Start-up-uri pe doua roti
Reprezentantii start-up-urilor cu activitate legata de biciclism spun ca aceasta piata de-abia acum se dezvolta in Romania, dupa ce in ultimii doi - trei ani tot mai multi oameni au inceput sa foloseasca bicicleta pentru a se relaxa.
"Piata in adevaratul sens abia acum incepe sa se formeze, datorita unei promovari a bicicletei in ultimii ani", spune pentru startups.ro Mircea Colotela, Country Manager la Velorbis, compania daneza intrata pe piata din Romania la inceputul anului trecut.
Roxana Bituleanu, administratorul distribuitorului Mos Ion Roata, spune pentru startups.ro ca nu exista date statistice oficiale despre piata bicicletelor, dar importatorii o estimeaza la aproximativ 25 de milioane de euro.
"Evolutia in 2010 a fost mai degraba de consolidare decat de crestere, comparativ cu 2009. Ca numar total de biciclete estimam in jur de 25.000 de bucati vandute. Si in acest an valoarea pietei se va invarti in jurul acestei cifre (n.red. - 25 milioane de euro) sau poate o crestere de maximum 10%, fata de anul trecut. Nu au fost intrari de jucatori importanti in 2011, nici producatori, nici importatori, dar s-au deschis magazine care vor stimula vanzarile producatorilor si importatorilor existenti. Distributia de biciclete pastreaza trendul pietei, nu a avut dezvoltari spectaculoase, dar nici scaderi", mai spune Roxana Bituleanu.
Primul showroom Mos Ion Roata din Bucuresti a fost deschis anul trecut, in martie, compania fiind importatorul brandului Felt in Romania.
"La doar cateva luni, am deschis al doilea showroom, tot in Bucuresti, tintind insa orasele importante din tara, pentru crearea unei retele de distributie. Anul trecut a fost de investitii, nu numai in cele doua showroom-uri, dar si in cresterea brand awareness-ului in Romania", detaliaza Roxana Bituleanu.
Daniel Barbieru, director de vanzari la Cool Bike Team, spune pentru startups.ro ca anul trecut, fata de anul anterior, piata de biciclete a crescut cu aproximativ 20%, deoarece a crescut numarul de importatori din tara noastra (acum zece ani erau patru sau cinci, iar in prezent sunt aproximativ 40) si clientii au inceput sa se orienteze spre biciclete si piese de calitate superioara (profesionale).
"Piata este in continua crestere. Motivele sunt: orientarea populatiei spre drumetii, agremenet, construirea de piste pentru biciclisti in majoritatea oraselor mari si, in ultimii ani, s-a remarcat o crestere a numarului de magazine de la an la an", mai spune Daniel Barbieru.
Cool Bike Team a aparut pe piata la inceputul anului trecut, avand doua unitati, la Timisoara si la Lugoj.
Alte motive pentru care creste piata
George Pop, Managing Director la Ciclissimo, spune pentru startups.ro ca in Romania mai exista potential pe piata bicicletelor, pentru ca cei mai multi romani folosesc bicicleta ca mijloc de recreere si putini ca mijloc de transport, precum in Danemarca, Germania, Olanda, Anglia sau Suedia.
"Exista potential de crestere foarte mare al pietei de biciclete, dar este limitat de situatia economica. Este greu de spus ce impact are recesiunea economica, care este nivelul de optimism al oamenilor, pentru ca bicicleta este o achizitie pe care o faci intr-un moment in care esti mai relaxat. Faptul ca sunt din ce in ce mai multi biciclisti va face sa creasca apetitul pietei pentru biciclete", mai spune George Pop.
Magazinul Ciclissimo a fost deschis in mai, anul trecut. La inceput vindea numai biciclete pliabile, ulterior, optand numai pentru cele pliabile marca Brompton.
Invesititia initiala in Ciclissimo a fost de 20.000 de euro, pe care antreprenorul spera sa-i recupereze anul acesta sau anul viitor.
"Un motiv de a dechide magazinul este pasiunea mea pentru biciclete, dublat de cresterea vizibila a pietei de biciclete", mai spune George Pop.
Roxana Bituleanu adauga insa ca, in ultimii trei ani, bicicleta a fost pe ultimele planuri in "cosul lunar" al familiilor din Romania, lucru firesc, avand in vedere perioada grea, dar exista tineri care s-au indragostit de biciclete si vor sa-si perfectioneze modelele avute.
"Bicicleta tinde sa devina o alternativa din ce in ce mai folosita, atat pentru petrecerea timpului liber, pastrarea conditiei fizice, dar, cel mai important, o alegere pentru familii de a petrece timpul liber impreuna si in mod sanatos. Autoritatile dedica mai mult efort in amenajarea traseelor de bicicleta, organizarea de manifestari cu aceasta tematica, multe firme mari din Romania sau multinationale sprijina activ acest sport, astfel incat a ajuns sa se creeze un val de simpatie pentru biciclisti si biciclete, ceea ce va da un impuls acestei piete", mai spune Roxana Bituleanu.
Cum este segmentata piata
In functie de tipul de bicicleta, piata se imparte in segmentele pentru: copii, mountain bike (MTB), moto cross (BMX), trekking, pliabile, cruiser, e-bikes (biciclete electrice) si de sosea (cursierele).
"Segmentele prezente pe piata romaneasca incep sa se armonizeze cu cele din tarile unde cultura bicicletei este foarte dezvoltata. In general, marii importatori aduc branduri care produc biciclete din toate aceste game. Exista si producatori locali care de la an la an isi diversifica gama de produse, astfel incat sa acopere segmentele in crestere", explica Roxana Bituleanu.
George Pop adauga faptul ca in lumea bicicletelor de la noi, cei mai multi sunt si importatori, si distributiori, si comercianti.
"Cel care face importul si distributia ar trebui sa faca foarte bine treaba aceasta sau/si o promovare a brandului respectiv sau a brandurilor. Momentan, este o situatie de confuzie, fiecare face ce poate. Cand piata va mai creste, treaba aceasta se va regla si cei care vor face import nu vor face si retail. Piata este prea mica, ca sa poata functiona modelul acesta", mai spune George Pop.
Managing Directorul Ciclissimo mentioneaza ca segmentul bicicletelor ieftine este al celor de sub 1.500 lei, cel mediu intre 1.500 si 3.000 de lei, in general fiind mountain bike-uri, iar cele scumpe sunt de peste 3.000 de lei.
"La peste 3.000 de lei nu se vand prea multe biciclete, volumul este destul de mic. In general, o bicicleta de calitate costa intre 2.500 si 5.000 de lei", completeaza George Pop.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Reprezentantii start-up-urilor cu activitate legata de biciclism spun ca aceasta piata de-abia acum incepe sa se dezvolte in Romania.
Piata bicicletelor din tara noastra este apreciata la aproximativ 25 milioane de euro, pentru acest an estimandu-se o crestere de 10% - 20% fata de anul trecut.
Cresterea pietei bicicletelor este data de orientarea populatiei spre drumetii, construirea de piste pentru biciclisti in orasele mari, cererea de piese de calitate si numarul tot mai mare de magazine.
Segmentul bicicletelor ieftine este al celor de sub 1.500 lei, cel mediu intre 1.500 de lei si 3.000 de lei, in general fiind mountain bike-uri, iar cele scumpe sunt de peste 3.000 de lei.
Segmentul cu cel mai mare potential de dezvoltare de pe piata bicicletelor este al service-ului, pentru magazinele specializate acesta fiind si un criteriu de diferentiere.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.