Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

"Modificarile aduse in decembrie 2010 la Codul Fiscal clarifica modul de reportare a pierderilor, in sensul ca acesti contribuabili care au obligatia de a completa doua declaratii anuale pentru 2010, perioada 1 octombrie 2010 - 31 decembrie 2010 se considera ca fiind un an fiscal distinct la calculul celor sapte ani consecutivi in care pierderile fiscale pot fi recuperate", mai spune Mihaela Bucurenciu.

Nadia Oanea subliniaza insa ca, in prezent, legislatia privind declararea impozitului pe profit pentru anul trecut (cu termen de depunere in acest an) contine multe aspecte neclare, rezultate din impartirea anului in doua perioade fiscale distincte.

"Ministerul de Finante nu a publicat inca normele metodologice, ceea ce face ca multe companii - membre ale unor grupuri multinationale, cu termene foarte stranse de inchidere a exercitiului financiar, sa fie in imposibilitatea de a stabili cu certitudine obligatiile fiscale privind impozitul pe profit aferente anului 2010", mai spune Nadia Oanea.

Contributiile sociale
Corina Carpov mentioneaza ca de la 1 ianuarie 2011 Codul Fiscal include un nou titlu, "Contributii sociale obligatorii", prin care se stabileste baza de calcul pentru contributiile obligatorii datorate la nivel de angajat si angajator roman. Astfel, contributiile sociale au fost introduse in Codul Fiscal.

Baza de calcul a contributiei de asigurari sociale a fost limitata la cinci castiguri medii brute pe economie (n.red. - in prezent, salariul mediu brut este de 2.022 lei).

"La nivelul salariatului, aceasta inseamna un venit salarial net mai mare, iar pentru angajatori, o contributie mai mica, precum si posibilitatea oferirii unui net mai avantajos sau al unor economii, in cazul in care salariul net este cel negociat. In ceea ce priveste contributia angajatorului, efectul este diluat, daca luam in calcul faptul ca intr-o companie exista salariati retribuiti cu salarii mici (entry level). Plafonarea contributiei de asigurari sociale este insotita de o alta facilitate importanta, si anume neicluderea in baza de calcul a contributiilor sociale a avantajelor in natura acordate salariatilor, ceea ce poate schimba configuratia pachetelor salariale oferite in 2011 de angajatori, care vor profita de aceasta prevedere, in cazul in care ea va fi mentinuta", mai spune Nadia Oanea.

Nadia Oanea da ca exemplu de avantaje in natura contributiile angajatorilor la schemele facultative de pensii, in numele angajatilor, acestea fiind chiar stimulate.

Cum se depune declaratia unica
Din acest an, cei care au angajati depun o declaratie unica (formularul 112) pentru obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta persoanelor asigurate.

Aceasta declaratie le inlocuieste pe cele care se depuneau inainte pentru evidenta nominala a asiguratilor, separat, la casele judetene de pensii, casele judetene de asigurari de sanatate si oficiile teritoriale de somaj. In ea sunt incluse toate informatiile, atat individual, la nivel de angajat, cat si cumulat, la nivel de angajator - CNP-ul angajatilor, data angajarii, casele de sanatate la care sunt asigurati, persoanele pe care le au in intretinere, coasiguratii, sumele de plata datorate statului (impozit pe venitul din salarii, contributii sociale individuale si ale angajatorului) etc.

Declaratia unica se depune online, prin portalul e-Romania, incepand cu obligatiile aferente lunii ianuarie a acestui an, primul termen de declarare fiind 25 februarie 2011.

"Declaratia unica se depune, lunar (pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare) la organul fiscal in a carui evidenta este inregistrat contribuabilul", spune Mihaela Bucurenciu.

Mirela Serban adauga faptul ca, prin exceptie de la regula, aceasta declaratie va putea fi depusa si pe suport de hartie pana la 1 iulie 2011.

"Pana la 1 iulie 2011, cel tarziu, toti contribuabilii care au angajati, deci cei care trebuie sa depuna aceasta declaratie, vor trebui sa aiba certificat digital pentru depunerea declaratiei online, intrucat aceasta va fi singura forma in care aceasta declaratie va fi acceptata de catre administratiile financiare incepand cu aceasta data", mai spune Mirela Serban.

Nadia Oanea precizeaza ca, pana la 1 iulie 2011, aceasta declaratie poate fi trimisa si prin posta, cu o confirmare de primire.

Alte schimbari
De anul acesta, angajatorii nu mai sunt obligati sa inregistreze contractele de munca si actele aditionale aferente acestora la Inspectoratele Teritoriale de Munca si nici sa mai plateasca comisionul catre acestea (OUG nr. 123/28 decembrie 2010 abroga Legea nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca).

"Toate contractele de munca si modificarile aferente acestora vor fi raportate si inregistrate electronic prin intermediul REVISAL-ului - Registrul general de evidenta a salariatilor in format electronic, in termenele legale prevazute", mentioneaza Mirela Serban.

Alta modificare legislativa este revenirea la impozitului anual pe venitul net din activitati independente, aplicabil pana la sfarsitul lui 2009.

"La sfarsitul anului 2009 a fost inlocuita obligativitatea persoanelor care desfasoara activitati independente de a depune o declaratie anuala privind venitul realizat cu obligatia depunerii unei declaratii de impunere. Practic, incepand cu definitivarea impozitului anual pe 2010, persoanele fizice autorizate si cele care exercita profesii liberale trebuiau sa isi calculeze singure impozitul datorat si sa il plateasca la stat pana pe 25 mai a anului urmator. Aceasta prevedere nu a apucat sa fie aplicata, deoarece OUG 117/2010 prevede revenirea la sistemul aplicat pana in 2009, inclusiv", adauga Nadia Oanea.

Alta modificare din Codul Fiscal este ca cei inregistrati ca platitori de TVA, dar care in cursul anului fiscal nu au depasit plafonul de scutire de 35.000 euro, se pot inregistra ca neplatitori de TVA (nu mai depun deconturi de TVA, declaratia semestriala informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national). (Citeste aici mai multe despre cand te poti inregistra ca platitor de TVA.)

"Pana la introducerea acestor modificari, persoanele impozabile ce atingeau sau depaseau plafonul de scutire sau optau pentru inregistrare in scopuri de TVA, fara sa atinga plafonul de scutire, nu mai puteau aplica din nou regimul de scutire, chiar daca ulterior inregistrarii in scopuri de TVA realizau o cifra de afaceri anuala inferioara plafonului de scutire", mai spune Corina Carpov.

Cei care indeplinesc conditiile si vor sa se inregistreze ca neplatitor de TVA pot face acest lucru pana la data de 20 ianuarie a fiecarui an. Anularea inregistrari in scopuri de TVA este valabila din prima zi a lunii februarie a anului in care s-au inregistrat.

 

 

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

DE RETINUT:
Recent au fost modificate sau introduse circa 100 de articole in Codul Fiscal
, reprezentand aproximativ 25% din numarul total al articolelor legii.
Cele mai importante modificari sunt revenirea la impozitul pe venit de 3% pentru microintreprinderi, introducerea a doua perioade fiscale pentru anul trecut, introducerea contributiilor sociale in Codul Fiscal, depunerea unei declaratii unice pentru veniturile, contributiile si evidenta angajatilor.
Orice firma care indeplineste conditiile de microintreprindere poate opta pentru acest statut, indiferent de anul in care a fost infiintata si daca a mai detinut acest statut.
In prezent, legislatia privind declararea impozitului pe profit pentru anul trecut (cu termen de depunere in acest an) contine multe aspecte neclare, rezultate din impartirea anului in doua perioade fiscale distincte.
Pana la 1 iulie 2010, toti cei care au angajati trebuie sa aiba certificat digital pentru depunerea online a declaratiei unice  (formularul 112).

Redactor: Alina Boteazatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.