Afacere din nostalgia pentru o marca de cafea
Imbracata in ambalaj auriu, cafeaua Alvorada era inainte de 1989 una din marcile “de calitate, din import” care te ajuta sa castigi bunavointa functionarilor sau altor persoane “din sistem”. Daca iti permiteai sa o consumi, si nu sa o faci “cadou”, te ajuta chiar sa te refugiezi cateva clipe din lumea gri, cu rafturi goale si gust de nechezol.
Alvorada s-a impus pe piata din Romania intr-o perioada cand cafeaua 100% naturala era valuta forte si piata era dominata de un inlocuitor pe baza de naut, ovaz si doar cateva urme de cafea - faimosul “nechezol”. Si daca atunci doar putini isi permiteau luxul sa o consume, doi antreprenori romani s-au gandit sa o readuca in tara, mizand atat pe calitatea produsului, cat si pe nostalgia consumatorilor care si-ar permite acum sa savureze linistiti o ceasca de cafea vieneza.
In urma cu patru ani, doi prieteni din timpul facultatii, Calin Ile, directorul general al hotelului Ibis Gara de Nord din Bucuresti, si Marin Briceag, pe atunci cu o experienta de opt ani in vanzari in domeniul FMCG, au infiintat Credo Expert Consulting. Dupa o luna, Credo s-a asociat cu firma Trus din Brasov si oamenii de afaceri au inceput negocierile pentru a readuce in Romania cafeaua Alvorada.
“Totul a inceput in noiembrie 2005 cand impreuna cu niste prieteni din Brasov am decis sa ne implicam pe piata cafelei prin oferirea unor solutii complete axate in special pe HoReCa. Aceasta insemna aducerea de echipamente profesionale prin parteneriate cu leaderi mondiali din domeniu - Franke sau Bravilor Bonamat la aparate automate, Rancilio la aparate clasice si filtre de cafea, la care se adauga cafeaua premium Bellissimo”, povesteste pentru startups.ro Calin Ile.
Produsele erau importate de Trus si distribuite in Bucuresti prin Credo, parteneriat care functioneaza si in prezent.
Decizia de a investi intr-o afacere pe piata cafelei s-a bazat pe faptul ca acesta este unul din segmentele cu un rulaj mare, exista permanent cerere si in acel moment nu era o oferta suficient de mare.
“Activand in acest domeniu al cafelei, am inceput sa cunoastem mai bine piata si astfel am realizat ca mai degraba lipsea o oferta pe gama medium-low cost decat o cafea premium. Astfel, impreuna cu partenerii din Brasov, prin firma lor nou infiintata, Italcoffee, am decis sa cautam impreuna o marca de cafea, cu principalul obiectiv de a avea cel mai bun raport calitate/pret pe piata”, adauga Calin Ile.
Timp de trei luni, au fost analizate marci de pe segmentul medium - low din Belgia, Germania si Olanda, care nu erau prezente atunci pe piata din tara noastra. Insa, nu a fost aleasa niciuna dintre acestea, pentru ca le lipsea notorietatea pe piata din Romania, ceea ce le facea greu vandabile.
“Sigur ca in timp si cu investitii mari in publicitate se putea, la acel moment, crea un brand si in Romania, dar am considerat ca efortul ar fi mult prea mare si riscant, asa ca am decis sa cautam in continuare”, mai spune Calin Ile.
Astfel, s-a ajuns la concluzia ca cea mai buna optiune in acel moment pentru piata din Romania este Alvorada.
“Am mizat pe faptul ca in anii comunismului a fost singura cafea prezenta atunci in shop-uri (n.red - magazine ale Ministerului de Comert Exterior din care se puteau face cumparaturi doar pe baza de valuta, in general accesibile doar cetatenilor straini), intr-un cuvant, pe notorietatea castigata in timp de acest brand devenit de-acum nostalgic. Eram oarecum in linia pietei din 2005, cand, in magazine, se aduceau <produse vechi>, gen Eugenia, ciocolata cu rom sau Brifcor”, detaliaza Calin Ile.
Relansarea pe piata
Propunerea de a aduce din nou cafeaua Alvorada in tara noastra nu i-a incantat insa pe cei de la compania cu acelasi nume din Viena.
“Austriecii nu mai cautau prezenta in Romania dupa cel putin trei experiente ratate avute imediat dupa 1989. Au fost incercari esuate de a profita de numele Alvorada imediat dupa revolutie dar, dupa spusele austriecilor, lipsa de profesionalism si de corectitudine a fostilor parteneri romani a omorat din fasa bunele intentii. Trebuia deci sa depasim si impedimentul de incredere si asta a insemnat in fapt costuri suplimentare, plati in avans si un efort continuu din partea celor implicati”, explica Calin Ile.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Alvorada este o marca de cafea de import, cunoscuta in Romania inainte de 1989 si relansata pe piata in 2005.
Cei doi oameni de afaceri care au readus produsul pe piata sunt Calin Ile si Marin Briceag.
In 2005, cei doi au infiintat firma Credo Expert Consulting si au inceput negocierile cu firma Austriaca, detinatoarea marcii Alvorada.
Din decembrie 2007, Credo a devenit importator si distribuitor exclusiv al cafelei Alvorada in Romania.
Cifra de afaceri a companiei a fost de aproape un milion de euro anul trecut, estimandu-se pentru acest an o crestere de 8%, fata de 2008.
Compania va deveni profitabila anul viitor, cand va fi recuperata investitia de 400.000 de euro in afacere.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.