Cum s-a adaptat o firma de headhunting la criza economica
Veniturile companiei de executive search si consultanta in resurse umane Qualia au ajuns la un maxim anul trecut, iar dupa rezultatele din primele sase luni ale anului se pare ca vor urca si mai mult in 2011. Cresterile au venit dupa ce, in 2009, partenerii firmei au invatat lectiile crizei economice.
Qualia a aparut pe piata in ianuarie 2005, prin asocierea a doi specialisti in resurse umane - Floriana Enescu (foto) si Ionut Balintoni.
Pana atunci, Floriana Enescu, Managing Director la Qualia, fusese implicata timp de sapte ani in proiecte independente de recrutare si training, nefiind angajata vreodata. Ionut Balintoni, Managing Partner la Qualia, avea deja sapte ani de experienta in recturare si training, una din functiile ocupate fiind de HR Manager la Romania Data Systems (RDS).
"Eu si colegul meu ne completam foarte bine. El este mult mai atent, tehnic si mai orientat catre detalii. Eu sunt genul vizionar, mai vulcanic. El analizeaza, are mai multa rabdare si, de aceea, ne echilibram reciproc. Pe de alta parte, in ceea ce priveste expertiza profesionala, el este extrem de bun pe recrutare in IT, acolo unde lipsa mea de expertiza este mai mult decat evidenta", spune pentru startups.ro Floriana Enescu.
Investitia in afacere si primul an de activitate
Cand au decis sa infiinteze Qualia, cei doi nu aveam niciun fel de sustinere financiara, nici macar bani sa inchirieze sediul.
"Atunci am spus ca vom porni cu partea de training, pentru ca eu si colegul meu am avut o serie de colaborari in domeniu, dar solicitarile au venit pe partea de recrutare", mai spune Floriana Enescu.
Pentru a obtine bani, cei doi antreprenori au lucrat si in afara Bucurestiului. Timp de o luna si jumatate, Floriana s-a mutat in Timisoara, unde a recrutat aproximativ 150 de oameni pentru un hipermarket (de la casieri pana la director).
Din a doua jumatate a anului 2005, cei doi au inceput sa faca headhunting, aceasta devenind principala activitate a companiei.
"N-am facut nici macar un training in cei sase ani si jumatate. Cum abilitatile se pierd, daca nu sunt exersate, probabil ca nu vom mai oferi servicii de training", spune Floriana Enescu.
Ea mentioneaza ca, in prezent, pentru a infiinta o companie de executive search este nevoie de aproximativ 6.000 de euro, pentru primele sase luni de activitate. Suma ar trebui folosita pentru inchirierea unui sediu - de exemplu, un apartament cu doua camere, intr-o zona centrala a Bucurestiului - si mobilier, fara salarii, daca cei implicati au experienta in domeniu si lucreaza chiar ei.
"Daca firma face doar headhunting, nu mai este necesara alta investitie. Daca este vorba de recrutare clasica, trebuie cumparate anunturi si sa se investeasca intr-o baza de date. Conteaza foarte mult business plan-ul companiei si unde vrea sa ajunga. Daca dupa sase luni business-ul nu incepe sa produca, cel putin cat sa-si acopere cheltuielile, este o problema. In mod normal, un business in HR ar trebui sa produca mai devreme, in trei - patru luni", adauga Floriana Enescu.
Calitatile unui om de resurse umane
Floriana Enescu spune ca pentru a face bine recrutare conteaza mai mult atitudinile native decat facultatea. Ea facea recrutari de patru ani, atunci cand a inceput Facultatea de Psihologie din cadrul Universitatii "Titu Maiorescu".
"Pe partea de recrutare, facultatea nu mi-a dat foarte multe, insa am inteles mult mai multe despre ceea ce se intampla dincolo de aparente", subliniaza Floriana Enescu.
Ea mai spune ca, spre deosebire de recrutarea clasica, unde se merge pe anunturi pe internet si baza de date, precum si pe realizarea compatibilitatii dintre pozitia deschisa de o companie si CV-ul unei persoane, in executive search accentul se pune pe networkingul headhunter-ului.
"In anumite cazuri, poate insistam un pic ca un candidat sa se intalneaca cu un client, pentru ca este important sa cunoasca firma din interior. Altfel nu poate lua o decizie. Noi nu postam anunturi pe site-urile de recrutare. Nici macar nu se stie pe piata ce fel de pozitii avem deschise. Marea majoritate a candidatiilor pe care ii angajam nu are CV-uri pe site-urile de recrutare, nu-si cauta activ un loc de munca, sunt bine acolo unde sunt si atunci este nevoie de un pic de activitate din partea noastra, pentru a ajunge la acele persoane", explica Floriana Enescu.
Evolutia companiei
Acum trei ani, inainte de criza economica, Qualia avea opt angajati si veniturile cresteau.
"Am inceput sa vedem semnele crizei prin martie 2008, cand a inceput sa scada numarul de proiecte. Majoritatea clientilor nostri sunt companii multinationale, lucram cu ei de ani de zile si stim, in anumite perioade, ce numar de proiecte au deschise. In momentul in care acest numar de proiecte a inceput sa scada simtitor, era clar ca este o problema. Din martie 2008 pana in septembrie 2008, cand a inceput criza cu adevarat, noua ne-au fost inghetate aproximativ 90% dintre proiecte", detaliaza Floriana Enescu.
Pentru a face fata acestei situatii, angajatii Qualia au inceput sa caute solutii si au incercat sa faca vanzari.
"Avem un singur client in urma unui proces de vanzare, in rest, toti sunt recomandari din partea altor clienti sau din partea candidatilor pe care i-am avut. Anul 2009 a fost cel mai greu an din viata mea. Am redus numarul de oameni de la opt la trei si ne-am schimbat sediul cu unul mai mic. In 2009, au fost foarte putine proiecte, majoritatea pe financiar si IT", mai spune Floriana Enescu.
Lectiile crizei
Principala lectie pe care Floriana Enescu a invatat-o in criza, si a aplicat-o, a fost de a cheltui mai bine banii.
"Am invatat sa cer mai mult de la oameni, sa-i responsabilizez. In ultima perioada, ne-am marit echipa, avem patru oameni care fac mai mult decat faceau cei opt dinainte. Mi se pare ca acum oamenii sunt mai responsabili decat inainte, la modul general: ii vad mai implicati, o parte dintre ei inteleg ca o companie merge bine sau prost, in functie de cum isi indeplineste fiecare sarcinile", completeaza Floriana Enescu.
La inceputul crizei economice, in toamna lui 2008, ea a inteles ca acesta este momentul in care diferenta o va face calitatea si nu cantitatea. De asemenea, ea a crezut ca din acel moment companiile vor avea nevoie de specialisti pentru a gasi acei oameni buni care fac diferenta.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Qualia a aparut pe piata in ianuarie 2005, fiind fondata de Floriana Enescu si Ionut Balintoni.
Principala activitate a companiei este in executive search, desi intentionau sa faca training.
Acum doi ani, compania a avut cele mai reduse venituri din existenta, dar anul trecut a revenit pe crestere, pentru acest an estimand cele mai mari venituri, de aproximativ 140.000 de euro.
Pe piata de resurse umane a crescut cererea pentru servicii de calitate, tendinta incepand sa se observe si in alte domenii legate de servicii.
Una dintre cele mai importante lectii invatate in criza a fost ca nu conteaza numarul oamenilor, ci calitatea acestora si ceea ce pot ei face.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.