltarea de afaceri sociale si centre de asistenta tehnica;
• Facilitati fiscale, precum scutirile de taxe si impozite sau sub forma acordurilor de cooperare prin intermediul carora sistemul public de protectie sociala subcontracteaza de la entitati private servicii sociale sunt si ele intalnite. Un exemplu in acest sens este Portugalia;
• Sprijin direct, prin programe de finantare a infiintarii si dezvoltarii afacerilor si economiei sociale;
• Sprijin combinat, prin aplicarea masurilor non-financiare si fiscale.

In octombrie 2014, Comitetul Economic si Social European (CESE) a prezentat concluzii si recomandari privind afacerile sociale. In timp ce interesul pentru acestea si vizibilitatea lor a crescut, se remarca in continuare o nevoie de constientizare si intelegere a modului in care ele functioneaza.
 

Afacerile sociale in Romania
Raportul Comisiei Europene din 2014 legat de peisajul economiei sociale in Romania subliniaza faptul ca tara se confrunta cu o constientizare precara a conceptului de afacere sociala. De asemenea, nu exista o politica legislativa de incurajare sau sprijinire a crearii si dezvoltarii de afaceri sociale.

Legea economiei sociale inaintata de Guvernul Romaniei inca din decembrie 2013, se afla la nivel de proiect de lege. Aceasta ramane inca in dezbatere, intrucat in ianuarie 2015 Ministerul Muncii a propus Comisiei de Munca o serie de amendamente la propriul sau proiect de lege.

Conform raportului de tara "Inovarea sociala in Romania" realizat de catre Institutul de Economie Sociala, se estimeaza ca exista aproximativ 7.000 afaceri sociale in Romania si 131.127 de angajati in structuri de economie sociala, care ar indeplini criteriile impuse de definitia Social Business Initiative (SBI).

In Atlasul Economiei Sociale din 2014, statisticile arata ca urmatoarele sectoare au avut cea mai mare pondere a asociatiilor si fundatiilor active economic:
• Silvicultura (51%);
• Agricultura (31%);
• Sectorul profesional (12%);
• Educatie, cultura si de dezvoltare / sectoare de turism (fiecare cu 9%).
 

Oportunitati de finantare pentru afaceri sociale
Antreprenoriatul social se contureaza, ca fenomen stabil, atat in ochii ONG-urilor, antreprenorilor, beneficiarilor, dar si al investitorilor.

Un studiu desfasurat de Cult Market Research in 2015, la initiativa OMV Petrom, arata faptul ca in Romania antreprenoriatul social este privit ca principala oportunitate de dezvoltare identificata de 75% dintre reprezentantii societatii civile. De asemenea, 83% dintre reprezentantii ONG-urilor considera ca antreprenoriatul social este un domeniu in care ar trebui sa se implice companiile din Romania.

In ceea ce priveste accesul la fonduri si stimulente fiscale, acesta a evoluat pe parcursul ultimilor ani, prin aparitia unor scheme de finantare din partea Fondului Social European (FSE), a competitiei de afaceri sociale desfasurate de Fundatia Nonprofit Enterprise and Self-Sustainability Team (NESsT) in Romania si a programului Fabricat in Tara lui Andrei, organizat de OMV Petrom.

 

Citeste aici mai multe articole despre antreprenoriat social.


Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii