Piata librariilor online se fragmenteaza
Vanzarea de carte incepe sa castige teren in mediul online iar antreprenorii mizeaza pe acest segment, in contextul in care piata nu este inca saturata. Bugetul initial pentru un start-up in domeniul librariilor online poate sa inceapa de la cateva zeci de mii de euro iar ideile inovatoare de marketing pot da sanse mai mari de success.
“Cartea, alaturi de echipamentele IT&C, reprezinta unul din produsele bine vandute pe internet. Sa nu uitam ca Amazon.com, un vis al multora dintre tinerii antreprenori care investesc in magazine online, a fost initial o librarie online, iar in Romania avem exemple de librarii online de succes cu cifre de afaceri mari”, spune pentru startups.ro Liviu Taloi, consultant in domeniul e-Commerce.
Unele afaceri in domeniu au fost incepute cu investitii de cateva zeci de mii de euro, altele au pornit cu buget zero. De exemplu, in anii 2000, librarie.net, unul dintre principalii jucatori pe acest segment, a inceput cu zero costuri.
Anton Chiazna, directorul de marketing al firmei AnticariatOnline care detine Librarie.net, spune pentru startups.ro ca afacerea a pornit de la vanzarea cartilor din biblioteca proprie pe site-uri de anunturi. Anticariat Online mai detine si Depozituldecarti.ro si books-zone.com.
Prin depozituldecarti.ro se ofera doar cartile existente in stoc, la un discount mai bun decat pe librarie.net, tinta fiind librariile, bibliotecile si clientii corporate care cumpara mult. Books-zone.com este dedicat clientilor din strainatate.
Noii veniti
Unul dintre jucatorii noi pe acest segment este Owline.ro, librarie online lansata la sfarsitul anului trecut, intr-o perioada dificila din punct de vedere al contextului economic din piata.
Ramona Ciocan, managerul Owline.ro, spune pentru startups.ro ca investitia initiala a fost in jur de 20.000 de euro. Publicul tinta este format din persoanele cu studii superioare, care nu au timp sa ajunga prea des in librarii, dar detin un card bancar pe care il folosesc lejer pentru platile online.
“Diferenta fata de concurenta este ca am adus pe piata romaneasca audiobook-uri in format .mp3, fiind o premiera in Romania download-ul legal al acestora”, precizeaza managerul Owline.ro.
Tot in 2008, a fost lansata in mediul online si pravaliacucarti.ro. Ionut Colonelu, fondatorul librariei, spune pentru startups.ro ca piata librariilor online este in crestere si incepe sa se maturizeze, motiv pentru care a decis intrarea pe piata.
“Am ales intrarea pe piata acum, pentru ca piata de carte online a atins acel grad de maturitate in care calitatea poate face diferenta. Activand deja in domeniul distributiei de carte, a fost un pas natural de facut”, spune Colonelu.
Pravaliacucarti.ro a fost lansata cu un buget initial de 10.000 de euro, iar marja de profit estimata este de 6% - 7%. Libraria se adreseaza tuturor tipurilor de clienti, inclusiv celor corporate, care doresc sa cumpere cantitati mai mari sau care fac comezi speciale. Experienta anterioara a lui Ionut Colonelu in vanzarea de carte este de ajutor in contractarea ofertelor editurilor.
Reprezentantul pravaliacucarti.ro considera ca piata este impartita intre cei cu vechime in domeniu si noii veniti. El spune ca nu exista o reteta standard de urmat pentru deschiderea unei librarii online, insa trebuie creat un mediu prietenos pentru clienti, cu accent pe usurinta in folosirea site-ului.
Modelul de business
Adaosul comercial este variabil, in functie de editura, de stocul care antreprenorul il cumpara pentru fiecare titlu sau de promotiile existente. In general, ideal este un adaos minim, pentru a putea atrage clienti permanenti.
“In jur de 55% - 60% din pretul cartii vandute merge la editura de la care ai luat cartea”, spune Ciocan.
Printre problemele principale enuntate de jucatorii activi pe piata se afla discount-ul negociat de librarii, edituri si distribuitori.
“Pentru a obtine un discount bun trebuie sa ai o relatie stabila si buna cu difuzorii si cu editurile, cred ca asta e problema cea mai mare a unui start-up pe online. Bineinteles, partea de IT si de marketing trebuie, de asemenea, sa fie fara cusur ,pentru a putea demara cu sanse minime de succes”, spune Anton Chiazna.
Consultantul Liviu Taloi ii sfatuieste pe antreprenori sa incerce nisele si, in acelasi timp, sa creeze o relatie buna cu depozitele de carte.
“Succesul nu poate sa vina fara pasiune, fara a iubi cartea si pe iubitorii de carte. Apoi, trebuie un contact foarte strans cu lumea editurilor si a depozitelor de carte”, spune Taloi.
Numarul de angajati intr-o astfel de afacere depinde in mare masura de numarul de livrari efectuate, dupa cum mai spune Liviu Taloi. In general, se poate inceape cu doi - trei angajati. Librarie.net, are aproximativ 15 angajati si urmeaza sa faca angajari.
“Sunt insa competitori cu investitii mai mari care au 10 oameni numai pe IT”, precizeaza managerul librariei.
Importanta ideilor inovatoare
Specialistii estimeaza o fragmentare tot mai accentuata a acestei piete, iar o sansa mare de supravietuire este data de fidelizarea clientilor. Managerii librariei Owline.ro, lansata recent, intentioneaza sa dezvolte segmentul de carte electronica in toate formele ei si astfel, si-au bugetat investitii in aceasta directie. Ramona Ciocan spune “ideile cu carlig”, precum si nisele neexploatate reprezinta conditii de a te impune pe piata s a te detasa de concurenta.
“Cu siguranta ca exista o nisa pentru cartea academica, dar este subdezvoltata cu tendinta spre zero. Sau o nisa pentru cartea de business/management/marketing etc. De altfel, nisele se pot inventa, se pot dezvolta chiar in interiorul altor nise”, spune managerul Owline.ro, librarie care a abordat nisa cartii electronice, comercializand atat carti, cat si iPod-uri, audiobook-uri CD/.MP3 etc.
Promovarea afacerii
Cand vinde vorba de promovare, jucatorii cu vechime sustin ca aceasta trebuie sa fie in principal in online, dar nici componenta offline nu trebuie neglijata. Anton Chiazna spune ca targurile si revistele culturale sunt ideale pentru promovare.
Pe de alta parte, Owline.ro are expunere prin intermediul parteneriatelor. Libraria a debutat cu un parteneriat cu Humanitas Multimedia si Apple. In opinia Ramonei Ciocan, ingredientele succesului constau intr-un melanj intre simtul extraordinar pentru vanzarea de carte, atentia cu care se urmares tendintele, cerintele/nevoile publicului, o buna conectare la noile tehnologii si, nu in ultimul rand, o intuitie care sa-ti permita sa fii mereu cu un pas inaintea concurentei.
Exista insa si librarii online care au ales sa nu se promoveze.
“Noi am decis sa nu ne promovam in nici un fel, investind in schimb, in oferirea a cat mai multe informatii despre carti. Mergem pe principiul ca intr-un fel sau altul, cumparatorii de carte din mediul online ne vor gasi, iar noi incercam sa le oferim servicii de calitate, astfel incat sa-i fidelizam”, spune Ionut Colonelu, de la pravaliacucarti.ro.
Cele mai vandute carti
In general, vanzarile de carte cresc semnificativ in perioadele din jurul targurilor de carte, precum si in lunile cadourilor de sarbatori. Totusi, cea mai asteptata este perioada sarbatorilor de iarna.
“In ultimile trei luni ale anului, vanzarile insumeaza cat toate vanzarile intregului an. In restul anului, cele mai solicitate carti sunt cele care beneficiaza de promovare”, spune Colonelu, precizand ca la pravalicucarti.ro, la fiecare inceput de an scolar bibilografia scolara si manualele reprezinta 80% din vanzari.
Fondatorul pravaliacucarti.ro apreciaza ca intr-o librarie generalista, cu o oferta echilibrata, nu se poate spune ca un segment anume este mai bine vandut, ci exista un echilibru, varfurile aparand numai cand o carte anume beneficiaza de suport media sau este ecranizata.
La Owline.ro sunt comercializate carti din domeniul stiintelor umane si al fictiunii, iar cele mai vandute sunt ultimele aparitii, cartile anului, cartile premiate si audiobook-urile in format mp3.
Librarie.net are in topul vanzarilor carti de psihologie motivationala, carti de tip “do-it yourself”, precum si manuale sau carti pentru examene.
Librariile online de la noi adopta toate tipurile de metode de plata, ramburs, ordine de plata bancare si carduri. Totusi, librarie.net, una dintre librariile cu vechime pe piata, accepta deocamdata doar pentru strainatate plata prin card.
Procentul de vanzare de carte online, dupa estimarea PravaliaCuCarti.ro, este de maxim 15% din piata de retail clasic, iar in ultimii ani, piata s-a dublat constant. Totusi, in actualul context de restrangere economica generalizata, jucatorii sunt rezervati in privinta tendintelor si estimeaza pentru 2009 o scadere a preturilor si, in consecinta, a marjelor de profit.
Concurenta editurilor
Si editurile de carte au valorificat potentialul mediului online si reprezinta o concurenta serioasa pentru librariile online, mai ales pentru ca ofera discounturi masive, inaccesibile librariilor clasice sau online. Editurile si-au extins astfel canalele de distributie, profitand de componenta online si alimentand cateva librarii deja existente.
In cazul Editurii All, vanzarile online de carte reprezinta aproximativ 7% din totalul vanzarilor, adica peste 300.000 de euro. Potrivit coordonatorului de marketing al all.ro, Ana Maria Androne, discounturile editurii pot ajunge pana la 50%.
Si pentru libraria Humanitas, lansata in mediul online acum aproximativ 8 ani, ca o prelungire a serviciului CPP (cartea prin posta), site-ul aduce aprox. 5% - 7% din totalul vanzarilor unei luni.
Una dintre cele mai vechi prezente, editura Nemira, este in mediul online din 1996. Site-ul actual, nemira.ro este insa online din februarie 2008. Silviu Toma, online marketing manager al editurii Nemira spune ca investitia initiala in acest business a fost de aproximativ 4.000 de euro, la care s-au adaugat alti 2.000 de euro, pentru promovare initiala.
Ca modalitati de plata, editurile sunt mai rezervate in plata cu cardul, preferand in proportie majoritara traditionalul ramburs. In cazul editurii Nemira, plata prin card reprezinta un procent de 5% din vanzari.
Fondatorii librariilor online nu considera insa editurile o concurenta de neintrecut. Principalul atu este faptul ca marea majoritate a clientilor nu cumpara carti doar de la o editura. Totusi, “vanzand in mod direct, editurile participa semnificativ la micsorarea veniturilor librariilor, astfel incat din ce in ce mai putini investesc in vanzarea de carte”, spune Ionut Colonelu.
El sustine ca pe pietele externe, editurile nu vand online carte direct clientului final, ci site-urile editurilor sunt doar pentru prezentarea a titlurilor si indrumarea catre un magazin specializat.
Fondatorul pravaliacucarti.ro apreciaza ca efectul pe termen lung va consta in imputinarea numarului de librarii clasice, iar librariile online se vor aglomera cu reclame, in timp ce cititorii vor avea o oferta neomogena. In opinia lui Paul Balogh, Online Manager la librariile Humanitas, retelele de vanzare carte offline si online isi impart numai 2 milioane de cititori.
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.