Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
“In cazul meu, cunosteam deja cateva zeci de manageri romani si straini si am folosit acest network pentru a imi promova serviciile de coaching”, spune pentru startups.ro fondatorul RoCoach.
De asemenea, el mai spune ca este nevoie si de “Knowledge Capital” - capitalul de cunoastere.
“Orice business este un fenomen de tip tranzactional, iar in acest cadru va castiga intotdeauna cel care are cea mai proaspata si mai adaptativa informatie. Din punctul meu de vedere, acest knowledge capital l-am construit pas cu pas, participand la diverse formari si acreditari in Executive Coaching, pe parcursul ultimilor ani de serviciu ca si angajat”, explica Stanescu.
In opinia lui, antreprenorul care poseda un set de principii clare si definitorii pentru afacerea sa va reusi intotdeauna mult mai usor decat toti ceilalti.
Ca minusuri, Stanescu mentioneaza ca, mai ales in sfera serviciilor, rolul de administrator este nevoie sa primeze, “indiferent cate structuri inventezi pentru a delega acest efort de gestionare a companiei”.
De asemenea, el recomanda evitarea timpilor morti, existenti in fiecare proces de dezvoltare antreprenoriala, prin crearea unui program de dezvoltare sustinuta, cu activitati executive si planuri comensurate la nivelul rezultatelor practice.
Angajat, apoi afacere in alt domeniu de activitate
“Sunt oameni care, din cauza contextului social, si-au ales profesii in care au fost foarte buni, si-au facut treaba cum trebuie, insa si-au dat seama ca <nu au stofa> pentru meseria respectiva. Astfel, au ales sa se reprofesionalizeze, in general in domenii in care au o pasiune, si pot realiza lucruri remarcabile”, explica specialistul Rrvbium Hr.
Directorul Coniso considera ca pe locul al doilea ca sanse de succes se poate incadra antreprenorul care are experienta profesionala, dar dezvolta o afacere intr-un alt domeniu. Consultantul precizeaza insa ca una dintre conditii este ca experienta acumulata sa fie si la nivel managerial si astfel sa fi reusit sa acumuleze tehnicile de baza ale managementului care pot fi translatate intre domenii.
“Asa cum o demonstreaza standardele ISO, care se aplica indiferent de industrie sau dimensiunea organizatiei, exista principii si tehnici manageriale aplicabile indiferent de domeniu, astfel ca un manager bun poate trece usor de la un domeniu la altul, avand nevoie de o perioada relativ scurta pentru a se familiariza cu specificul noului domeniu”, spune Banu.
Potrivit Mihaelei Scarlat, antreprenorii din aceasta categorie dispun de cunostinte in domenii variate de activitate si, de regula, sunt absolventii de MBA care vor sa puna in practica ceea ce au invatat. Ea mentioneaza prudenta ca avantaj al acestor antreprenori, ceea ce ii poate ajuta sa evite esecul, iar ca dezavantaj disconfortul resimtit la schimbarea domeniului, a programului si a functiei detinute.
Fost director de comunicare timp de patru ani pentru agentia imobiliara Regatta, Luciana Petrescu a decis, la inceputul acestui an, sa lanseze propria afacere. Net Worth Advisory, pe care il numeste “proiect de suflet” este o companie specializata in servicii de consultanta in domenii precum afaceri si management sau imagine.
“La aproape 30 de ani, cu o experienta extinsa in multiple domenii, pasul natural era sa imi asum riscul de a incepe o afacere pe cont propriu, ceea ce am si facut. Cred ca este un moment prielnic in viata fiecaruia sa incerce sa-si transforme visele in realitate, in ciuda tuturor sacrificiilor facute”, spune pentru startups.ro Luciana Petrescu.
Ea spune ca in propria afacere nu exista weekend-uri sau vacante, “firma fiind primul si ultimul lucru pe care il ai in minte pe parcursul zilei”.
“Avantajele sunt enorme - de la castigarea propriei independente la oportunitatea de a ajunge un nume de referinta intr-o piata. Riscurile, desi exista, nu le-as numi pe masura. Cand esti tanar, cel mai rau lucru care se poate intampla este sa nu-ti iasa din prima experienta si apoi sa decizi daca vrei sa incerci din nou sau te dai batut. Dar, daca te simti infrant, daca nu gasesti puterea sa faci fata obstacolelor inerente lumii afacerilor, daca nu stii ca un <nu> in business nu este un refuz personal, atunci poate ca solutia viitorului tau fericit nu este sa fii antreprenor”, spune Petrescu.
Afacere inceputa la o varsta inaintata
Desi nu exista o varsta standard pentru lansarea unei afaceri, in general sunt putini antreprenori care decid sa porneasca pe cont propriu la o varsta inaintata.
“Tanarul are avantajele sale: entuziasm, energie, optimism si implicare. La fel si antreprenorul care-si lanseaza afacerea mai tarziu are avntajele sale, iar cel mai important avantaj este experienta. Cunosc o persona care era director de banca, care avea 45 de ani si intr-o saptamana a renunat la functia sa si a deschis o afacere cu geamuri termopan si ii merge foarte bine. Prin urmare antreprenoriatul nu are varsta, are insa suflet”, spune managerul Extreme Training.
Specialistii considera ca exista chiar anumite domenii in care este recomandata aceasta situatie. Mihela Scarlat mentioneaza consultanta si coaching-ul printre domeniile pretabile pentru aceasta categorie de antreprenori. Dezavantajele sunt legate de faptul aceste persoane vor trebui sa constientizeze necesitatea de a preda puterea, in viitorul mai mult sau mai putin indepartat, catre o alta persoana competenta.
Ion Damian a hotarat sa inceapa o afacere pe cont propriu cand se apropia de varsta de 40 de ani. Initial, a lansat o afacere in domeniul lemnului, insa, desi la inceputul anilor ’90 afacerea mergea foarte bine, nu a functionat cum trebuie. Damian a pornit insa o alta afacere, de data aceasta incercand un alt domeniu - piata painii.
“Brutaria imi asigura un cash-flow necesar si incet incet am dezvoltat un alt proiect - cel de constructii metalice. In prezent, activam pe o piata conexa structuriloe metalice - pentru constructii civile”, spune pentru startups.ro Ion Damian.
Antreprenorul considera ca un avantaj in dezvoltarea unei afaceri atunci cand esti deja matur consta in “evaluarea visului cu mai multa atentie”. El spune ca entuziasmul nu este comparabil cu al unui tanar de 20 de ani, insa “daca esti visator din fire, poti reusi”. Damian adauga faptul ca este important ca domeniul sa reprezinte un interes pentru respectivul antreprenor si sa existe oportunitate pe piata.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 06 Iulie 2009 la ora 05.46