In firmele romanesti optimismul este mai mare decat in cele straine, in privinta cresterii din 2015


Reprezentantii companiilor romanesti sunt mai optimisti privind cresterea cifrei de afaceri, a investitiilor, salariilor sau a numarului de angajati in 2015, comparativ cu companiile straine care opereaza in Romania.


Acestea sunt concluziile unei analize comparative desprinse din studiul "O noua viziune a cresterii",  dezvoltat de EY Romania pe baza raspunsurilor a  202 executivi de top in legatura cu perspectivele mediului de afaceri din Romania 2015. 53% dintre executivii intervievati provin din companii romanesti, iar 47% din companii straine.

In timp ce reprezentantii companiilor romanesti isi masoara succesul uitandu-se la indicatori precum notorietatea brandului (67%), numar de angajati (57%), rezultate financiare (53%) sau satisfactia clientilor (52%), reprezentantii companiilor straine care opereaza in Romania se raporteaza in unanimitate la gradul de optimizare al proceselor, sau la vechimea pe piata (67%) si la cota de piata (49%).
 

In companiile romanesti optimismul este mai mare atat privind cresterea, cat si investitiile
Reprezentantii companiilor romanesti sunt mult mai optimisti decat cei ai firmelor straine in privinta cresterii: 55% dintre reprezentantii companiilor cu capital autohton se asteapta la o crestere semnificativa a cifrei de afaceri in 2015 (intre +10% si +31%), comparativ cu doar 39% dintre reprezentantii companiilor straine care au afirmat ca previzioneaza o astfel de crestere. In schimb, aproape jumatate dintre reprezentantii companiilor straine planifica o crestere moderata (intre +1% si +10%), fata de doar 37% dintre reprezentantii companiilor romanesti. In nicio companie romaneasca inclusa in sondaj nu se previzioneaza scaderi ale cifrei de afaceri mai mari de -5%, in comparatie cu 6% dintre companiile straine, unde se asteapta scaderi intre -5% si -20%.

Cei mai optimisti privind cresterea in 2015 sunt reprezentantii companiilor romanesti care opereaza in industriile producatoare, domeniu in care toate companiile romanesti incluse in sondaj au declarat ca se asteapta la crestere in acest an. Comparativ, firmele straine in care se inregistreaza cel mai ridicat nivel al optimismului opereaza in domeniul serviciilor.

Aceasta tendinta a reprezentantilor companiilor romanesti de a fi mai optimisti in privinta cresterii se coreleaza insa si cu asteptari mai mari privind cresterea investitiilor. Astfel, 54% dintre reprezentantii companiilor cu actionariat romanesc estimeaza cresteri ale investitiilor de peste 10%, in timp ce doar 28% dintre reprezentantii celor straine cred ca vor atinge acest ritm de crestere a investitiilor in 2015.
 

Salarii mai mari, angajati mai multi, vanzari in crestere
Tot reprezentantii companiilor romanesti sunt cei care planifica cele mai mari cresteri salariale: in 14% dintre aceste firme se previzioneaza o crestere a salariilor intre +10% si peste +20%, comparativ cu doar 2% dintre reprezentantii companiilor straine care se asteapta sa vada o crestere a salariilor intre +10% si +20%, dar nu si peste acest interval.

Mai mult decat atat, reprezentantii companiilor romanesti sunt cei care planifica in proportie mai mare sa creeze noi locuri de munca: 30% dintre acestia se asteapta ca numarul angajatilor sa creasca semnificativ in 2015 (intre +10 si +31%), comparativ cu 16% dintre reprezentantii companiilor straine care au astfel de asteptari.

Diferente semnificative apar si in strategiile de vanzari. Spre exemplu, 53% dintre reprezentantii companiilor straine considera ca unul dintre principalele avantaje ale competitorilor lor de pe piata romaneasca este nivelul scazut al costurilor, in timp ce doar 31% dintre reprezentantii companiilor romanesti atribuie acest avantaj de cost competitorilor lor. In schimb, acestia din urma intentioneaza in proportie foarte mare (71%) sa isi adapteze produsele existente la noi piete geografice, pentru a-si creste vanzarile, in timp ce doar 29% dintre reprezentantii companiilor straine intentioneaza sa abordeze aceasta strategie pentru a impulsiona vanzarile.

Cea mai placuta surpriza vine insa din importanta pe care reprezentantii companiilor romanesti o atribuie inovatiei in atingerea succesului: 70% dintre reprezentantii companiilor romanesti considera ca inovatia are o importanta mare si foarte mare in acest sens, comparativ cu 50% dintre reprezentantii companiilor straine.

Studiul EY Romania privind perceptia mediului romanesc de afaceri in 2015 are la baza un chestionar care analizeaza perceptiile a 202 executivi de top provenind din organizatii ce opereaza la nivel local, in diverse industrii. 22% dintre respondenti provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 50 de milioane de euro, 30% din companii cu cifra de afaceri intre 10 - 50 de milioane de euro, 23% cu cifra de afaceri intre 1 - 10 milioane de euro si 25% sub 1 milion de euro cifra de afaceri. 88% dintre aceste companii desfasoara activitati de tip business-to-business. Executivii au raspuns chestionarului EY Romania in perioada 10 - 16 februarie 2015.
 

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii