Optimism pentru comertul online
In prima jumatate a acestui an, piata de comert online a fost instabila, inregistrand o usoara scadere a vanzarilor, comparativ cu primul semestru din 2008, dupa cum spune Liviu Taloi, consultant in domeniul e-commerce. Insa, jucatorii din domeniu sunt mai optimisti pentru a doua parte a anului, cand spera ca piata sa nu mai inregistreze scaderi.
Liviu Taloi spune ca in prima parte a acestui an toate segmentele comertului online au fost afectate de criza financiara, insa cel mai afectat a fost sectorul IT&C, pe fondul marjelor foarte mici care genereaza costuri foarte mari.
De altfel, in afara scaderii marjelor de profit, s-au inregistrat si falimente, in special in domeniul IT&C, restul magazinelor online mentinand marjele la acelasi nivel ca in 2008.
Reprezentantii companiilor din acest domeniu considera ca cea mai importanta tranzactie inregistrata recent este achizitia de catre Asesoft Distribution a pachetului majoritar de actiuni eMAG.ro.
“Desi presupune anumite modificari in spectrul competitiv din industria online a vanzarilor de produse IT, a fost o tranzactie buna pentru mediul online din Romania, deoarece da incredere consumatorilor, dar si investitorilor, cu privire la dinamica si dezvoltarea acestei piete”, spune pentru startups.ro Marius Ghenea, Presedinte la Fit Distribution.
Au existat pe piata si alte mutari importante, cum ar fi extinderea Fit Distribution. Compania a cumparat retaileri online, a deschis noi magazine online proprii (de exemplu, TOYfun.ro, un magazin online specializat pe jucarii si produse pentru copii) sau a lansat magazine in parteneriat (FashionUp.ro)
In ceea ce priveste achizitiile, la inceputul anului, compania lui Marius Ghenea a cumparat domeniul 24pc.ro si a lansat shopIT.ro.
Tot in prima parte a anului, Alexis Bonte si Alexandre Almajeanu au investit in FloriLaBucuresti.ro. Iar recent, FlorilaBucuresti.ro s-a extins prin achizitionarea SaraFlowes.ro.
Marius Ghenea estimeaza ca in a doua jumatate a anului dinamica tranzactiilor se va mari, in perspectiva unei crize de durata.
“Asa cum arata criza economica actuala, multi dintre jucatorii din piata online au inceput sa epuizeze solutiile proprii de a compensa efectele crizei (reduceri de costuri, restructurari, optimizari etc.) si au nevoie de alte solutii care nu pot fi gasite in interiorul business-ului, ci in afara acestuia: parteneri pentru posibile fuziuni, investitori pentru achizitii sau preluarea de participatii in companie etc”, spune Ghenea.
In opinia lui Marius Ghenea, magazinele online care au fost achizitionate au fost in general cele cu probleme financiare sau fara suport investitional solid, deoarece acestea sunt afacerile cele mai vulnerabile intr-o perioada de criza, indiferent ca vorbim de business online sau offline. In ceea ce priveste fuziunile, Ghenea considera ca acestea se intampla mai degraba pe piete mature, decat pe piete emergente.
“Cel putin la nivelul magazinelor online importante, nu au existat falimente, poate cu una - doua exceptii. Exista insa numeroase falimente mici si iesiri din piata ale unor jucatori mici din online, aceasta fiind o situatie oarecum normala pentru o piata incipienta si pentru un tip de business care are bariere de intrare naturale mai mici decat orice alt domeniu”, explica Ghenea.
Volumul tranzactiilor prin card a depasit estimarile
“La nivel de industrie, am avut parte de cateva investitii si extinderi in mediul online iar o serie de companii din mediul offline, precum MyAir, Bamboo sau Paralela 45 au ales sa abordeze si internetul ca piata de desfacere”, spune Carmen Sebe, Director General la GeCad ePayment.
Ea considera ca unul dintre motivele dezvoltarii pietei este faptul ca magazinele online au inceput sa fie mai atente la calitatea serviciilor si si-au inmultit ofertele, pentru a atrage mai multi clienti. Rezultatul a fost ca aceste actiuni, alaturi de avantajele internetului si de ritmul de dezvoltare a industriei au generat o crestere a platilor cu cardul in primele sase luni, in ciuda situatiei economice.
“Toate segmentele au inregistrat progrese semnificative, cu exceptia produselor IT - Hardware unde s-a constat o scadere usoara de 2% in numarul tranzactiilor, fata de aceeasi perioada a anului 2008”, precizeaza Sebe.
Volumul tranzactiilor realizate cu cardul in prima jumatate a anului a depasit asteptarile specialistilor, cu o crestere de peste 25% fata de anul trecut. Potrivit datelor RomCard, prima jumatate a anului s-a finalizat cu un bilant de 570.000 de tranzactii.
“La inceputul anului am estimat un volum total de 70 milioane de euro, pentru 2009. Evolutia de pana acum a aratat ca estimarile noastre sunt corecte si ca este posibil sa depasim nivelul la care ne asteptam noi, avand in vedere ca in primele sase luni ale anului volumele tranzactionate au fost mai mari de jumatate din totalul estimat”, spune pentru startups.ro Carmen Sebe.
Potrivit datelor GeCad ePayment, in prima jumatate a anului, tranzactiile online au atins un volum de 43,5 milioane euro, in crestere cu 68% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
In ceea ce priveste a doua jumatate a anului, reprezentantii GeCad ePayment estimeaza depasirea nivelului inregistrat in prima jumatate a anului si o crestere de 15% - 17% in sistemul ePayment.
Specialistii considera ca industria se afla intr-un proces de crestere naturala, ceea ce se intampla cu orice domeniu aflat la inceputul ciclului de viata. Tot comparativ cu prima perioada a anului in curs, Valentin-Stefan Costache, eCommerce & Electronic Disputes Dept. Team Leader la RomCard estimeaza o crestere mai moderata, de 10%, in contextul actual, si avand in vedere tendinta de crestere din prima jumatate a anului.
Valoarea medie a cumparaturilor prin card a scazut
In prima jumatate a anului, in sistemul ePayment au intrat 100 de magazine online noi, majoritatea fiind din segmentul e-tail si servicii. De asemenea, s-au lansat magazine si din industria transportului si turismului. Comparativ cu perioada similara a anului trecut, prima jumatate din 2009 s-a diferentiat prin crestere pe acest segment, volumele tranzactiilor fiind cu 68% mai mari. Evolutia tranzactiilor este pusa de specialisti pe seama increderii generate de acest sistem in randurile consumatorilor.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Falimentele din prima parte a anului s-au inregistrat mai ales in domeniul IT&C, restul magazinelor online mentinand marjele la acelasi nivel ca in 2008.
Marius Ghenea estimeaza ca in a doua jumatate a anului dinamica tranzactiilor se va mari, in perspectiva unei crize de durata.
Volumul tranzactiilor realizate cu cardul in prima jumatate a anului a depasit asteptarile specialistilor, cu o crestere de peste 25% fata de anul trecut.
Potrivit GeCad ePayment, in prima jumatate a anului, tranzactiile online au atins un volum de 43,5 milioane euro, in crestere cu 68% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Valoarea medie a tranzactiilor online a scazut cu aproximativ 10 euro, in mare parte din cauza comportamentului clientilor care se orienteaza acum spre produse mai ieftine.
Mircea Scarlatescu este de parere ca sistemul de afiliere poate reprezenta unul dintre motoarele de crestere ale comertului online in Romania.
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.