Targurile eco - o noua nisa pentru organizatorii de evenimente
Pe masura ce romanii au devenit interesati de produsele bio, naturale, traditionale, organizatorii de evenimente au inceput sa isi adauge in portofoliu targuri de profil. Multumiti de rezultatele de pana acum, ei spun ca vor continua sa se ocupe de acestea, pentru ca piata este in crestere.
"O estimare privind valoarea pietei targurilor destinate acestor produse este greu de facut, insa este incontestabil ca potentialul ei este mare, iar nevoia unor evenimente realizate profesionist va creste. Elementele care vor determina expansiunea acestor targuri in viitor sunt numarul tot mai mare de producatori autorizati de alimente traditionale si cererea crescuta din partea consumatorilor romani, pe masura ce curentul eco-bio castiga tot mai multi adepti si in Romania", spune pentru startups.ro Felicia Iordache, Managing Partner la organizatorul de evenimente Plus Media, companie care a organizat primele sale targuri bio si traditionale, saptamanale, la inceputul acestei veri.
Felicia Iordache spune ca a decis sa se extinda pe nisa targurilor de acest tip in conditiile in care piata imobiliara si cea legata de lifestyle, domenii pentru care compania organiza de obicei targuri, au fost grav afectate de criza.
Luiza Stanescu, Event Manager la Hello Events, spune pentru startups.ro ca piata de produse bio si traditionale este in ascensiune in Romania, exista cerere, si inca una destul de mare, insa cu distributia nu stam atat de bine. Hello Events a organizat primul sau targ in luna mai, anul trecut.
Vasilica Onofrei, consilier Relatii Publice la Bioma Agro Ecology Co, importator de produse bio destinate in special agricultorilor sau producatorilor din diverse domenii, spune pentru startups.ro ca, acolo unde nivelul de cultura si educatie ecologica este mai ridicat, direct proportional creste si interesul pentru implementarea noilor tehnologii ecologice, care se bucura de o apreciere unanima in tarile dezvoltate.
"Din pacate, fie interese economice limitate doar la profitul imediat, fie lipsa unor strategii coerente, toate acestea grefate pe lipsa unui orizont corespunzator in domeniul ecologiei, au generat o larga varietate de perceptii pentru activitatea noastra", mai spune Vasilica Onofrei.
In ultimi doi ani, Bioma Agro Ecology a organizat si a participat la targuri de profil in Bucuresti si mai multe judete din tara.
Cine expune la targuri si interesul lor
Expozantii sunt in general cei care realizeaza produse bio, traditionale, naturale - fermieri, mici meseriasi, artizani, precum si importatori de astfel de produse.
"Este un mare conflict intre producatorii bio si cei de produse traditionale, pentru ca nu tot ceea ce este traditional este si bio. Un produs este bio prin terenul pe care este cultivat, ingrasaminte, seminte si poate fi bio numai intr-o anumita proportie, pentru ca mai exista niste procese tehnologice care intervin", spune pentru startups.ro Bogdan Ionescu, secretarul general al Asociatiei Bio Romania.
Pentru a-si promova membrii, si Bio Romania organizeaza targuri de profil. Asociatia este formata din 18 membri (asociati, cooperative, firme si producatori). La cel mai numeros targ organizat de Bio Romania au fost 30 de participanti.
"Unii dintre cei care expun si-au pus pe picioare afacerea beneficiind si de fonduri europene pentru productie si marketing. Interesul expozantilor pentru targurile noastre (n. red - organizate de Plus Media) a crescut gradual, nu fara dificultati insa, pentru ca putini dintre ei erau obisnuiti cu regulile pe care un organizitor profesionist de evenimente trebuie sa le respecte. Pe o piata dinamica, dar oarecum dezorganizata, a fost o adevarata provocare sa impunem reguli stricte privind prevederile contractuale, modalitatile si termenele de plata, actele pe care fiecare producator trebuie sa le prezinte si respectarea normelor de igiena indispensabile atunci cand se comercializeaza produse alimentare", spune Felicia Iordache.
Luiza Stanescu adauga faptul ca la inceput interesul a fost mai mic insa pentru ca vanzarile au fost record la primele editii, au avut cerere foarte mare pe un numar limitat de spatii de expunere.
Liviu Cristache, Marketing si Sales Manager la agentia The Schemer, spune pentru startups.ro ca, la inceput, din sondajele realizate de ei, a existat un interes foarte mare din partea expozantilor pentru astfel de targuri.
El spune ca un factor important in luarea deciziei de a participa ca expozant la un targ este puterea de cumparare a vizitatorilor, foarte mica in acest moment.
The Schemer a organizat primul targ in septembrie, anul acesta, in cadrul campaniei “Bio Living - lupta pentru un stil de viata sanatos”, care va dura un an de zile si va include patru astfel de targuri, trimestriale, in spatii diferite.
"Frecventa trimestriala este reflectata de saturatia pietei de produse biologice. Organizatorii de evenimente ar trebui sa renunte sa se gandeasca numai la profit si sa investeasca in productia acestor targuri, sa aduca inovatie si mai multa atentie catre nevoile dezvoltarii pietei", adauga Liviu Cristache.
Cine sunt cei interesati
"Bucurestenii s-au dovedit a fi mari amatori de produse traditionale, <ca la mama acasa> sau pregatite dupa retete inedite si, odata cu venirea toamnei - perioada conservelor si a pregatirilor pentru iarna - interesul este si mai mare", spune Felicia Iordache.
Liviu Cristache adauga faptul ca numarul de vizitatori depinde foarte mult de spatiu, de promovare si de ceea ce gasesc oamenii in cadrul targului.
"In ultimul an, numarul vizitatorilor a crescut, dar si afacerile cu produse naturale", mai spune Liviu Cristache.
Bogdan Ionescu spune fata de acum doi - trei ani, interesul publicului a crescut si tot ceea ce este bio se cumpara, chiar daca puterea de cumparare a oamenilor a scazut, pentru ca oamenii constientizeaza din ce in ce mai mult agresiunea alimentara la care sunt supusi.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Interesul tot mai mare pentru produsele bio si traditionale i-a determinat pe organizatorii de evenimente si pe cei care implicati in domeniu sa lanseze tot mai multe targuri de profil.
Expozantii din cadrul targurilor sunt cei care realizeaza produse bio, traditionale, naturale - fermieri, mici meseriasi, artizani, etc., precum si importatori de astfel de produse.
Cele mai bune perioade de organizare ale targurilor bio sunt inainte de sarbatori, deoarece oamenii au mai multi bani si au si timp pentru vizitare.
Spatiile unde se desfasoara aceste targuri sunt parcuri, piete, mall-uri, muzee si piete agroalimentare.
Targurile bio aduc o parte semnificativa din veniturile unora dintre organizatorii de evenimente, putand fi chiar sursa principala, in unele cazuri.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.