Incepe sa creasca numarul de birouri "verzi"


Consultantii imobiliari spun ca, desi rezultatele nu se vad imediat, companiile romanesti incep sa aplice in spatiile de birouri tot mai multe masuri legate de protejarea mediului inconjurator, ca sa-si reduca din cheltuielile de functionare.


 

Monica Vasile, Senior Office Consultant la DTZ Echinox, spune pentru startups.ro ca atitudinea eco-friendly se manifesta din ce in ce mai mult, inclusiv in randul firmelor romanesti, care sunt din ce in ce mai constiente de beneficiile economice ale unui birou "verde", cat si de contributia la rationalizarea resurselor si la protejarea mediului, desi, cand a aparut, in urma cu cativa ani, era privita ca un "moft corporativ" al companiilor mari.

Oana Adjudeanu, Property Manager in departamentul de Property Management la Colliers International Romania, spune pentru startups.ro ca o categorie a celor care vor sa economiseasca sunt chiriasii cladirilor verzi, construite dupa standarde ecologice, unde investitia pentru ecologizare si economisire este realizata de catre proprietarul cladirii, ca parte a procesului de certificare, iar a doua categorie sunt companiile care activeaza in cladiri fara certificare verde, dar dispuse sa faca o investitie proprie in spatiul inchiriat.

"Se simte un interes crescut din partea companiilor fata de cladirile cu certificare verde, ca urmare a trei factori: necesitatea reducerii costurilor, alinierea la strategia de responsabilitate sociala corporatista si, nu in ultimul rand, accesul mai facil la mijloacele care permit reducerea costurilor si adoptarea unei strategii operationale eco-friendly, din punctul de vedere al pretului, precum si al diversitatii ofertei existente. Pionierii atitudinii verzi in randul companiilor din Romania au fost companiile multinationale. Avem exemplul unei companii internationale care a ales sa isi certifice spatiul inchiriat, desi cladirea in care activeaza nu are un astfel de certificat", detaliaza Oana Adjudeanu.

Potrivit consultantilor imobiliari, firmele sunt interesate sa-si diminueze cat mai mult costurile de functionare ale biroului: chiria, serviciile de mentenanta si preturile la utilitati.

Monica Vasile precizeaza ca nivelul scazut al chiriei aferente unor spatii moderne de birouri, situate in zonele de business descentralizate, atrage cat mai multi ocupanti, in ciuda faptului ca pozitionarea este departe de a fi ultracentrala.

"Satisfactia de a functiona intr-o zona mai putin aglomerata, amenajata cu spatii verzi, cu dotari si facilitati clasa A, cu un layout ce permite eficientizarea amenjarii spatiilor de lucru, este foarte mare", explica Monica Vasile.


Ce se poate face cand cladirea nu are certificare "verde"
Oana Adjudeanu mentioneaza ca, daca nu stau in cladiri verzi, masurile pe care firmele le pot lua pentru a reduce costurile de functionare si a transforma biroul intr-unul eco-friendly sunt:
• folosirea corpurilor de iluminat economice;
• utilizarea de robinete cu aeratoare, pentru reducerea consumului de apa in spatiile destinate bucatariei si toaletelor;
• implementarea unor programe de reciclare;
• instalarea sistemelor de inchidere centralizata a luminii si a calculatoarelor;
• instalarea de senzori pentru controlul consumului de electricitate in zonele utilizate mai putin pe parcursul zilei de catre angajati, cum ar fi bucataria, toaletele, camera serverelor, spatiile de depozitare etc;
• achizitionarea produselor de mobilier si a finisajelor din lemn provenit din paduri administrate in mod responsabil;
• instalarea unui numar suficient de panouri de comanda pentru sistemele de aer conditionat si lumina, astfel incat angajatii sa poata ajusta intensitatea folosirii acestora conform nevoii fiecaruia - finalitatea este optimizarea consumului de electricitate.

Pe langa aceste recomandari, Alexandru Petrescu, managerul Esop, spune pentru startups.ro ca firmele care n-au biroul intr-un spatiu eco-friendly ar putea:
• apela la un arhitect "planner", cand compartimenteaza spatiul si chiar in faza de selectie a cladirii de birouri;

"Un spatiu de birouri eficient din acest punct de vedere poate avea o factura la intretinere cu pana la 40% mai mica. De exemplu, separarea incaperilor care iau in calcul instalarea in fiecare zona distincta a termostatelor de reglare a temperaturii poate oferi posibilitatea ca intr-un birou sa functioneze sistemul de climatizare. Daca spatiul este orientat spre nord, are alte nevoi fata de un spatiu orientat spre sud, mai ales in perioadele de toamna-primavara", spune Alexandru Petrescu.

• monta termostate pentru a regla in permanenta sistemul de caldura - racire a incaperilor;
• recicla consumabilele - hartia, bateriile, calculatoarele vechi etc;
• comunica intre angajati prin e-mail sau intranet, ca sa se economiseasca hartia;

Citeste continuarea articolului - pagina 2


DE RETINUT:
Pionierii atitudinii "verzi" in randul companiilor
din Romania au fost multinationalele.
Folosirea corpurilor de iluminat economice, a robinelor cu aeratoare in bucatarie si toalete si implementarea unor programe de reciclare sunt printre masurile eco-friendly pe care firmele din Romania le iau pentru a-si reduce costurile.
Alte masuri sunt apelarea la un arhitect "planner", pentru a eficientiza spatiul de lucru, si comunicarea intre angajati  realizata mai mult prin mijloacele electronice.
Amenajarea de spatii verzi in cladire - plante naturale in birouri, gradini sau curti interioare in cladiri, terase - este o alta masura pentru un birou eco-friendly.
Dezvoltatorii pun mare accent pe eficientizarea costurilor de functionare ale cladirilor, in prezent, ca principal element competitiv in atragerea de chiriasi de calitate.


Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii