Ce tendinte influenteaza piata eco din Romania


Desi in ultimul an, din cauza contextului economic, ritmul de crestere al pietei de produse ecologice din Romania a incetinit, jucatorii din domeniu spun ca cererea mare de astfel de produse duce la dezvoltarea segmentului.


Roxana Pencea, manager la magazinul Cosul Verde, spune ca anul trecut cresterea pietei nu a mai fost la fel de mare precum in anii anteriori, mai ales in a doua parte a anului, din cauza situatiei economice, la care s-au adaugat cresterea TVA-ului si reducerea salarilor functionarilor publici cu 25%.

Alma Rusu, Managing Partner la magazinul MioBio, spune ca atunci cand au decis sa lanseze un magazin eco, in toamna lui 2008, existau doar cateva magazine de acest tip in toata tara (dintre care unele erau online), iar cand au inaugurat magazinul, in august 2009, piata era deja in dezvoltare, existau mai multe magazine atat online, cat si offline, iar acum numarul acestora creste constant.

"Din septembrie 2010, s-a simtit o stagnare (facand distributie avem pulsul si de la partenerii nostri). Acum, simtim un reviriment. Sunt convinsa ca 2011 va duce cifre mai mari pe bio, in general. Crestem, de la luna la luna, dar este loc si mai bine”, spune pentru startups.ro Alma Rusu. (Citeste aici mai multe despre MioBio)

Radu Panait, director de dezvoltare pentru gama de produse eco la Radix, spune si el ca interesul oamenilor pentru alimentele sanatoase este diminuat de lipsa banilor.

Valentina Preotu, specialist marketing la Dacris Impex, este de parere ca situatia economica a deteriorat si cererea de articole eco de birou, iar companiile cauta produse cat mai ieftine.

Cat de dezvoltata este piata
Piata eco din Romania este foarte disparata. Nu putem avea o viziune globala pentru Romania, deoarece tendintele sunt diferite. In orasele mari si in Bucuresti se poate manca eco. In orasele mai mici si in mediul rural, circuitul este mai scurt, din gradina lor in farfuria lor, ei controleaza sistemul si manca asa cum vor”, spune pentru startups.ro Abdelaziz Messai, General Manager la Ecocert Romania.

Alma Rusu spune ca in Romania se simte o tendinta spre eco si apar tot mai multe magazine, in Capitala si in marile orase.

Faptul ca piata se dezvolta ne ajuta si pe noi foarte mult. Acum, avem colturi bio si in supermarketuri, care acum trei ani nu existau", precizeaza Alma Rusu.

Cele mai multe magazine eco nu sunt specializate, insa in ultima vreme, tendinta este ca unii retaileri sa devina si importatori si distribuitori pentru anumite produse (de exemplu, Cosul Verde pentru cafea si ciocolata, Mio Bio pentru cosmetice bio).

Abdelaziz Messai spune ca, in ultimii doi ani, marii retaileri au inceput sa certifice tot mai multe produse eco pe piata din tara noastra, dar mai mult pentru orasele mari, precum Bucuresti si Cluj-Napoca.

Valentina Preotu mentioneaza ca pe piata romaneasca de produse de birou nu exista foarte multi furnizorii de produse eco, desi, in ultimii doi ani, a crescut numarul articolelor de birou eco.

"Majoritatea furnizorilor tind sa aiba astfel de produse in portofoliu. Motivele sunt variate pentru producatorii de articole de birou: trebuie sa raspunda cerintelor pietei, sa faca fata concurentei prin imbogatirea ofertei, sa se alinieze unor standarde impuse de politicile de mediu si multe altele", mai spune Valentina Preotu.

Florina Onetiu, Communication Manager la Life Care, spune ca grija pentru sanatate, atat exterioara, cat si interioara, a crescut in randul romanilor si foarte multi dintre ei studiaza eticheta produsului inainte de a-l achizitiona. Life Care estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri cu 20% mai mare decat cea de anul trecut, ajungand la aproximativ 60 de milioane de lei. Anul trecut, vanzarile companiei au fost cu 22% peste cele din 2009, fiind de 50 de milioane de lei. 

Steven Borncamp, presedintele Romania Green Building Council (RoGBC), spune ca, in Romania, sunt multe cladiri verzi in stadiul de proiect, sunt oameni care castiga bani facand cladiri verzi si altii care vand produse verzi.

"Este greu sa le vezi, pentru ca multa activitate a fost incetinita, din cauza crizei, dar, in momentul in care activitatea va incepe din nou, Romania va fi surprinsa pozitiv de cat de verzi vor sa se construiasca cladirile. Oamenii din tara sunt mai eco decat cred ca sunt, pentru ca multa lume imi spune ca nimanui nu-i pasa - <Mie imi pasa, dar nimanui altcuiva nu-i pasa>. Nu toata lumea stie ce sa faca, dar primul pas este ca oamenii sunt ingrijorati. Oamenilor incepe sa le placa sa aiba o alternativa pentru a ajunge mai repede, fara masina - metroul. Apoi, in Romania, cladirile mai bune energetic au si un important impact social”, spune pentru startups.ro Steven Borncamp.

Valentina Preotu precizeaza ca la inceput (acum patru - cinci ani), a fost mai degraba o moda sa se cumpere produse eco.

Abdelaziz Messai completeaza ca si acum, in tara noastra, oamenii consuma eco, mai mult pentru ca este la moda decat sa adopte asta in alimentatia de baza.

Acum, este total gresit cum se merge in Romania. Toata lumea vrea eco si face eco, dar este un demers mai oportunist. Trebuie sa si inteleaga, pentru ca la prima dificultate se opresc. Daca esti convins, sunt mai multe sanse sa nu renunti cand ti-e greu”, adauga Abdelaziz Messai.

Cum se vad tendintele internationale pe piata locala
Tendintele pe piata bio la nivel international (n.red. - observate la Targul international de produse bio Biofach, de la mijlocul lunii februarie) sunt aceleasi de mai multi ani. Singura modificare care a fost acum este ca sunt din ce in ce mai multi producatori, piata se dezvolta, cererea este din ce in ce mai mare si produsele se diversifica”, spune pentru startups.ro Marian Cioceanu, presedintele Asociatiei Bio Romania.

Steven Borncamp spune ca in domeniul cladirilor verzi sunt multe inovatii interesante, noi moduri de a gandi, este mai usor sa se obtina informatii, de peste tot din lume, si sunt multe tendinte interesante, care se raspandesc, dar, in acelasi timp, nu este atat de clar care dintre acestea sunt mai verzi si discutia este complexa. De exemplu, cum este mai bine: sa aduci pe calea aeriana o solutie verde din Finlanda sau sa folosesti un dispozitiv mai putin eficient energetic, dar local?

Poate ca trebuie sa ne gandim mai mult la cum facem asta si sa ne gandim mai mult inainte de a actiona”, adauga Steven Borncamp.

Cat de dezvoltata este piata alimentara pe segmentul eco
Reprezentantii companiilor din domeniu spun ca piata alimentara a evoluat cel mai mult pe acest segment, aici inregistrandu-se si cea mai mare cerere de produse.

 

Citeste continuarea articolului - pagina 2


DE RETINUT:
In Romania exista un potential real de crestere in domeniul produselor eco, chiar daca acum ritmul de crestere al pietei a incetinit pe fondul problemelor economice.
Piata produselor eco din tara noastra se afla abia in etapa de tendinta, fiind foarte fragmentata.
Segmentul produselor alimentare eco a evoluat cel mai mult, aici inregistrandu-se si cea mai mare cerere de produse
In urmatorii doi - cinci ani, ritmul cel mai mare de crestere pe piata eco il vor avea produsele cosmetice.

Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii