Ce este PR-ul


Imaginea unei companii sau a unui produs nu se construieste doar prin campanii de promovare si marketing. Un rol din ce in ce mai important in firmele romanesti incepe sa fie jucat de PR. Cecilia Caragea, PR Manager la Arena Communications, explica pentru startups.ro ce este PR-ul si cum poate fi utilizat intr-o companie.

 

S-au incercat de-a lungul anilor sute si sute de definitii ale PR-ului fara sa se ajunga la o varianta convenabila. Dar cu siguranta PR-ul, adica relatiile publice, nu inseamna nici relatii cu publicul, nici advertising. Mie imi place sa spun ca PR-ul reprezinta o comunicare convingatoare. Si aceasta pentru ca, in esenta lui, PR-ul este comunicare, comunicare cu mass-media, cu publicul, cu angajatii, cu actionarii etc.

In plus, aceasta comunicare trebuie sa fie convingatoare. Ea nu reprezinta o simpla plasare a unui ad publicitar sau realizarea unui anunt, ci trebuie sa convinga un anumit public cu privire la o anumita problema. Fie ca este vorba de calitatea unui produs, de valoarea unui proiect, de buna credinta a unui politician.

Tocmai din cauza acestui discurs pro domo, PR-ul a fost acuzat de manipulare. Si, fara indoiala, ne intalnim de multe ori si cu o comunicare de PR mincinoasa. Spre deosebire de ad-urile publicitare, care nu pretind sa transmita un adevar, PR-ul pretinde sa dezvaluie, sa explice sa lamureasca. De aceea, in acest caz, acuza de minciuna este grava, dar greu sanctionabila. Minciuna are insa picioare scurte, iar comunicarea mincinoasa de PR se intoarce rapid atat impotriva omului sau agentiei de PR, cat, mai ales, impotriva beneficiarului acelei actiuni de PR, care va fi rapid sanctionat de public.


Cum te poate ajuta PR-ul
In mod aparent paradoxal, pe masura ce ne-am scufundat mai adanc intr-un ocean de comunicare, comunicarea a devenit o problema mai acuta. Suntem asaltati de informatii. Autoprotectia creeaza un filtru care ne apara de aceasta grindina, de aceasta agresiune informationala. In acelasi timp, avem insa nevoie de informatii si incercam sa selectam canale de comunicare necesare sau, oricum, utile. Simultan, criza de timp este, pentru majoritatea dintre noi, din ce in ce mai acuta. In aceasta criza de timp dublata de autoprotectia fata de cascada de informatii, intervine PR-ul.

PR-ul trebuie sa gaseasca caile optime de comunicare dinspre un brand, o firma, un partid, un politician, un sportiv, o institutie publica etc. spre un anumit public-tinta, de exemplu, catre consumatori, catre fani, catre partenerii de afaceri, catre angajati, catre sponsori etc.

Se vorbeste, de exemplu, foarte mult despre cultura organizationala. Mentalitatea, comportamentul, modul de colaborare intre angajati, intre angajati si conducere, respectiv patronat, increderea reciproca si modul intern de comunicare sunt esentiale pentru performanta companiei si chiar si pentru imaginea externa a brandului.
Modul de comunicare intern acopera o arie imensa, de la schimbul de informatii operationale la comunicarea unor decizii, la realizarea unor analize si pana la teambuilding sau petreceri aniversare. De la publicatii interne la bloguri sau intalniri informale, s-a dezvoltat o arie imensa de modalitati de comunicare eficienta specifica diferitelor tipuri de culturi informationale. In optimizarea acestora intervine PR-ul. 

Din punct de vedere al comunicarii externe, relatia cu mass-media joaca un rol foarte important. Trebuie sa analizezi in permanenta ce trebuie comunicat si cand. Dar, in special, trebuie sa vezi cum. Intr-un fel iti pui problema cand este vorba de canale media care se adreseaza femeilor, altfel daca se adreseaza copiilor sau barbatilor, daca este vorba de un canal media monden sau de business etc.

Pentru orice brand ai un ansamblu extins de tipuri de canale care contribuie la imaginea publica a acestuia. Este ca o orchestra. Tu trebuie sa vezi cum trebuie imaginata partitura care sa conduca brandul la succes.


Comunicarea eficienta
Lucrurile sunt si mai complicate in conditii de criza. Dar, in afara de crizele majore (pericol de faliment, scandaluri de frauda etc.), exista in permanenta pericolul micilor crize date de miscarile competitorilor, de modificarile pietei etc., care ar putea periclita pozitia brandului. Ori, din punct de vedere al crizelor, prevenirea este cel putin la fel de importanta ca rezolvarea crizelor deja declansate.

Pentru a-ti asigura in permanenta un ansamblu adecvat de elemente de comunicat, o parte din acestea trebuie sa fie generate chiar de echipa de PR. Ma refer inainte de toate la diferitele tipuri de evenimente, de la lansari de produse sau servicii si pana la aniversari sau actiuni culturale sau de binefacere. Acestea iti permit sa construiesti mixul de informatii care sa prezinte suficient interes public pentru a constitui o stire si care sa serveasca in acelasi timp campaniei de comunicare pe care o desfasori in acel moment.

Comunicarea trebuie sa fie in primul rand bine tintita. Trebuie sa stii ce vrei sa spui, cui vrei sa comunici, de ce vrei sa faci asta, ce asteapta adresantul, care este canalul optim de comunicare, care este forma optima a mesajului, cum poti verifica daca mesajul a fost corect receptionat.

Mai mult, ar fi de dorit sa poti realiza o comunicare bidirectionala simetrica. Din pacate, de cele mai multe ori, intr-unul din sensuri nu reusesti decat sa realizezi evaluari indirecte. Este extrem de important sa-ti poti asculta publicul catre care comunici, atat pentru a-i cunoaste parerile, cat in special pentru a putea urmari reactia fata de mesajele tale.

Acest feedback iti permite o optimizare a comunicarii, dar si o consiliere adecvata a brandului pentru care lucrezi. In cazul PR-ului intern, comunicarea bidirectionala este mult mai usor de realizat. Ai multiple cai de a asculta parerile si reactiile angajatilor. Din punct de vedere al comunicarii externe abia internetul a deschis in ultimii ani cai eficiente de dezvoltarea a unei comunicari simetrice, cum ar fi, de exemplu, utilizarea blogurilor.


Importanta PR-ului
Dar PR-ul nu realizeaza doar cercetarea necesara optimizarii actului de comunicare, comunicarea si evaluarea acesteia, ci, prin intermediul analizei procesului de comunicare, realizeaza si o evaluare a asteptarilor celor doua parti implicate in comunicare, si o necesara consiliere.

PR-ul este esential in crearea unui brand, impunerea unei idei, castigarea unei piete comerciale, cresterea vanzarilor sau a unui bazin electoral pentru castigarea alegerilor. De la aparitia purtatorului de cuvant, la organizarea de evenimente, de la relatia cu mass-media la formele specifice de comunicare in cadrul organizatiei cu angajatii sau cu actionarii si la comunicarea cu partenerii sau cu sponsorii avem doar cateva din problemele pe care trebuie sa le rezolve PR-ul.

In toate este insa esential cat de convingatoare reuseste sa fie aceasta comunicare si cat de pertinenta este consilierea care dubleaza comunicarea propriu-zisa. Si, in mod evident, rezultatele sunt cele care stabilesc valoarea activitatii respective de PR. Astazi este greu de conceput un brand sau o activitate de succes care sa nu se bazeze pe un PR performant, de calitate.


Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii