Managementul calitatii ca baza pentru un start-up in educatie


Dupa o cariera profesionala de peste 20 de ani, Catalin Dicu a lansat un business in educatie, construit pe baza experientei sale in managementul calitatii si intr-un ONG cu activitati dedicate copiilor.

 

Timp de aproape 13 ani, Catalin Dicu (foto) a lucrat in cadrul organizatiei umanitare World Vision, un ONG activ in domenii precum educatie sau sanatatea si protectia copilului. Apoi, si-a continuat cariera in mediul de business, unde a petrecut aproximativ 12 ani in logistica, dar nu a mai gasit satisfactia pe care o avea cand lucra pentru copii. Asa ca, de doi ani, in paralel cu activitatea de consultata in managementul calitatii sau logistica, se ocupa si de propriul business - centrul privat de educatie Da Vinci.

La nivel international exista centre educatonale puternice, cum ar fi Kumon, lansat in 1954, in Japonia, de un profesor de matematica. Astfel ca, inainte de a incepe propria afacere, Catalin Dicu s-a gandit si la posibilitatea de a aduce in Romania o franciza internationala, mai ales ca el are deja experienta profesionala in implementarea unui francize la nivel national (Dynamic Parcel Distribution - DPD). Insa, pe acest segment, ar fi fost destul de mare efortul de a adapta franciza la contextul local, mai ales din cauza existentei ”zonei gri” date de meditatiile private oferite de profesori contra cost, dar fara o activitate oficiala in acest sens.

Problema acestui segment este lipsa unei concurente echitabile. De anul trecut, dupa ce a fost implementat codul etic, parca a inceput sa fie mai bine, dar inca mai avem situatii in care parintii ne spun ca trebuie sa intrerupa cursurile de aici ale copilului si sa continue cu meditatii cu profesorul de la scoala, altfel elevul risca o nota mica”, spune pentru startups.ro Catalin Dicu.
 

Conceptul centrului educational Da Vinci
Centrul Da Vinci a fost lansat in noiembrie 2013, avand la baza o metoda proprie de lucru, in care sunt combinate elemente din domeniul psihopedagogiei, al sistemelor de management al calitatii si al pregatirii sportivilor de performanta.

In 2013, in primavara, am inceput sa facem un studiu de piata, sa vedem care este situatia in Romania si am vazut ca activitatea era incipienta. Centrele se concentrau doar pe meditatii, nu aveau partea de consiliere vocationala si nici nu aveau toate un psiholog”, spune Catalin Dicu.

Centrul se adreseaza copiilor din ciclul gimnazial si din cel liceal, insa, datorita solicitarilor, pentru ca apar unele probleme la trecerea din clasa a patra la clasa a cincea, in momentul de fata exista grupe de pregatire incepand cu clasa a patra.

Activitatea a inceput cu oferta de pregatire la materiile baza, precum limba romana, matematica, limbi straine, fizica, biologie, chimie, geografie, istorie etc. Intre timp, paleta acoperita s-a largit inclusiv cu materii precum biologie pentru admiterea la facultatea de medicina. Pe langa pregatirea teoretica, exista si partea de consiliere vocationala, in care se identifica aptitudinile elevilor si se fac recomandari in legatura cu traseul educational/profilul de cariera potrivit.

La acest modul se pot inscrie atat elevii care urmeaza cursuri de pregatire in cadrul Da Vinci, cat si copii din exterior. Avand in vedere ca stabilim un plan personalizat de pregatire cu fiecare cursant, acest modul este o componenta de baza a procesului de educatie din cadrul centrului. Cu elevii din gimnaziu discutam despre un traseu educational iar cu cei din liceu discutam despre un plan de cariera”, mentioneaza Catalin Dicu.

Pentru inceperea pregatirii la o anumita materie nu trebuie sa existe un minm de elevi inscrisi si nici o nota minima pe care trebuie sa o obtina la testarea initiala. De exemplu, la deschiderea centrului, prima sedinta de matematica a fost cu doi elevi la grupa iar apoi grupele s-au completat pe masura ce s-au inscris alti copii. De altfel, pentru materiile de baza se lucreaza cu grupe de cel mult 4 elevi, exceptie facand limbile straine, unde profesorii sunt instruiti sa lucreze cu grupe de pana la opt - noua elevi, dar pana in prezent nu s-a depasit numarul de sase elevi pe grupa, deoarece acestia trebuie sa ajunga intr-o perioada relativ scurta de timp la nivelul unui anumit obiectiv (de obicei, certificari precum Cambridge, DELF, DALF etc.).

Per total, ponderea mai mare este a elevilor din clasele a opta si a douasprezecea, insa acestia nu depasesc cu mult procentul de 50%, comparativ cu restul cursantilor.

La inceput a trebuit sa finantam afacerea, pana cand am cules roadele campaniilor publicitare, insa, din anul doi, aveam deja grupe formate in functie de nivelul de cunostinte si compatibilitatile dintre cursanti. In 2014 ne-am apropiat de 100 de cursanti iar acum avem peste 100”, adauga Catalin Dicu.
 

Construirea echipei
O componenta importanta a acestui business este reprezentata de profesori - inainte de lansarea centrului, activitatea de recrutare a viitorilor dascali a ocupat aproximativ trei luni si a cuprins inclusiv partea de testare a cunostintelor si testare psihologica.

Partea administrativa a fost simpla - gasirea si amenajarea spatiului pentru centru au fost gata intr-o luna, in schimb, pentru profesori am avut un numar relativ mare de interviuri. In plus, initial ne doream profesori cu experienta mai mare in sistemul public de invatamant. Insa, ulterior ne-am dat seama ca nu este tocmai bine sa aiba prea multa experienta in sistemul de stat, pentru ca deja se formasera niste obisnuinte, iar noi utilizam o metoda proprie, ceea ce a dus la dificultati in a forma profesorii respectivi, obisnuinti sa predea ca la clasa, asa ca ne-am schimbat strategia de recrutare”, adauga Catalin Dicu.

Media de varsta a profesorilor din cadrul centrului Da Vinci este de 29 de ani, cu o experienta de cel mult 5 ani in sistemul public de invatamant, unii avand deja si experienta in sistemul privat de educatie. Pentru metoda utilizata, profesorii sunt instruiti integral la inceput si apoi exista reinstruire la doua luni.

Nu este usor sa ai un start-up in domeniul acesta, dar nici imposibil. Problema este sa gasesti profesorii potriviti. Am cautat sa fie profesori pasionati, chiar daca nu au o experienta foarte mare. In orice business, echipa este cea mai importanta componenta. Mai ales in servicii. Daca in productie mai poti sa ai un robot, in servicii oamenii sunt extrem de importanti, iar cei din sistemul educational trebuie sa aiba si vocatie”, spune Catalin Dicu.
 

Investitia in afacere si planurile de dezvoltare
Investitia initiala in afacere a fost de 60.000 de euro, banii fiind utilizati pentru recrutarea si angajarea echipei si pentru amenajarea sediului - mobilier, material didactic, manuale, computere, table, imprimante si inclusiv o aplicatie informatica dedicata.

Este o aplicatie facuta de colaboratori, dar pe specificatiile noastre. Rolul ei va fi sa gestionam orarele si performanta copiilor, rapoartele profesorilor si raportarile catre parinti. Sunt anumite obiective pe care le stabilim - deadline-uri, competente etc., si este foarte dificil sa urmaresti progresul fara o astfel de aplicatie”, spune Catalin Dicu.

Afacerea a ajuns pe break-even la opt - noua luni de la inceperea activitatii iar recuperarea investitiei urmeaza sa fie facuta in perioada urmatoare.
Anul acesta a fost cel al stabilizarii business-ului iar acum antreprenorul se gandeste la posibilitatile de extindere in afara Bucurestiului.

Avem in evaluare orasele Constanta, Cluj-Napoca si Iasi. Cel mai probabil, ne vom extinde cu un centru propriu, urmand ca apoi sa decidem daca extinderea va continua pe baza unui sistem de franciza”, spune Catain Dicu.

Criteriile pentru extindere sunt legate de numarul de locuitori si veniturile acestora, centrele universitare existente, precum si solicitari primite deja din partea potentialilor clienti din acele orase.

Antreprenorul spune ca Da Vinci este gandit ca un business care sa devina franciza, dar trebuie mai intai consolidat, pentru ca o extindere mult prea rapida ar putea dauna. Astfel, intr-un scenariu pesimist, bazat pe o extindere mai lenta, in urmatorii cinci ani, centrul ar urma sa fie extins in aproximativ 10 - 14 orase din tara si sa ajunga la o cifra de afaceri de 1 milion  de euro - 1,5 milioane de euro pe an.


Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii