Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

"In anumite limite, aceasta este o caracteristica necesara oricarui lider, insa, dincolo de aceste limite, poate conduce la autoritarism", precizeaza Elisabeta Stanciulescu.

- dorinta de a castiga competitiile, de a te simti si a fi recunoscut ca <cel mai>;

"Stimulativa, pana la un punct, aceasta nevoie se poate transforma in incapacitate de a lucra in echipa si chiar sabotare a muncii de echipa", detaliaza Elisabeta Stanciulescu.

- dorinta de succes, de a demonstra cine esti si ce poti, de a avea notorietate, bani, putere;

"Eu inteleg succesul ca pe ceva diferit de realizarea de sine. Sigur ca ele se impletesc, insa poti avea succes fara sa te simti, de fapt, realizat, implinit. Si te poti realiza, implini, fara sa ai neaparat succes (notorietate, bani, putere etc.). Realizarea tine, in foarte mare masura, de faptele tale, de produsele muncii tale, si este resursa sine qua non a unei imagini sanatoase de sine, a increderii in sine si echilibrului interior solid. Succesul are foarte mult de-a face cu imaginea publica, cu ceea ce este cunoscut si recunoscut la un moment dat ca valoare de un numar mare de indivizi, indeosebi de aceia care detin, temporar, parghiile puterii; si, intrucat acestea sunt instabile, succesul genereaza sentimente de insecuritate, frica si echilibru interior precar", subliniaza Elisabeta Stanciulescu.

Iuliana Stan mentioneaza ca dintre toate formele de orgoliu, cele mai daunatoare i se par cea de a nu te respecta pe tine si cea de a te desconsidera.

"Este pe dos fata de celelalte, dar tot forme de orgoliu sunt si acestea, pentru ca ne departeaza de ceea ce este esential in natura umana: sentimentul propriei relevante si respectul fata de sine, care sunt adevaratele surse de energie si de potential", adauga Iuliana Stan.

Cele mai intalnite forme de orgoliu in afaceri
George Butunoiu spune ca, la fel ca in oricare alt domeniu (medicina, educatie etc), in afaceri, orgoliul se manifesta in toate formele posibile, legate de relatiile cu absolut toata lumea - cu angajatii, furnizorii, in relatiile cu acestia din urma vazandu-se cel mai mult.

"De exemplu, daca unui client i se pare ca furnizorul nu este destul de umil fata de el sau cine stie ce asteptari are fiecare, poate refuza o comanda avantajoasa pentru firma si chiar sa ia un produs care este mai scump de la un concurent, numai din orgoliu, ca nu vrea sa lucreze cu celalalt furnizor dintr-o chestie pur personala si egoista", explica George Butunoiu.

Constantin Turmac completeaza ca, in negocierile de afaceri, cineva orgolios are un urias "handicap", poate fi manipulat si ar putea pierde, daca gaseste o persoana fara limite deontologice, care ii vede orgoliul si este profesionist in negocieri.

Iuliana Stan spune ca orgoliul cel mai intalnit in afaceri este de a avea dreptate, de parca dreptatea ar fi ceva ce apartine, irevocabil, unui singur om.

"Culmea, aceasta este cea mai mica problema, pentru ca, adesea, cel care se lupta pentru dreptate chiar are dreptate, insa lucrurile pe lume sunt mult mai complexe si adevarul are o infinitate de forme. Un om care cauta dreptatea va fi opac in fata unor perspective noi sau a unei abordari noi care i-ar putea aduce chiar mai multe beneficii, decat un om atent la oportunitati, ager si cu respect fata de interlocutori. Este mai provocator sa vezi dreptatea de la ambele capete si sa vezi ce este dincolo de aceste adevaruri, decat sa cazi in capcana ca fie adevarul este la mijloc (pentru ca mijlocul intre doua persoane este un concept abstarct si nu exista), fie doar unul detine adevarul", detaliaza Iuliana Stan.

Andrei Cionca adauga faptul ca, de cele mai multe ori, orgoliul se manifesta printr-o imagine distorsionata a managerilor despre ei insisi si despre companiile pe care le conduc.

"Este vorba despre o mandrie usor de inteles a celor care au reusit sa ridice afaceri mari, in care au investit mult suflet si pe care le credeau de nezdruncinat. Aceasta abordare sentimentala, de multe ori dublata de un orgoliu foarte puternic, poate intuneca buna judecata si duce la imposibilitatea de a te adapta la conditiile dificile de piata", detaliaza Andrei Cionca.

Managing Partner-ul Compass mentioneaza ca, pentru un consultant, una dintre situatiile cele mai triste este cea in care intelege situatia, cauza si solutia, iar cea mai mare problema in implementare este managerul si/sau patronul.

"Comunicarea cu astfel de oameni este foarte dificila, mai ales daca faci greseala sa explici pe un sistem de referinta sau dintr-o perspectiva care ar crea impresia unei superioritati. Daca implementeaza ceva, nu seamana cu ce le-ai spus, iese prost si spun ca este din cauza ta. Daca faci orice gest de a fi pe picior de egalitate, esti pus, cu violenta, la colt", arata Constantin Turmac.  

Beneficiile orgoliului
Elisabeta Stanciulescu spune ca orgoliul, inteles ca pretuire de sine, constiinta propriei valori, respect de sine, incredere in valoarea ta si nevoia de a simti ca esti stapanul propriei vieti, te ajuta sa cauti sa te faci pretuit si respectat ca partener sau furnizor de bunuri si servicii.

"Si ai mai multe sanse ca ceilalti sa aiba incredere in valoarea ta si sa te respecte atunci cand le arati ca tu te pretuiesti si te respecti. Eu nu cunosc niciun om foarte modest, care se multumeste cu putin de la viata si asteapta sa-i spuna altii ce calitati are, care sa fi reusit sa puna pe roate si sa sustina o afacere", precizeaza Elisabeta Stanciulescu.

Madalin Niculeasa completeaza ca o constientizare a valorii de sine sau a valorii unei afaceri constituie un avantaj, intrucat ajuta la stabilirea limitelor compromisului.

"Niciun avocat sau om de afaceri, in conditii normale, nu va cobori limita negocierii dincolo de aceasta valoare, determinata obiectiv. Avem in vedere acea situatie aproape ideala, in care mandria si orgoliul se manifesta in cote echilibrate si rezonabile. Aceasta este situatia care poate provoca avantaje pentru o afacere. Tot ceea ce este dincolo de limita rezonabilului provoaca prejudicii", mai spune Madalin Niculeasa.

Sociologul subliniaza ca orgoliul, inteles ca nevoie de realizare, de afirmare, de succes si spirit competitiv, stimuleaza oamenii sa munceasca, sa creeze, sa inoveze, sa depaseasca obstacolele, sa-si asume riscuri, sa devina tot mai performanti si sa ocupe pozitii profitabile pe piata bunurilor si serviciilor de profil.

Andrei Cionca mentioneaza ca benefiile orgoliului tin de capacitatea de a-l folosi pozitiv si constructiv, ca stimulent pentru atingerea obiectivelor, pentru a fi permanent mai bun decat competitia etc.

Razvan Iorgu trece la beneficiile orgoliului ambitia de a reusi, care este unul din motoarele economiei in ansamblu, declansand spiritul antreprenorial.

George Butunoiu precizeaza ca beneficiile orgoliului sunt de natura psihologica si emotionala, pentru ca se reduce presiunea.

"Orgoliul este un factor de motivare, la fel ca oricare altul. Cu cat ii lasi libertate mai mare angajatului sa-si foloseasca orgoliul si subiectivitatea la locul de munca, cu atat el se simte mai important si vede aceasta ca pe un avantaj al job-ului", detaliaza George Butunoiu.

Astfel, headhunter-ul adauga ca nimeni nu poate elimina orgoliul si nici nu este bine sa fie reprimat, iar situatia cea mai avantajoasa este de a se incerca mentinerea la un nivel rezonabil, acceptat tacit de catre toate partile.

"Daca se incearca reprimarea orgoliului, frustrarea devine atat de mare pentru angajati, incat mai mult se pierde din productivitate. Orgoliul este o buna supapa psihologica pentru oameni. Daca astupi cu totul aceasta supapa, risti sa rabufneasca in alta parte mult mai rau", subliniaza George Butunoiu.

Constantin Turmac completeaza ca orgoliul ar trebui sa fie constientizat si controlat, ceea ce pot face oamenii cu cei sapte ani de acasa.

"Probabil, oamenii cu rezultate sunt cei care reusesc sa se gestioneze pe ei, ca emotii si comportament, in situatiile care nu le plac, sa investeasca incredere si caldura umana. De cele mai multe ori, vor putea converti raceala si sentimentele negative ale celorlalti si in felul acesta cele doua parti ajung la un dialog si comportament productiv si duc catre sinergie, unde doi plus doi fac mai mult decat patru", detaliaza Constantin Turmac.

Elisabeta Stanciulescu mai spune ca egocentrismul accentuat, narcisismul si megalomania exercita, adesea, o atractie deosebita asupra oamenilor si sunt destul de frecvent intalnite la cei despre care se spune ca au carisma, asa ca nu putini antreprenori si leaderi de succes au si aceste caracteristici.

Iuliana Stan considera ca nu exista niciun beneficiu al orgoliului, pentru ca un comportament atat de daunator nu poate fi sursa unor motivatii care se doresc a fi nobile - asta pentru ca orice om orgolios este si el manat de cele mai bune intentii in actiunile lui.

Nici Constantin Turmac nu vede vreun beneficiu al orgoliului, pentru ca acesta este o manifestare a unui complex de convingeri si o juxtapunere a unor atitudini.

"Probabil, persoanele orgolioase au un qi (n.red. - qi, o forma de energie in cultura chineza) si vor incerca sa faca ceva, sa se impuna, sa transmita o idee, au o identitate, buna sau rea, o disponibilitate de a-i trage nu numai pe ei, ci si pe ceilalti, au o deschidere si un interes sau o disponibilitate de a-i implica si pe altii", explica Constantin Turmac.

Managing Parner-ul Compass adauga faptul ca este bine sa ai de-a face intr-o familie si intr-o comunitate cu astfel de orgoliosi, important fiind, cum ii gestionezi.

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

DE RETINUT:
Orgoliul influenteaza afacerile intr-o masura mult mai mare decat le place oamenilor sa creada.
Ceea ce numim orgoliu este, adesea, un “motor” al actiunilor noastre.
In afaceri, orgoliul tine mai mult de dorinta de a avea dreptate si este imaginea distorsionata a managerului despre el insusi.
Printre beneficiile orgoliului se numara increderea in propriile forte, stimularea inovatiei si reducerea presiunii in randul angajatilor.
Orgoliul, inteles ca pretuire de sine, constiinta propriei valori, te ajuta sa cauti sa te faci pretuit si respectat ca partener sau furnizor de bunuri si servicii.

Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.