Oportunitati de dezvoltare pe piata alimentelor pentru copii


Segmentul de piata este estimat la aproximativ 52 de milioane de euro in Romania anul acesta, in crestere fata de 40 de milioane de euro anul trecut. Principalii jucatori sunt reprezentanti de companiile multinationale, dar, in ultimii ani, au inceput sa isi faca loc pe piata si producatori din Romania.

 

Principalele categorii de produse pe piata alimentelor pentru copii sunt laptele pentru sugari, cerealele, macarea si bauturile. Conform datelor Milupa Romania, parte a Danone Baby Nutrition, laptele pentru sugari reprezinta cea mai mare parte din totalul pietei, aproximativ 70%, aducand si cea mai mare crestere in piata.

Potrivit companiei de cercetare de piata AC Nielsen Romania, in topul de anul trecut al producatorilor de lapte “infant formula”, primul loc este ocupat de  Ovita Nutricia, urmata de Nestle, Humana, Remetea Harghita si Abbott Irland.

Pe segmentul cerealelor, primii jucatori din piata sunt: Nestle, Milupa, Bebelac, Hero si Baby Star. Iar piata de lapte pentru copii din Romania este condusa de Milumil, Nestle, Humana, Lactovit si Bebelac. Tot conform datelor AC Nielsen, primii cinci producatori pe segmentul sucurilor pentru copii sunt Hipp Austria, Nestle, Hame Cehia, Ulker si Ocean Hungary.

Producatorii care au dominat in 2007 piata alimentelor pentru copii, pe segmentul de piureuri, sunt: Nestle, Hipp Austria, Hame Cehia (cunoscut pe plan intern in principal pentru businessul realizat pe piata pateurilor din carne) si Ulker. La categoria cereale, principalii producatori au fost: Nestle, Milupa, Ovita Nutricia, Ulker si Rostar Bragadiru..

Chiar daca nu se afla in topul primilor cinci jucatori din piata, pe acest segment mai este prezenta si marca romaneasca de lapte praf pentru copii Vitalact. Aceasta aprtine omului de afaceri Mihai Miron, antreprenorul care a fondat grupul de firme Europharm (fabrica de medicamente, companie de distributie si retea de farmacii). Grupul a fost cumparat de compania GSK la inceputul anilor 2000 iar cu banii obtinuti in urma tranzactiei, Miron a lansat mai multe afaceri, printre care si firma care produce Vitalact.


Evolutia pietei
Dupa cum au declarat pentru startups.ro reprezentantii companiei Milupa, piata de alimente pentru copii din Romania este una dinamica, inregistrand o crestere de 29% anul trecut, fata de 2006.

Reprezentantii Milupa sunt de parere ca, pentru a fi competitiv pe aceasta piata este nevoie sa ai experienta in domeniu,  resurse si investitii.

Consideram ca, datorita nivelului de expansiune al pietei, in timp vor exista si  oportunitati pentru producatorii romani, ale caror produse vor trebui sa corespunda cerintelor pietei de alimente pentru sugari/copii”, declara oficialii Milupa.

Cele mai mari vanzari ale produselor alimentare pentru copii sunt inregistrate in hipermarketuri si supermarketuri, pe locul doi plasandu-se vanzarile din farmacii.

Conform datelor AC Nielsen, 77,3 % din vanzarile in valoare de 2.821 lei pe segmentul piureurilor au fost facute in proportie de 77,3% in supermarketuri si hiperpermaketuri, 18,4% in farmacii si doar 4,4 % in magazinele alimentare. De asemenea, supermarketurile si hipermarketurile au detinut 56,4% din vanzarile de cereale si 86% din vanzarile de sucuri pentru copii.

Singurul segment in care vanzarile sunt generate in cea mai mare parte de farmacii este cel al laptelui pentru copii. In acest caz, farmaciile detin o pondere de 52,2% din vanzari, fata de 47,8%, cat este detinut de supermarketuri si hipermarketuri.


Vanzarile din farmacii
Anul trecut, media lunara a vanzarilor de alimente pentru copii a fost de 152.000 de euro pe luna, cu o crestere de 60% fata de anul 2006. in primele sase luni din 2008, cresterea vanzarilor medii lunare pentru aceasta categorie este de 89%, fata de media din 2007”, spune pentru startups.ro, Simona Lupu, Purchasing&Category Manager al companiei Siepcofar, care detine reteaua de farmacii Dona.

Cresterea este datorata in primul rand vanzarilor de lapte “baby infant formula” si diversificarii produselor de acest gen in cadrul brandurilor mari din piata, dar si campaniilor de educare legate de o alimentatie sanatoasa si echilibarata a copiilor.

In vanzarile Dona din 2007 si 2008, produsele destinate copiilor detin o pondere de 22% din segmentul produselor parafarmaceutice, acestea reprezenatand la randul lor 25% din totalul vanzarilor. Produsele pentru alimentatie reprezinta 64% din totalul vanzarilor de produse pentru copii. Vanzarile cele mai mari sunt inregistrate de lapte (78% din vanzarile de alimente pentru copii), restul de 22% fiind reprezentat de celelalte categorii de produse (cereale, piureuri, biscuiti, sucuri).

Si pentru reteaua de farmacii Centrofarm alimentele pentru copii au adus o crestere a ciferi de afaceri, mai ales ca unele marci deja prezente pe piata au lansat si alte produse.

Ponderea acestor produse in vanzari a crescut cu 20% in prima jumatate a anului 2008, fata de aceeasi perioada a anului 2007 (de la 8,3% la 10%)”, spune pentru startups.ro Dorin Catana, directorul general al Centrofarm.

In cazul retelei de farmacii Sensiblu, produsele pentru copii (hrana si accesorii) reprezinta aproximativ 6% din cifra de afaceri a companiei, conform datelor oferite de retailer.

Si Isabelle Iacob, director general al farmaciilor Help Net, spune ca marcile consacrate au inceput sa comercializeze si alte produse. Ea da exemplul Milupa, Nestle sau Humana care au lansat anul acesta noi produse cum ar fi laptele sau cerealele pentru noapte.

In primul semestru din 2008, vanzarile de alimente pentru copii au inregistrat o crestere de 25%, fata de aceesi perioada a anului trecut, urmand trendul crescator al acestei piete estimata la aproximativ 52 de milioane de euro in 2008, in crestere cu 22,6% fata de 2007”, spune Isabelle Iacob.

Pe de alta parte, Simona Lupu este de parere ca marcile noi pe segmentul de cereale si piureuri care au aparut in ultimii ani, nu au reusit sa se impuna si sa ajunga la o cota de piata care sa conteze ca pondere in vanzarile totale in categoria alimentelor pentru copii.

Exista nise neacoperite inca, cum ar fi specialitatile pentru  alimentatie copii (paste fainoase,  biscuiti fara gluten, preparate destinate alimentatiei copiilor cu diverse afectiuni ca diabet sau alte deficiente metabolice sau de nutritie)”, explica Simona Lupu.

In acest sens, Simona Lupu spune ca, anul acesta, a fost contactata de o serie de furnizori si producatori din Spania, Italia si Grecia care incearca sa intre pe piata romaneasca.


Redactor: Andreea Marinas

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii