Ce potential au site-urile imobiliare de tip FSBO
Economia de bani si de timp contribuie la ascensiunea in Romania a vanzarii online a proprietatilor imobiliare, fara intermedierea agentiilor, prin sistemul “For Sale by Owner” (FSBO), intrat pe piata noastra acum cativa ani. Cresterea este insa lenta, din cauza lipsei de incredere a clientilor.
Primul serviciu online de tip FSBO din Romania a fost MagazinulDeCase.ro, lansat de un grup de antreprenori in octombrie 2006. Luna trecuta, afacerea a fost cumparata de Sanoma Magazines International (Citeste aici mai multe despre aceasta tranzactie)
“La lansare, si cumparatorii, si proprietarii primeau MagazinulDeCase.ro cu destul de mare reticienta. Modelul de FSBO pe care l-am dezvoltat noi a fost diferit de modelele din alte tari, pentru ca a trebuit sa ne adaptam la contextul local - sa verificam proprietatile listate, pentru a le valida”, spune pentru startup.ro Matei Malos, co-fondator al MagazinulDeCase.ro (alaturi de Alexandru Dima si Paul Ghinea) si consultant pentru site dupa preluarea de catre Sanoma.
Gabriela Enescu, Director General la casefaraintermediari.ro (lansat acum trei ani), spune pentru startups.ro ca acest concept a patruns pe piata romanesca la inceputul anului 2007, odata cu dezvoltarea online-ului in Romania.
‘’Cu toate ca in tarile europene si in SUA acest tip de business are o vechime de cel putin zece ani, in Romania implementarea s-a facut cu intarziere, din cauza ratei mici de penetrare a internetului pe piata romaneasca’’, mai spune Gabriela Enescu.
Adina Vasilescu, New Media Publisher la SanomaHearst Romania, spune pentru startups.ro ca piata de print este inca foarte importanta pe segmentul de imobiliare, mai ales la nivel local, dar ca tendinta de mutare spre online este evidenta, iar procesul de migrare va fi accelerat in urmatorii ani, in prezent, in Bucuresti, in jur de 60% dintre anunturile imobiliare fiind publicate online (in SUA, ponderea anunturilor online este de 80% din piata).
Ce influenteaza piata
Valoarea si numarul proprietatilor listate pe aceste site-uri, precum si numarul tranzactiilor, cresc de la un an la altul, semn ca segmentul de piata este in crestere.
Matei Malos, Gabriela Enescu si Dorin Damoc, Marketing manager la Modes et Facons, firma care detine plp.ro (lansat acum doi ani, in iulie), spun ca interesul fata de sistemul FSBO a crescut datorita crizei economice, deoarece proprietarii il percep ca pe un mod mai ieftin de promovare decat a apela la agentiile imobiliare.
“Criza din imobiliare a reprezentant un avantaj, pentru ca serviciile de FSBO sunt mai eficiente, ofera rapiditate cu niste costuri mai scazute. Criza economica ne-a afectat prin scaderea increderii si a numarului de tranzactii”, spune Matei Malos.
Adina Vasilescu precizeaza insa ca din cauza crizei economice anunturile au scazut ca volum, unii dintre proprietarii de imobile amanand vanzarea.
“Impactul a fost mai puternic in prima perioada a crizei, cand piata era in expectativa. Cu toate acestea, oamenii au inceput sa constientizeze faptul ca mediul online devine din ce in ce mai eficient, iar numarul potentialilor clienti care sunt in cautarea unei locuinte este in crestere”, adauga Adina Vasilescu.
Cine foloseste sistemele online FSBO
Matei Malos spune ca persoanele care nu apeleaza la aceste servicii fie nu se afla in tara, fie nu au timp si nu vor sa se ocupe cu vanzarea locuintei, caz in care deleaga pe cineva pentru a-i reprezenta exclusiv.
Vlad Hancu, Managing Partner la Online Solutions Development, firma care detine site-ul vindesingur.ro (lansat anul trecut, in aprilie), spune pentru startups.ro ca, in prezent, cei care-si listeaza proprietatile pe un site de FSBO sunt proprietarii care tatoneaza piata.
Comparatia cu alte tari
Conceptul FSBO este folosit mult in SUA, Canada si Europa de Vest.
”Piata FSBO din Romania este probabil cu cel putin cinci ani in urma fata de cea din tarile dezvoltate, iar principalul motiv il constituie numarul de utilizatori de internet. Serviciile oferite si modul de prezentare pe site-urile de tip FSBO din Romania sunt in schimb la acelasi nivel cu cele din tarile dezvoltate’’, spune Gabriela Enescu.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
Economia de bani si de timp contribuie la ascensiunea in Romania a sistemului online “For Sale by Owner” (FSBO), lansat acum trei - patru ani.
Conceptul FSBO este folosit mult in SUA, Canada si Europa de Vest.
Valoarea si numarul proprietatilor listate pe aceste site-uri, precum si numarul tranzactiilor, cresc de la un an la altul, semn ca segmentul de piata este in crestere.
Persoanele care nu apeleaza la aceste servicii fie nu se afla in tara, fie nu au timp si nu vor sa se ocupe cu vanzarea locuintei, caz in care deleaga pe cineva pentru a-i reprezenta exclusiv,
Lipsa de incredere in tranzactiile de tip FSBO si lipsa unei piete imobiliare transparente contribuie la nivelul inapoiat al acestui segment in Romania.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.