Dragos Novac: ”Pentru mine nu este un business, este o pasiune”
Uneori isi imparte biroul cu Anton, metropoham-ul redactiei Metropotam.ro. Ar vorbi tot timpul despre afacerile pe care le gestioneaza, pentru ca ii place ceea ce face. Este de formatie finantist, dar nu ii plac foarte mult conversatiile despre bani. Dragos Novac discuta cu startups.ro despre antreprenoriat, pionierat in afaceri si planuri de dezvoltare.
Dragos Novac (foto) este Managing Director la Metropotam.ro si CEO/Co-fondator (impreuna cu Andrei Gheorghe) la Krogos Software. S-a gandit sa inceapa propria afacere inca de pe vremea cand era angajat, dar a constientizat aceasta dorinta abia cand a decis sa se intoarca in Romania din Norvegia, tara in care locuia in urma cu sapte ani.
“A fost o secventa de ani in care am locuit in mai multe tari si, la un moment dat, am avut de ales intre a ramane definitiv intr-o tara si a ma intoarce in Romania. Am hotarat sa ma intorc si sa ma apuc de antreprenoriat”, povesteste Dragos Novac.
Pregatirea lui profesionala este in zona de corporate finance, investment management, consultanta si top management. Are experienta in cinci-sase industrii total diferite una de alta. Asa ca nu i-a fost dificil sa abordeze un domeniu nou si sa lanseze in 2003, impreuna cu alti doi parteneri de afaceri, o companie de software care facea outsourcing, Krogos Software.
Intre timp, afacerea Krogos a crescut, iar astazi a devenit un incubator de produse, fara sa mai activeze in outsourcing. Compania realizeaza aplicatii pe care le monetizeaza, in principal pe pietele din afara tarii, strategia fiind de la inceput aceea de a lucra pentru clienti straini.
In 2004, a fost lansat si proiectul Fourhooks. Timp de aproximativ doi ani, acesta a fost mai mult un hobby, firma fiind infiintata abia la sfarsitul lui 2005.
”Lucram de luni pana duminica si, cand aveam timp, mai lucram si la Fourhooks. Ideea era sa facem un tool de bloguri, pentru ca la vremea aceea in afara tarii blogurile erau la nivelul la care sunt acum in Romania. Insa, Fourhooks a evoluat dintr-o platforma de bloguri intr-un CMS iar apoi intr-un tool mult mai complex, care poate fi folosit in publishing”, explica Dragos Novac.
In prezent, exista zeci de customizari ale Fourhooks, insa cele mai multe sunt white label, majoritatea pentru clienti din afara Romaniei.
Business-ul online
In afara de Krogos, de un an de zile, Dragos aloca o parte importanta (in jur de 80%) din timpul sau proiectelor pe care le are pe segmentul online si care fac parte din reteaua Fourhooks: Metropotam.ro, Invita.ro, Coolio.ro, 100eyes.ro, Urbee si Roblogfest.
Targetul principal al produselor lansate in zona de online este reprezentat de persoanele cu varsta intre 18 si 30 de ani, iar audienta extinsa este undeva intre 12 si 40 de ani. De exemplu, Urbanbite.ro, proiect anuntat saptamana aceasta, se adreseaza in principal celor cu varsta intre 14 si 18 ani.
Metropotam.ro este o publicatie online, ”combinatie intre blog si ghid al orasului”. Inca de la inceput, conceptul a fost sa ofere ”recomandari pe bune pentru tineri cu un stil de viata cool”. Pentru identitatea de brand s-a lucrat cu o companie specializata, Brandient.
Brand-ul Metropotam.ro a aparut la jumatate de an dupa ce Dragos lansase un alt proiect online pe acest segement, ”Intamplari din Bucuresti” (idb.ro), unde impreuna cu cativa prieteni publica evenimente care aveau loc in Capitala.
Pana la sfarsitul anului trecut, Metropotam.ro s-a aflat in etapa de constructie iar luna trecuta, site-ul a fost relansat. Dragos Novac spune ca scopul de pana acum nu a fost neaparat generarea de bani, ci realizarea unui produs care sa fie atractiv pentru un anumit segment de oameni.
Sub forma unui calendar care poate fi instalat pe telefonul mobil, Urbee contine o lista completa a evenimentelor care au loc in Bucuresti, in saptamana in curs. Urbee a fost lansat in 2006 iar Dragos considera ca a fost lansat mult prea devreme, chiar si pentru pietele mai dezvoltate decat Romania.
”Poate abia peste cativa ani sa ajunga mass market”, spune Dragos Novac.
Dar, chiar daca aplicatia este inca prea mica pentru a putea reprezenta un business, este importanta pentru ca aduce valoare celor care folosesc deja alte produse lansate de companie.
El se asteapta ca in perioada urmatoare sa apara pe piata produse similare, chiar de la concurenta care va veni pe acelasi segment de lifestyle, dar spune ca este absolut normal sa ai concurenta atunci cand esti pionier si deschizi piete.
Parteneriatele de afaceri
Din punct de vedere al strategiei de business, Dragos s-a bazat pe parteneriate, implicand in afacerile sale mai multi actionari. Si, cu exceptia lui Alexandre Almajeanu care este angel investor in companie, actionarii sunt implicati activ in operatiunile de zi cu zi.
”Nu poti sa le stii intotdeauna singur pe toate. Si nu cred in metoda dictatorului. Am stabilit de la inceput ce va face fiecare, cine are ultimul cuvant”, explica Dragos Novac.
Antreprenorul spune ca atunci cand isi alege partenerii de business, cel mai mult conteaza atitudinea si impartasirea acelorlasi valori. Iar atunci cand aceste elemente nu coincid, el renunta la colaborare. Dragos Novac considera ca cele mai mari divergente dintre parteneri sunt legate de modul in care fiecare ii trateaza pe clienti sau pe angajati. Tocmai de accea, este bine ca, inainte de a lua o decizie, sa discuti cu potentialul partener cat mai multe aspecte.
”Trebuie sa fii pregatit pentru orice si, in principiu, adevaratele caractere se vad in momente critice. Atunci iti dai seama daca omul respectiv este ok sau nu. Pentru ca la bine toata lumea este prietena cu tine”, spune Novac.
Salariu de antreprenor
Deciziile financiare din companie sunt luate de un consiliu de administratie. Pana in prezent, actionarii nu si-au luat dividende, profitul fiind reinvestit in fiecare an. Insa, ca strategie, fondatorii au avut inca din prima zi salarii.
”Recomand asta oricarui antreprenor. Daca nu ai un salariu sau o sursa de bani, poate sa fie foarte frustrant, pentru ca trebuie sa ai un confort personal care sa iti permita sa te focusezi 100% pe business. Orice antreprenor trebuie sa aiba un salariu, pentru ca este un angajat al firmei. Iar munca lui trebuie recompensata financiar”, detaliaza Dragos Novac.
Si asta cu atat mai mult cu cat un antreprenor munceste si se implica in afacere mai mult decat un angajat.
"In cele mai multe cazuri, angajatul se duce la munca si, din cele opt ore, probabil munceste sub 50% in timp real. Cand vin la munca, eu habar nu am cat muncesc, dar nu vin sa pierd timpul si in principiu viata mea, inclusiv non-birou, inseamna tot gandit la ceea ce am de facut. Ma identific cu ceea ce fac. Asta conteaza 100%. Nu spun ca nu am viata personala, dar la o intalnire as vorbi tot despre Metropotam. Exista riscul sa fiu catalogat drept workaholic. Dar pentru mine nu este un business, este o pasiune. De asta a si inceput de la un hobby”, spune Dragos Novac.
Strategia
Pentru proiectele din zona online nu s-a pornit la drum cu o strategie de monetizare, ci cu ideea de a construi ceva relevant, pentru o audienta reprezentativa.
”Din mai 2006 si pana la inceputul acestui an, am construit si am fost foarte focusati pe coerenta intre brand si promisiunile facute. Este foarte greu sa construiesti. Poate suntem unul dintre putinii constructori in adevaratul sens al cuvantului in internetul romanesc, in momenul de fata. Filosofia noastra este ca daca ai un produs relevant, pentru o audienta reprezentativa, monetizarea vine de la sine”, explica Dragos Novac.
Lansarea proiectelor online a fost sustinuta cu banii actionarilor si, in afara de primul an de activitate, cheltuielile au fost acoperite si compania este profitabila.
”Acum vom incepe sa punem piesele cap la cap. Vom mai incerca sa crestem, pentru ca inca este loc si deja am inceput sa ne ocupam serios si de monetizare. Ne acoperim cheltuielile, nu asta este problema. Dar din 100% potential de monetizare, noi suntem cam la 20% - 30%, pentru ca nu avem o forta de vanzari. De exemplu, de abia de anul trecut avem un om care se ocupa de marketing”, spune Novac.
In cazul Metropotam.ro se colaboreaza cu mai multe regii pentru partea de display advertising. Insa, de la inceputul acestui an, Dragos Novac a lansat si propria agentie de comunicare online, care se va ocupa doar de proiecte speciale de advertising, atat pentru Metropotam.ro, cat si pentru alti clienti.
In prezent, in total business, partea cea mai mare este detinuta de proiectele speciale, nu de display adverstising. Dar anul acesta se va optimiza si optiunea de display.
”Noi vindem si direct, dar vindem si prin agentii, insa acestora le dam mai degraba competenta de display advertising. Incercam sa gasim acei parteneri care sa ne ajute sa maximizam optiunile de display”, spune Dragos Novac.
Pionieratul in afaceri
Inca de cand s-a inceput constructia business-ului online, au fost cautate zonele goale din piata, cu utilizatori premium. Zone in care se puteau construi avantaje competitive, care pot fi replicate foarte greu. Iar avantajele tin de valorile grupului - sa fie ”fun, etici, informali, prietenosi, informati”. Orice produs lansat, inclusiv de merchandising, trebuie sa treaca prin aceste filtre.
"Incepand de la Metropotam incoace, am fost pionieri pe piata, de la tot ce inseamna dezvoltarea de produs si pana la strategie. Am deschis piata si am creat modele. Drept dovada, inca se fura idei si continut din Metropotam.ro, Coolio.ro sau Invita.ro”, spune Dragos Novac.
Antreprenorul adauga faptul ca, atunci cand esti pionier pe un segment de piata, o problema poate sa fie sa nu ai suficiente resurse sa concurezi cu alti jucatori. De exemplu, el spune ca daca un trust de presa decide sa lanseze un produs concurent, nu va putea sa se lupte cu acesta din punct de vedere al bugetelor (de marketing, investitii etc), dar va putea concura pe inovatie.
Un dezavantaj este si faptul ca jucatorii veniti in urma ta profita de piata educata de tine. Dar acest lucru are si o parte buna, ”pentru ca educam piata, ne creeam un goodwill foarte bun in mintea consumatorilor”, dupa cum explica Dragos Novac.
De altfel, el spune ca lipsa concurentei si faptul ca avantajele competitive sunt foarte greu de replicat, au facut ca business-ul pe online sa fie lider de piata pe segmentele pe are activeaza.
”Dar ma astept sa creasca competitia, ceea ce o sa ma bucure, pentru ca ne valideaza noua modelele”, adauga el.
Ca strategie, Dragos Novac spune ca nu au fost facute investitii in promovare, cu exceptia banilor primiti printr-un grant din partea BAS.
”Metropotam.ro a devenit market lider cu zero buget de comunicare. Ne-am folosit din plin de cunostintele noastre de internet, comunicare si strategie. In plus, a contat produsul - un produs bun o sa fie consumat”, spune Dragos Novac.
Importanta a fost si comunitatea stransa in jurul proiectelor.
”O comunitate poate sa te faca sa schimbi sau sa scoti din functionalitati. Poate sa iti schimbe produsul. Poate sa il evanghelizeze. O parte a cresterii noastre vine din faptul ca fanii le-au spus prietenilor lor despre noi”, adauga Dragos Novac.
Dezvoltarea afacerii
”Anul acesta va fi despre platforma Metropotam. O sa cautam sa devenim cea mai relevanta platforma pe internet in ceea ce priveste recomandarile pe bune pentru un stil de viata cool al tinerilor. Dar vrem sa avem si un set de tool-uri complementare, care sa fie folosite de catre tinerii din mediul urban, cu lifestyle de acest tip”, spune Dragos Novac.
Urmeaza si anuntarea unor noi proiecte, unul fiind platforma http://accounts.fourhooks.ro ce ofera acces (pe baza unui cont unic) la diverse servicii si ”recomandari pe bune adresate tinerilor cu un stil de viata cool”.
Saptamana trecuta tocmai a fost lansat UrbanBite.ro, ”un Metropotam pentru cei intre 14 - 18 ani si nu numai”, dupa cum scrie Dragos pe blog-ul lui. Iar in luna mai ar urma sa mai fie lansat un proiect.
”S-ar putea ca in doi ani sa ducem afacerea la nivelul urmator si atunci sa cautam niste investitori precum un fond de investitii, dar inca nu ne gandim la asta”, spune Dragos Novac.
El adauga faptul ca, atunci cand va fi cazul, ar prefera un investitor strategic, pentru ca acesta intelege afacerea mai bine decat un investitor financiar. In plus, in Romania fondurile de investitii si internetul sunt necoplanare, pentru ca piata de internet este mult prea mica, neinteresanta.
”Cred insa ca lucrurile se vor schimba. Iar schimbarea sa va datora cresterii pietei”, conchide Dragos Novac.
Cristina Alexandru
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.