Ce tendinte din comertul international sunt prezente in Romania (II)


Principalele tendinte internationale prezente pe piata din Romania sunt legate de globalizarea retailerilor, folosirea mai multor canale de vanzare si deschiderea de magazine mai mici, mai bine pozitionate.



Ana Maria Florea, responsabil PR la Cora Romania, spune pentru startups.ro ca in Romania niciunul din segmentele de retail nu este acoperit, astfel ca este loc pentru toata lumea pe piata.

Marius Ghenea, presedintele FIT Distribution, spune pentru startups.ro ca este inca foarte mult loc in Romania pe retail-ul de tip discount, unde, probabil, vor fi urmatoarele intrari importante pe piata.

Razvan Sin, Head of Retail Department la DTZ Echinox, spune pentru startups.ro ca nu se asteapta ca in acest an sa intre pe piata retaileri mari, cum au fost H&M sau Leroy Merlin, anul trecut.

"Pe segmentul hipermarketurilor ar fi greu ca un nou jucator sa intre pe piata, insa este posibil ca unul din lanturile deja existente sa fie achizitionat. Brandurile de moda, incaltaminte si accesorii isi continua expansiunea in masura in care nu acopera orasele si proiectele pe care le vizeaza", mai spune Razvan Sin.

Violeta Luca, Marketing Director la Flanco, spune ca pe piata de electroIT nu vor fi mutatii majore in acest an, nefiind asteptata intrarea niciunui jucator nou.


Ce canale de vanzare se folosesc
Alta tendinta internationala mentionata in studiul Deloitte este folosirea tot mai multor canale de vanzare. (Citeste aici mai multe detalii despre tendintele din studiul Deloitte.)

"In Romania, in retailul traditional, se face in aceasta perioada trecerea de la un singur canal (vanzarea la casa), la doua canale, prin adaugarea unei componente de vanzari online. In retail-ul online, exista anumite modele de business care se intorc, partial, spre vanzarile la casa, operand astfel pe cel putin doua canale distincte. In plus, vedem tot mai mult ca retailerii incep sa utilizeze retelele sociale si alte canale, dar acestea nu sunt vazute in prezent ca si canale de vanzare efective, ci mai curand ca si metode de promovare si marketing", spune Marius Ghenea.

Managing Director-ul Combera Retail mentioneaza ca noile canale de distributie vor fi exploatate din plin de catre retaileri: vanzari online, promotie prin SMS etc.

"Chiar daca in Romania penetrarea internetului nu este la nivelul altor tari, retailerii de produse electronice sunt activi cu oferte online. De asemenea, retailerii care au baze de date (gen cash & carry), au deja active promotii prin SMS", mai spune Flavian Pandele.

Marius Ghenea completeaza ca, in continuare, comertul online va creste cu cifre de doi digiti procentuali, pe fondul migrarii unui numar din ce in ce mai mare de consumatori dinspre cel traditional si al consolidarii pietei.

"In afara de aceasta crestere, va exista si o consolidare a activitatii de vanzari de tip discount-shopping sau group-shopping", mai spune Marius Ghenea.

Orientarea catre online este evidenta si in randul marilor retaileri care au inceput sa-si faca un astfel de magazin.

Cora are un magazin de electrocasnice online, iar Metro Cash&Carry Romania a lansat anul acesta, in ianuarie, magazinul online Metro Office Direct in care se vand produse si sisteme IT, mobilier, accesorii si consumabile de birou etc. La lansare, gama disponibila pe site numara in jur de 4.500 de produse, insa operatorul cash&carry ia in calcul dezvoltarea unor noi sectiuni si instrumente online.


Cum poate fi folosit telefonul mobil in retail
Utilizarea aplicatiilor si a m-commerce-ului este o alta tendinta mentionata in studiul Deloitte, fiind trecuta ca una dintre prioritatile retailerilor.

"Din punct de vedere al abordarii clientilor, este inca devreme sa vorbim despre mobile shopping in Romania, desi apar primele semnale pozitive la nivelul utilizarii. Ca infrastructura de acces (internet mobil, terminale smart), Romania este deja pregatita. Cel putin din perspectiva vitezei broadband, Romania este, conform cu ultimele studii, in top 3 mondial", subliniaza Marius Ghenea.

Flavian Pandele spune ca telefoanele mobile sunt deja folosite pentru promotii.

Ana Maria Florea precizeaza ca telefonul mobil este un foarte bun mijloc de comunicare (ca si e-mail-ul si internetul) insa comunicarea pe canale alternative trebuie foarte bine gandita, pentru ca retailerul sa nu fie perceput drept un generator de spam.

Marius Ghenea mentioneaza ca, in ceea ce priveste utilizarea aplicatiilor mobile, sunt doua directii importante: aplicatiile specifice si site-urile m-commerce (site-ul care este accesat de pe telefonul mobil  reprezinta versiunea site-ului standard, optimizata pentru vizualizarea pe telefonul mobil).

"Aceasta convertire (n.red. - cea pentru m-commerce) nu este deloc simpla, pentru ca vorbim de crearea si intretinerea unui site paralel, m-commerce, care are, in principiu, toata informatia din site-ul standard de e-commerce, dar altfel structurata, ca sa intre mai bine pe ecranul telefonului mobil si sa lucreze mai bine cu sistemul de operare mobil. Pe de alta parte, orice retailer online poate dezvolta aplicatii specifice pentru telefoane mobile si sa le puna in Appstore (iPhone), in Market-ul Android sau pe alte agregatoare de aplicatii mobile. Aplicatiile despre care vorbim pot fi aproape orice, de la jocuri pentru mobil, care sa promoveze respectivul magazin online si sa fie legate de el, pana la aplicatii care sa te anunte, de exemplu, cand soseste un anumit produs in site sau cand incepe sau cand se termina o anumita promotie sau aplicatii de continut. De exemplu, daca magazinul online are un forum sau un blog, le poate transforma si pe acelea in aplicatii de mobil", explica Marius Ghenea.

Presedintele FIT Distribution subliniaza insa ca in Romania s-a facut pana acum destul de putin in cele doua directii de dezvoltare pe telefonul mobil, unul dintre motive fiind consumul mare de resurse pentru dezvoltare, oameni si resurse financiare.

"In prezent, in Romania, doar sub un procent din cumparatorii online folosesc aplicatii mobile pentru comenzi. Sunt convins ca vor fi create de retaileri multe asemenea aplicatii in 2012, mai ales stimulate de deschiderea platformei Android", mai spune Marius Ghenea.

De exemplu, reprezentantii Flanco intentioneaza ca in prima parte a acestui an sa lanseze o versiune de mobile pentru site, care sa fie disponibila in Android si Appstore.

"Aplicatiile nu vor fi un canal de vanzare in sine, ci reprezinta un model de business online mai facil. Mobile-ul nu este un canal atat de puternic de cumparare. Este folosit in economiile mature ca o completare a platformelor online si offline. Nu va functiona nimeni, cel putin in viitorul apropiat, doar pe platforma mobile", spune pentru startups.ro Andrian Olteanu, CEO Flanco.

Andrei Radu, fondatorul Galei Premiilor eCommerce, spune pentru startups.ro ca, desi pentru retailerii online se vorbeste despre mobile commerce ca fiind urmatorul trend, Romania este inca in urma la acest capitol.

"In acest moment, m-commerce nu reprezinta pentru magazinele online autohtone o felie importanta de piata, din cauza cifrelor mici, dar sunt convins ca ar trebui sa ia in calcul acest nou canal de vanzare in viitorul extrem de apropiat. Poate peste cativa ani vom vorbi de cifre relevante rezultate din cumparaturile realizate prin telefonul mobil. Deocamdata, insa, piata noastra nu s-a orientat catre acest trend", explica Andrei Radu.

 

Citeste continuarea articolului - pagina 2

DE RETINUT:
Niciunul din segmentele de retail nu este acoperit, astfel ca pe piata mai este loc, dar nu se asteapta intrarea unor mari jucatori.
Retailerii de toate tipurile au inceput sa foloseasca mai multe canale de vanzare, pe unele combinandu-le.
Putini retaileri din Romania fac m-commerce sau folosesc aplicatiile pentru telefoanele mobile, dar din acest an interesul pentru domeniu poate creste.
’’Magazine mai mici, mai multe si mai bine pozitionate’’ este o alta strategie a retailerilor romani pentru acest an.


Redactor : Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii