Nisa de ceai premium sub marca romaneasca este in crestere


Pentru ca romanii au inceput sa fie tot mai interesati de consumul de ceai premium, antreprenorii care detin ceainarii, dar nu numai ei, au inceput sa ambaleze si sa distribuie propriile marci pe acest segment. Unele companii au inaugurat chiar magazine speciale dedicate ceaiului.

 

Companiile romanesti active pe acest segment cumpara ceaiul in vrac iar apoi mix-urile (n.red - diferitele amestecuri de tipuri de ceai) sunt impachetate in propriile unitati, in ambalaje personalizate, in functie de propria marca.

Una dintre cele mai vechi marci romanesti de ceai premium este Casa de Ceai, care apartine lantului de librarii Carturesti. Marca a inceput sa fie comercializata in urma cu opt ani, in prima librarie deschisa sub acest brand.

Intre timp, compania a lansat si doua magazine care poarta tot numele Casa de Ceai si sunt dedicate produselor de pe acest segment. Prima unitate a fost deschisa in 2004, in Brasov, in parteneriat cu o firma locala, iar a doua a fost inaugurata in 2007, in Bucuresti, si apartine integral librariilor Carturesti.

Adrian Harhoi, director de vanzari la Casa de Ceai spune ca, in urma cu opt ani,  multi consumatori erau interesati de ceaiurile pentru tratarea anumitor afectiuni.

"In timp, in special prin activitatile legate de Carturesti, ceaiul a ajuns sa fie privit mai mult ca o indeletnicire legata de viata spirituala", spune pentru startups.ro Adrian Harhoi.

Ulterior, au inceput sa apara pe piata si ceainarii care si-au dezvoltat propriile marci de ceai. Printre acestea se numara Rendez-Vous, Green Tea si Serendipity, toate din Bucuresti. Dar si antreprenori care au vazut oportunitatea de business, asa cum este cazul lui Dragos Dumitru, care detine site-ul hailaceai.ro si marca de ceai cu acelasi nume.

"Mi-am dat seama ca exista cerere pe acest segment si nu m-am inselat. Afacerea a mers foarte bine, iar cresterea de la un an la celalalt a fost de cel putin 100%", spune pentru startups.ro Dragos Dumitru.

Atat reprezentantul hailaceai.ro, cat si proprietarii celor trei ceainarii din Capitala sunt optimisti in ceea ce priveste evolutia pietei de profil. Iar Alexandra Popovici, managerul Serendipity, este de parere ca mai este destul loc si pentru alti jucatori pe aceasta piata.

Desi nu exclude faptul ca segmentul poate fi influentat negativ de criza financiara din piata, Adrian Harhoi considera ca "ceaiul a devenit un subiect oarecum <la moda>, ceea ce a generat mai mult interes decat era de asteptat, si sunt destul de multi <start-up-eri> care incearca sa intre pe aceasta piata".


Investitia in afacere
Proprietarii de ceainarii nu au oferit cifre legate de investitia initiala in afacere, dar spun ca nivelul acesteia a fost mic si s-a limitat la achizitionarea sortimentelor de ceai, pentru ambalare si distributie fiind folosite mijloacele deja existente in firma.

Pe de alta parte, Dragos Dumitru spune ca din momentul lansarii hailaceai.ro, in urma cu aproximativ doi ani, si pana in prezent, investitia a fost intre 1.000 de euro si 2.000 de euro. Si, la fel ca in cazul ceainariilor active pe acest segment, banii au fost cheltuiti pentru cumpararea de marfa, ambalarea si distributia implicand costuri foarte mici.

"Daca magazinul este gestionat cu grija, isi acopera cheltuielile si produce si profit", spune Adrian Harhoi, mentionand la randul sau ca investitia intr-un magazin Casa de Ceai nu este foarte mare.


Modelul de business
Ca origine, plantele din care sunt preparate ceaiurile provin din Japonia, Brazilia, India, China si Africa. Insa, modul in care sunt achizitionate sortimentele de ceai nu este acelasi pentru toti jucatorii.

De exemplu, Casa de Ceai colaboreaza direct cu producatorii din tarile de origine ale plantelor. Rendez-Vous, Green Tea si hailaceai.ro importa produsele de la furnizori din Uniunea Europeana, in principal din Franta si Germania (n.red - furnizorii se ocupa atat de achizitionarea materiei prime din tarile de origine ale plantelor, cat si de prepararea mix-urilor de ceai). Iar Serendipity isi achizitioneaza ceaiurile de la furnizori din tara.

Din punct de vedere al vanzarii, pe langa librariile Carturesti, ceaiurile Casa de Ceai sunt distribuite si prin cele doua magazine specializate. Dar marca este comercializata atat catre alte magazine de profil, cat si catre zona HoReCa si catre companiile care vor sa le ofere drept cadouri corporate pentru clienti si parteneri.

Rendez-Vous si Serendipity isi comercializeaza ceaiul prin intermediul propriilor ceainarii, iar Green Tea dispune de un magazin special amenajat in incinta ceainariei. In plus, marca Rendez-Vous mai poate fi achizitionata si din farmaciile Centrofarm, unde este prezenta de aproximativ un an.

Marca hailaceai.ro este comercializata atat online, prin magazinele hailaceai.ro si narghilele.ro, cat si in cadrul ceainariei Aromaroma, toate cele trei business-uri fiind detinute de Dragos Dumitru impreuna cu un partener de afaceri.

"Initial, clientii nostri erau consumatorii persoane fizice. Cu timpul, insa, am inceput sa primim comenzi si de la diferite companii - ceainarii din tara", explica Dragos Dumitru.

In ceea ce ii priveste pe proprietarii de ceainarii, activitatea de comercializare a ceaiului marca propie are o pondere foarte mica in toata afacerea.


Promovarea marcilor de ceai
Pentru Casa de Ceai, asocierea cu librariile Carturesti a fost o adevarata rampa de lansare, iar promovarea cea mai importanta a fost cea de tip word-of-mouth, dupa cum spune Adrian Harhoi.

Pe langa reviste, newsletter si site propriu, Madalina Radulescu considera ca un mod de promovare pentru marca Rendez-Vous a fost si prin intermediul farmaciilor Centrofarm, unde sunt distribuite doar anumite amestecuri recomandate pentru diferite probleme de sanatate (digestie, detoxifiere, insomnie, relaxare etc).

Dar si existenta ceainariei cu acelasi nume a ajutat in colaborarea Rendez-Vous cu Centrofarm, reprezentantii retelei de farmacii explicand pentru startups.ro ca acest parteneriat a fost determinat de faptul ca “gama de ceaiuri era cunoscuta in Romania dinainte, datorita ceainariilor existente in Capitala”.

Pentru promovarea marcii, Green Tea s-a folosit de propriul site si de prezenta la Targul de iarna organizat anul trecut la Sala Dalles din Bucuresti.

De la bun inceput, ne-a interesat promovarea Green Tea ca ceainarie si nu  promovarea Green Tea ca marca de ceai. Abia acum a crescut interesul in a face cunoscuta si marca”, spune pentru startups.ro Ciprian Pescaru, unul din proprietarii Green Tea.

Pana in prezent, marca Serendipity a fost promovata doar prin intermediul propriului site web. Iar in aproximativ o luna urmeaza sa fie lansata o sectiune speciala pe site, care sa prezinte sortimentele de ceai si accesoriile comercializate, fara insa ca acestea sa poata fi cumparate online.

"Sectiunea va fi doar un mijloc de promovare. Ma intereseaza in principiu atragerea in ceainarie a oamenilor dornici de socializare si interesati de cultura", spune pentru startups.ro Alexandra Popovici, proprietara Serendipity.

Hailaceai.ro s-a promovat atat online, prin cele doua site-uri detinute, cat si prin Google AdWords sau prin participarea la diferite targuri, cum ar fi cel de la Sala Dalles, din iarna aceasta.


Planuri de dezvoltare
In curand, Green Tea urmeaza sa-si comercializeze ceaiul si prin intermediul propriului site web. Iar Rendez-Vous intentioneaza sa lanseze, in prima parte a acestui an, un magazin online, unde ceaiurile verzi vor detine 80% din gama.

"Pe viitor, Casa de Ceai are in vedere atat comercializarea online a marcii, cat si dezvoltarea in sistem de franciza", mai spune Adrian Harhoi.

De altfel, atat proprietarii de ceainarii, cat si reprezentantul hailaceai.ro, declara ca intentioneaza sa deschida magazine destinate culturii ceaiului, insa nu in viitorul apropiat.


Redactor: Oana Caltea

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii