De ce sa angajezi experti in companie


Chiar daca intr-un start-up antreprenorii tind sa se ocupe singuri de aproape toate aspectele afacerii, pe masura ce compania creste, daca nu chiar de la inceput, trebuie sa fie adusi in firma experti pe diverse arii de business. Cea mai mare nevoie de specialisti este simtita in departamentele cu impact direct asupra rezultatelor afacerii.

 

"De cele mai multe ori, ne dam seama de nevoia de experti cand lucrurile nu merg bine, cand suntem in criza. Pe de alta parte, sunt nise de business unde nu avem cum functiona decat cu specialisti", spune pentru startups.ro Madalina Balan, Managing Partner la compania de consultanta Hart Human Resource Consulting.

De obicei, firmele au nevoie de experti in companie inca de la inceputul activitatii, insa putini dintre antreprenori aleg aceasta solutie. Marian Manolache, Consultant Antreprenorial la compania de consultanta Skill Team - Human Resources Company, spune ca din pacate, aproape toti antreprenorii se opresc din angajarea de experti dupa ce atrag un om priceput la contabilitate.

In perioada de criza, zonele deficitare in experti, atat pentru companiile romanesti, cat si pentru multinationale sunt: conceperea si monitorizarea indicatorilor de performanta non-financiari, identificarea zonelor cu risipa, repozitionarea pe piata a nomenclatorului de produse si reproiectarea proceselor de business cu tot cu personalul aferent”, spune pentru startups.ro Alin Posteuca, Dr. MBA, Expert Contabil si Managing Partner la compania de consultanta Exegens Management Consultants.  


Selectia expertilor
Specialistii angajati in companie sunt alesi folosind reteaua de contacte a antreprenorului, recomandarile primite si head-hunting-ul.

Cel mai bun mod de a selecta un expert este ca acesta sa fie neaparat mai bun decat antreprenorul pe directia de expertiza despre care vorbim, iar aceasta calitate trebuie verificata temeinic”, precizeaza pentru startups.ro Marian Manolache.

Criteriile de selectie sunt abilitatile profesionale, comportamentul si atitudinea. Pentru a avea rezultate cat mai rapide dupa recrutare, de cele mai multe ori se incearca atragerea unor angajati din firmele concurente.

In conditiile in care o companie doreste sa angajeze un expert pentru o zona de business mai deficitara, numarul expertilor potriviti este intre trei si maxim sapte”, adauga Alin Posteuca.


Avantaje si dezavantanje
Angajarea expertilor este costisitoare din punct de vedere al costurilor cu salariile, dar ajuta la reducerea sumelor cheltuite cu programele de training si pregatire.

Un angajat specialist va antrena mult mai putine resurse materiale din partea companiei in ceea ce priveste instruirea si pregatirea sa si va genera rezultate probabil mai bune,  mult mai rapid”, mai spune Madalina Balan.

Pentru timpul de pregatire al angajatului respectiv scade, compania beneficiaza intr-un timp mult mai scurt de rezultatele muncii acestuia iar calitatea produselor sau serviciilor oferite de firma poate creste.

Motivul principal pentru angajarea de specialisti este cresterea sanselor de a dezvolta compania”, subliniaza Marian Manolache. 

Si pentru ca au experti in diverse arii de business, antreprenorii au mai mult timp pentru conceperea si urmarirea strategiei firmei.

Astfel, devine antreprenor cu adevarat si se desprinde de pozitia de <om bun la toate>”, mai spune Marian Manolache.


Pericolele angajarii de experti

O problema ar fi ca antreprenorul sa gestioneze gresit delegarile si responsabilitatile alocate fiecarui expert, sa fie nerabdator in obtinerea rezultatelor scontate si sa nu incurajeze reusitele.

Un alt pericol este ca antreprenorul sa intervina nejustificat in delegarile expertului si in relatia acestuia cu subalternii. Marian Manolache mai spune ca printre probleme se poate numara si faptul ca antreprenorul nu da un feedback constructiv cand ceva nu a iesit bine si redevine "omul bun la toate".

Se poate si sa nu fie o potrivire perfecta intre expert, cerintele postului si cultura organizatiei, ceea ce face ca performanta angajatului sa scada.

Exista riscul de a pierde si o parte din cota de piata sau din cifra de afaceri, daca persoanele experte pleaca din companie si daca nu exista nimeni care sa le fi prins in planul de succesiune”, adauga Madalina Balan.

De asemenea, poate aparea si o ruptura intre modul cum vede antreprenorul viitorul companiei si cel in care abordeaza expertul afacerea.

Antreprenorul vede viitorul din punct de vedere strategic, in timp ce expertul se cantoneaza, uneori prea mult, pe tehnici s instrumente. Nu se poate spune cu certitudine cine are dreptate. Cert este ca trebuie sa lucreze impreuna”, precizeaza Alin Posteuca.


Solutii pentru integrarea expertilor in companie
Cea mai mare grija pentru o companie care angajeaza un expert pe un anumit domeniu este de a avea deja experti la nivel de management”, spune Alin Posteuca.

Astfel, o solutie ar fi ca angajatii cu experienta din companie sa pregateasca la randul lor alti specialisti, din randul salariatilor firmei.

Madalina Balan spune ca expertilor trebuie sa li se asigure un pachet de compensatii si beneficii motivant, un mediu de lucru stimulant si suficiente resurse de munca. Antreprenorul trebuie sa delege corect responsabilitatile si sa dea imediat un feedback angajatilor.

Inspira-ti oamenii, spune-le exact ce vrei tu ca ei sa faca, motiveaza-i, da-te la o parte din calea lor (ii incurci) si urmareste-le progresul. Treaba antreprenorului este sa gandesca cum poate dezvolta afacerea si mai mult, sa construiasca premiza noii dezvoltari si iar sa se dea la o parte”, subliniaza Marian Manolache.

Si angajatii trebuie sa aiba o atitudine proactiva fata de solicitarile antreprenorului iar expertul trebuie sa inteleaga accentul pus pe venituri de catre antreprenor.
Alin Posteuca spune ca un expert trebuie sa “traduca” absolut tot ceea ce face in termeni de bani cu implicatii pe termen scurt, mediu si lung, chiar daca acesta “traducere” este uneori dificila, mai ales atunci cand elementele analizate se axeaza pe criterii de  performanta non-financiara.  


Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii