Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
“Nu am facut site-urile astea ca pe un hobby, ci ca pe o afacere. Depindem mult si de banii pe care ii vom avea la dispozitie si de cum vor evolua lucrurile. Daca vom avea venituri suficiente, vom incepe mai repede si vom dezvolta lucrurile intr-un pas mai alert. Daca nu, este posibil ca lucrurile sa dureze ceva mai mult”, precizeaza Dragos Cabat.
Monetizarea
Unul dintre modurile de monetizare ale Efin.ro este plata efectuata de institutiile financiare partenere pentru listarea produselor pe site, in functie de numarul de utilizatori care acceseaza produsele. Primul nivel de plata este pentru simpla vizualizare a unui produs. Apoi, in functie de aplicatiile (n.red. - scoring etc) pe care le utilizeaza vizitatorul, nivelul pretului pentru institutiile financiare creste. Pretul difera si daca produsele sunt pe prima pagina, pe o anumita pozitie pe prima pagina, promotionale sau sponsorizate. Astfel, institutiile financiare platesc lunar o taxa, in functie de cate ori este accesat produsul respectiv si de aplicatiile pe care le foloseste vizitatorul.
“Sunt cinci niveluri diferite de preturi si, in plus, depinde mult si de amplasarea produsului in pagina. Nivelul unu de pret pe click nu este mai scump decat un flyer impartit oamenilor pe strada. In principiu, nu este taxa fixa, ci este o taxa variabila, in functie de numarul de utilizatori. Taxa fixa poate fi o parte dintr-un aranjament pentru o anumita cerinta”, explica Dragos Cabat.
Fiecare institutie financiara va avea un cont, in pagini separate, in care va vedea exact cate dintre produsele lor au fost accesate, unde in site si isi vor putea calcula costul pentru accesarea acestor produse.
Pe langa serviciile oferite in prezent, Efin.ro va mai lansa in cateva luni si alte servicii. Dragos Cabat subliniaza numai ca "vor fi niste servicii unice, cu valoare adaugata, pe care noi le dezvoltam acum, nu exista pe celelalte site-uri financiare sau daca exista vor fi de o calitate mai buna si vor fi platite”.
Un alt mod de monetizare este reprezentat de display advertising, dar nu acesta este modul principal de monetizare, ci este unul in subsidiar.
Vizitatorii Efin.ro nu platesc niciun fel de serviciu.
“De exemplu, si acum ei pot intra si ne pot pune intrebari, pot consulta ghiduri si deja ne pun intrebari despre creditele lor, depozitele lor, despre problemele lor si noi le raspundem gratuit”, precizeaza Dragos Cabat.
Strategia
Cele trei site-uri sunt realizate integral in cadrul companiei, deoarece niciunul dintre cei doi nu are experienta in IT si pentru a evita situatiile in care modificarile de date ale produselor nu sunt actualizate la timp sau site-ul nu functioneaza.
“Ne-am pus tot timpul in pozitia unei banci. Toata lumea din echipa trebuia sa fie de la noi, pentru operativitatea maxima cu institutiile financiare cu care lucram. Sunt niste costuri fixe poate ceva mai mari, dar este un element care se justifica in relatia cu clientii”, arata Dragos Cabat.
Spre deosebire de cafeneauabancara.ro si bankingjobs.ro, care au fost achizitionate, Efin.ro a fost realizat de la zero, desi numele a fost preluat.
“Efin.ro a trebuit sa il facem de la zero, pentru ca nu exista pe piata un alt site care sa ne multumeasca pe noi din punct de vedere al modului cum arata si al structurii. Asa cum sunt structurate alte site-uri existente acum pe piata, ele nu pot face bani decat pe cateva cai limitate, de genul a afisa bannere, reclama si aplicatii la credite sau la produsele unor institutii. Noi am venit cu o alta abordare, ne-am gandit de la inceput care ar fi sursele de venituri pentru acest site”, subliniaza Dragos Cabat.
Astfel, structura site-ului trebuia sa permita aplicarea noilor tipuri de surse de venit si sa includa unele facilitati pe care alte site-uri nu le ofera.
Plus ca Efin.ro trebuia finalizat intr-un timp scurt, fiind realizat in doua luni.
Pentru site-uri a fost infiintata o noua companie, Financial View Media Services, unde actionari sunt tot Dragos Cabat si Catalin Dumitrescu. Separarea dintre cele doua companii s-a facut pentru a se urmari mai bine rezultatele financiare ale site-urilor.
Compania are 12 angajati, dintre care cel mai dificil de recrutat au fost cei din IT.
“Pe partea de IT niciodata nu au fost suficient de multi oameni si atunci este destul de greu sa gasesti, pe de o parte, oamenii de calitate, si, pe de alta parte, oamenii de calitate care sa vina la un start-up, la un proiect aflat la inceput. Trebuie sa ii atragi cu un proiect foarte interesant”, precizeaza Dragos Cabat.
Probleme legate de mediul online
Dragos Cabat considera ca una din problemele pietei online din Romania este ca nu toate site-urile sunt facute de oameni specializati in domeniul pe care il abordeaza.
“Se pot face foarte multe lucruri in domeniul online. Problema este ca multe site-uri sunt facute de IT-isti sau de oameni din media, care s-au reprofilat de pe reviste print in online si carora li se pare ca este la fel. Nu este la fel. Asa cum noi venim din banking si nu stim sa scriem cod si a trebuit sa angajam oameni pe IT care sa faca chestia asta, asa si un IT-ist stie sa faca un site, dar problema nu este sa scrie codul, problema este cum ii face structura. Ca structura nu il poate face sa arate bine si sa ia si bani pentru serviciile pe care le ofera. Daca site-ul este facut de un IT-ist, nu stie sa il faca sa produca bani, in schimb face concurenta”, explica Dragos Cabat.
El mai spune ca si continutul site-ului este o alta problema a site-urilor.
“Trebuie sa stii ce vor utilizatorii. Daca nu ai ce vor, ei nu stau. Vin o data, de doua ori si pe termen lung ii pierzi”, explica Dragos Cabat.
El considera ca o alta problema a unora din site-urile romanesti este neconcordanta dintre continutul lor si publicitatea afisata pentru respectivul publicul tinta.
“Ca utilizator al unui site din domeniul financiar care am intrat sa vad un credit, un depozit, o informatie financiara, nu vreau sa vad o reclama la o crema de fata”, detaliaza Dragos Cabat.
De asemenea, el adauga si faptul ca una dintre cele mai mari probleme ale unor site-uri este ca nu sunt cunoscute de utilizatorii vizati.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Dragos Cabat si Catalin Dumitrescu detin trei proiecte online, unul realizat de la zero (Efin.ro), si doua preluate (Cafeneauabancara.ro si Bankingjobs.ro).
Pregatirea Efin.ro a inceput la mijlocului lui septembrie anul trecut, in noiembrie a fost gata o prima faza si in ianuarie 2010 a fost lansat.
Cafeneauabancara.ro si Bankingjobs.ro au fost achizitionate in noiembrie anul trecut si vor fi relansate in prima parte a acestui an.
Investitia totala in online a celor doi investitori este de 200.000 de euro, suma care cuprinde si bugetul de pana la finalul acestui an.
Pentru Efin.ro sunt trei tipuri de monetizare: plata efectuata de institutiile financiare pentru listarea produselor, display adversitising si plata altor servicii care urmeaza sa fie lansate.
Cele trei site-uri sunt realizate integral in cadrul companiei, deoarece niciunul dintre cei doi nu are experienta in IT si pentru a evita situatiile in care modificarile de date ale produselor nu sunt facute la timp sau site-ul nu functioneaza.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 21 Februarie 2010 la ora 20.10