De la freelancer in naming, la construirea unui business in domeniu


Raluca Gavrilescu (foto) a lucrat timp de trei ani ca freelancer in naming si copywriting, pana la mijlocul anului trecut, cand s-a inregistrat ca PFA. Pana in 2011, cei mai multi clienti veneau din colaborarea cu agentiile de publicitate si cele de branding, insa a inceput sa lucreze mult si cu antreprenorii.


 

Raluca Maria Gavrilescu a aflat prima data de naming acum sase ani, cand era copywriter intr-o agentie de publicitate din Iasi, si a facut o pasiune pentru acest domeniu.

"Naming-ul este una dintre cele mai mari provocari la nivel de limbaj pe care le-am gasit in copywriting. Naming-ul este provocarea maxima, in primul rand, de-a gasi numele potrivite si, poate, diferite. Apoi, pentru start-up-uri, este foarte important sa fie niste nume libere pe domenii .com si provocarea de a convinge clientul sa fie curajos in privinta numelui, pentru a-l ajuta in business", spune pentru startups.ro Raluca.

Acum zece ani, ea a devenit studenta la Sectia Engleza - Spaniola de la Facultatea de Litere a Universitatii "Alexandru Ioan Cuza" (Iasi).

"In momentul in care am dat la facultate, ma pasiona extrem de mult literatura. Imi placea foarte mult, cum imi place si acum, studiul limbii si exprimarea artistica, creativa. Doream sa descopar mai multe despre scrisul creativ, sa devin un scriitor, probabil. Iata ca am ajuns un scriitor de foarte putine cuvinte", completeaza Raluca.

In 2005, in anul trei de facultate, ea cauta un mijloc sa castige bani din ceea ce stia si a gasit raspunsul in cartea "199.000 de lei" a lui Beigbeder - copywriter.

Primul loc in care a lucrat a fost agentia de spoturi radio Media Zone Productions, timp pentru un an, dupa care s-a mutat la agentia Zero, pentru inca un an, si in ultimul an ca angajat, a fost director de creatie la trustul de presa Terra. Toate aceste firme sunt din Iasi, orasul natal al Ralucai.

"Am renuntat la facultate pentru ca intr-o agentie din Iasi, pe vremea aia, se lucra de dimineata pana seara si n-aveam timp sa ajung la cursuri", adauga Raluca.

In schimb, in aceasta perioada, ea a facut multe training-uri si workshop-uri in publicitate si comunicare, printre cele mai importante fiind un mentorship la Leo Burnett, in 2006, timp de o luna.

"A fost un concurs la care au participat 600 si ceva de tineri si am avut norocul de a intra in cei 25 care au mers in Bucuresti. O luna am invatat cate putin din toate domeniile conexe publicitatii si branding-ului. Datorita lor am descoperit avantajul de a-mi deschide o afacere pe o nisa si cat de important este sa ai foarte multa pasiune pentru ceea ce faci si sa-ti doresti sa faci un lucru, nu sa-ti doresti sa faci bani. Daca scopul tau este sa faci naming, cum a fost in cazul meu, s-a intamplat sa castig din asta. Pana atunci, ma gandeam ca poate intr-o zi voi avea agentia mea de publicitate, dar nu eram convinsa cum se va realiza lucrul acesta", detaliaza Raluca.

Prin anii 2006 - 2007, cand lucra intr-una din agentiile din Iasi, Raluca a avut pentru prima data nevoie sa creeze un nume pentru un client. In acel moment, a cautat o metodologie corecta de-a face naming, pentru ca in Romania nu existau materiale de profil. A gasit un astfel de manual publicat de Igor International, una dintre cele mai mari agentii din domeniu.

"Mi-am dat seama ca foarte multe lucruri de-acolo se pot adapta, pentru ca limba este in continua schimbare si piata este in continua schimbare", adauga Raluca.


Reluarea studiilor universitare si business-ul de acum
Acum patru ani, cand s-a hotarat sa faca mai mult naming, Raluca s-a intors sa-si finalizeze studiile.

"Nu puteam deveni specialist fara studii. Desi aveam diplome, certificate in domeniul meu, n-aveam cum sa n-am nicio facultate terminata. Initial, nici nu voiam s-o mai termin, dar apoi am descoperit, odata cu maturizarea, ca este important si acest aspect. Acum trei ani, cand m-am intors sa termin facultatea, mi-am dat seama ca ar fi fost bine sa fac asta mai devreme, ca sa ma pot specializa si mai mult in naming. Am descoperit in anul patru de facultate ca m-ar fi ajutat foarte mult in naming cursurile de semantica, o ramura a lingvisticii care aprofundeaza foarte mult efectele cuvintelor asupra oamenilor", mentioneaza Raluca.

Lucrarea de licenta si-a facut-o chiar pe naming, cu profesoara de lingvistica, sustinand-o acum trei ani, iar acuum isi doreste sa mai faca niste studii universitare de lingvistica cognitiva in Anglia.

Cand s-a intors la facultate, in anul 2008, ea incepuse sa lucreze pe cont propriu si stia ca vrea sa faca mai mult naming. Deja isi lansase site-ul Gavrilescu.com, unde a postat articole teoretice si practice despre cum se poate alege un nume.

"Neexistand continut despre naming in limba romana, in 2008, am reusit sa creez acest continut, odata in lucrarea de licenta, si, apoi, pe site. Sunt foarte multe concluzii pe site trase dupa lucrul cu clientii si cercetarea in domeniul respectiv", precizeaza Raluca.

Ea a incercat si sa se mute in Bucuresti, a fost o saptamana la o agentie, dar si-a dat seama ca mai interesant este sa se intoarca in Iasi si sa faca ceva acolo unde exista o nevoie mai mare de servicii de naming si de copywriting.

"Probabil asa pot colabora mai usor cu o agentie din Bucuresti. In momentul acesta, pot lucra oriunde in lume, nu este nevoie decat de un laptop si de-o conexiune la internet", subliniaza Raluca.

Ea colaboreaza cu agentii de publicitate din Bucuresti si din Moldova, printre care Grapefruit si Godmother. Impreuna cu agentiile de publicitate, Raluca le ofera clientilor servicii full service.

 Citeste continuarea articolului - pagina 2

DE RETINUT:
Raluca Gavrilescu face naming de sase ani,
afland despre acest domeniu pe vremea cand era copywriter.
Pana in prezent a creat circa 200 de nume, pentru companii si produse.
Cea mai mare provocare in naming este de a convinge clientul sa aleaga un nume curajos.
Perioada de realizare a unui proiect dureaza aproximativ o luna, cel mai scurt proiect al Ralucai fiind de doua saptamani, iar cel mai lung de trei luni.
Pana anul trecut, cei mai multi clienti veneau din colaborarea cu agentiile de publicitate si cele de branding, insa din 2011 a inceput sa lucreze mai mult cu antreprenorii.


Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.

Acest material face parte din seria "Back2School or Back2Business?", un proiect editorial startups.ro dedicat studentilor antreprenori.


Nu exista comentarii