Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
De altfel, Violeta este cea care gateste toate felurile de mancare din restaurantul sau, inclusiv painea, facuta in fiecare dimineata, in fiecare zi alt sortiment.
“Am invatat sa gatesc de la bunici, care gateau foarte bine. Exista bucuria de a gati si satisfactia de a se aduna familia la masa, in fata bunatatilor”, spune ea.
Pe cont propriu
Violeta Dinca spune ca nu a apelat la avantajele pe care i le putea oferi un parteneriat alaturi de cineva cu experienta in domeniu.
“Faptul ca nu am avut experienta in domeniu si nici prejudecatile aferente sau blazarea care intervine cand lucrezi foarte mult timp intr-un domeniu - toate acestea ne-au prins bine”, explica ea.
Totusi, sustinerea a venit si din sfaturile pertinente ale cunostintelor care au lucrat in domeniu. Violeta spune ca marele noroc si ceea ce a asigurat succesul locului a fost conceptul atragator - mancare sanatoasa si atmosfera de slow life si slow food. Marele obstacol a fost insa de natura financiara.
“Am gasit acest loc complet intamplator si ne-am indragostit de el pentru ca se potrivea foarte bine cu ceea ce voiam noi sa facem. Am deschis acest loc cu buget zero, a fost o nebunie completa, dar am inceput bazandu-ne ca maine vom vinde si poimaine vom avea incasari din care sa continuam”, spune Violeta Dinca.
Investitia initiala totala a fost de 40.000 de euro, bani obtinuti ca imprumut din partea parintilor. Suma a constituit avansul la chirie, prima aprovizionare si echipamentele de stricta necesitate in bucatarie - frigidere, mese de inox etc. Mobilierul si decoratiunile adaugate ulterior au fost achizitionate in rate de la o firma de design interior. Investitia a fost amortizata intr-un an.
Gasirea clientilor
Amplasarea in centrul Capitalei a fost aleasa pe criteriul conform caruia acolo ar putea gasi publicul de care are nevoie, numit de Violeta “urbanul pasionat” - oamenii cu o profesie de care sunt entuziasmati, care au hobby-uri care ii entuziasmeaza, care cauta calitatea in viata, si care ar aprecia ceea ce ofera restaurantul vintage.
“In primele sase luni a fost foarte greu, pentru ca oamenii nu s-au ingramadit la usa, ci dimpotriva”, spune Violeta.
Treptat, insa, clientii au inceput sa intre, iar proprietara declara ca multi au fost nedumeriti, “nu au inteles ce vrem noi sa facem si de ce mancarea arata ca acasa, nu ca la restaurant sau la cofetarie”.
Violeta admite insa ca exista si cei care nu au nevoie de locul creat de ea, “pentru ca fie au timp sa-si gateasca, fie le gateste altcineva”. Cu toate acestea, ea remarca faptul ca acestia sunt din ce in ce mai putini, pentru ca majoritatea sunt au program foarte aglomerat, o profesie solicitanta si nu le mai ramane timp sa gateasca.
Promovarea restaurantului
Violeta Dinca nu a avut nici la inceputul afacerii, dar nu are nici acum, un buget pentru promovare sau marketing. Cum si-a castigat clientii?
“Ceea ce s-a intamplat a fost ca fiecare client care a intrat a continuat sa vina cu inca doi sau trei clienti, vorba s-a dus, oamenii au inceput sa povesteasca cu mare entuziasm despre acest loc, treptat au aflat revistele, publicatiile, si s-a scris despre noi pe bloguri. Din ce in ce mai multi bloggeri imi spuneau ca vor sa ne sustina si sa isi puna logo-ul pe blog”, povesteste Violeta.
Recent, ea a organizat, impreuna cu bloggerii, “Atelierul de paine”, un eveniment care nu a fost gandit neaparat ca o actiune de promovare.
“Multi m-au intrebat cum fac painea, ce ingrediente pun si am hotarat sa ii chem pe toti sa le arat. Pur si simplu, am apreciat sprijinul oferit de ei si le-am oferit ceva in schimb si toti au reactionat foarte entuziast”, spune ea.
Violeta considera ca cea mai buna actiune de marketing este comunicarea directa cu clientii. Nici in acest moment nu exista alocata o parte din buget pentru marketing.
“Tot ceea ce ni se intampla sa ne ramana, reinvestim in mancare mai buna, in ingrediente, in decorarea locatiei. Iar investitia cea mai pretioasa, nu neaparat financiara, este in clientii pe care ii ai deja. Avem o relatie apropiata cu clientii, marea majoritate ne sunt prieteni”, adauga Violeta.
In fiecare zi altfel
Un avantaj al restaurantului este publicarea online a meniului in fiecare zi, precum si comunicarea pe Twitter cu clientii, astfel mentinand deschisa comunicarea cu clientii.
“Meniul este altul in fiecare zi, pentru ca in primul rand m-as plictisi eu, n-as mai face-o cu aceeasi pasiune. Pentru mine este o provocare sa gasesc tot timpul retete noi pe care sa le aplic in bucatarie”, spune Violeta.
Meniul de a doua zi este creat cu o seara inainte, cand Violeta si sotul sau fac impreuna lista de cumparaturi, in functie de ideile lor si de dorintele clientilor.
In ceea ce priveste planurile de viitor, Violeta spune extinderea afacerii in franciza nu intra in discutie momentan, insa doreste sa se extinda pe baza conceptului pe care il are acum.
“Deocamdata nu vad ca lucruile sa se schimbe. Locul se confunda cu noi, aici este mai mult decat mancare sanatoasa - este vorba de prezenta noastra”, explica ea.
Singurele schimbari pe care le vede ar fi o terasa mai mare si posibilitatea de a organiza petreceri si de a gati pentru acestea.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 02 Iulie 2009 la ora 04.00