Focus pe marci
Grup Sapte a fost lansata acum zece ani, la Cluj-Napoca, drept agentie de publicitate. Dar, la nici o luna de la infiintare, fondatorii au gasit o nisa mult mai interesanta pentru dezvoltarea afacerii lor: BTL. Acum, compania are doua divizii, G7 Promotions si G7 Merchandising, birouri in principalele orase din tara si mari companii din FMCG drept clienti.
”Magazinul este locul unde se desfasoara activitatea noastra. Colaboram cu producatorii si discutam foarte rar cu retelele de magazine, nu mergem noi sa negociem, ci exista un contract intre retele si clientii nostri. Ca si pozitionare, noi suntem agentie de BTL, ne ocupam strict de evenimente, implementam un anumit mecanism, iar cel care ofera brief-ul poate fi clientul sau chiar o agentie de PR”, spune pentru startups.ro Florina Mihaescu, managerul Grup Sapte (G7).
In prezent, Grup Sapte are doua divizii: G7 Promotions si G7 Merchandising. Promotiile ajuta la promovarea brandurilor si, in acest sens, agentia organizeaza evenimente de sampling, degustari, demonstratii, tombole, programe de fidelizare, activitati outdoor si Mystery Shopper. Componenta de merchandising presupune un control atent al imaginii brandurilor, prin informarea clientului cu privire la respectarea spatiilor de expunere, a preturilor din magazine, a prezentei produselor in spatiul alocat.
La momentul infiintarii, in 1999, compania din Cluj-Napoca a avut un singur angajat, Florina Mihaescu, in prezent managerul agentiei. Intre timp, Grup Sapte a ajuns la 80 de angajati-suport pe cele sapte departamente care deservesc cele doua structuri. La nivel national, compania are 620 de merchandiseri angajati, iar media lunara de hostesse care lucreaza temporar pe anumite proiecte este de 900.
Inceputurile afacerii
Grup Sapte a inceput nu ca agentie de BTL, asa cum este cunoscuta astazi, ci ca agentie de publicitate. Florina Mihaescu a devenit primul angajat al firmei, dupa ce, la terminarea facultatii, sotul sau, Marius Mihaescu si un prieten, Horia Manea, s-au asociat cu gandul ca “trebuie sa faca ceva pe cont propriu”.
”Nu mai facusem afaceri inainte, terminasem amandoi facultatea de Geologie si Geofizica. Lucrasem in timpul facultatii ca hostessa, dar si intr-o agentie de publicitate. Desi nu aveam o directie foarte clara, am zis ca facem o agentie de publicitate, pentru ca aveam ceva experienta in domeniu”, spune Mihaescu.
Activitatea agentiei pe zona de publicitate s-a rezumat la cataloage, flyere, carti de vizita, materiale publicitare. Dupa nici o luna, au gasit insa aceasta bresa, si au mers mai departe ca agentie de BTL.
“Cred ca lucrand ca hostesa mi-am dat seama ca nu sunt agentii care sa ofere pe piata acest serviciu. Singura agentie era Mercury. Nu exista o companie care sa ofere o structura la nivel national de hostess, care sa implementeze ceea ce clientul doreste, si anume promotii in piata”, declara managerul G7.
Alegerea domeniului de activitate a fost facuta si tinand cont ca intr-o astfel de agentie nu aveau nevoie de un capital initial foarte mare. Investitia pentru lansarea afacerii a fost mica, pana in 10 milioane de lei, la acea vreme.
“Am avut un principiu foarte clar - si anume ca din profit sa investim undeva la 15% - 20%, anual. De atunci pana acum am adoptat aceasta tactica. Au fost ani in care am considerat sa schimbam parcul auto, sau sa facem rebranding. Rebrandingul l-am facut in al 7-lea an, pe ideea sa mai improspatam un pic numele. Am considerat ca ne-am maturtizat si atunci ne-am definit si serviciile foarte clar. Am impartit agentia pe cele doua directii si in sapte departamente. Asa suntem inca de atunci”, spune ea.
Strategia afacerii
Pentru ca piata nu era acoperita de acest gen de servicii, in prima etapa, evolutia afacerii a venit de la sine. Totusi, marele avantaj a fost existenta unui client mare, inca de la inceput.
“La inceput, clientii au fost micuti. Erau din Cluj, apoi din judetele de langa Cluj si, la scurt timp, la doua - trei luni, aveam deja o structura nationala, adica niste contacte in cateva orase mari”, spune Mihaescu, adaugand ca Grup Sapte a ajuns abia la doi ani de la infiintare sa aiba o structura adevarata, cu angajati instruiti, ce ofera servicii de calitate.
Contactele din tara au fost realizate mergand in orasele respective, dand anunturi in ziar si organizand casting-uri. Au angajat prima data o persoana pe care sa se poata baza si aceasta si-a ales, la randul ei, o structura in orasul respectiv.
Crearea diviziilor
Firma a fost infiintata in Cluj-Napoca, insa dupa un an si jumatate a fost creat un birou in Bucuresti, acolo unde erau 80% dintre clienti, la fel ca si acum. La Cluj exista partea administrativa, de resurse umane, contabilitate, iar in Capitala exista partea executiva, client service si logistica. Urmatoarele birouri au fost deschise in Timisoara, Baia Mare, Brasov, Sibiu, Ploiesti, Constanta, Bacau, Craiova, Iasi etc.
“Avem astfel birouri in principalele orase cu numar mai mare de patru key account-uri (magazine mari), avem depozite mici de tranzit, iar in Bucuresti avem depozitul mare. Si cand spun asta ma refer la faptul ca sunt companii care au in campanii si logistica. O degustare, de pilda, presupune marfa de sampling si gestionarea marfii”, spune Mihaescu.
Activitatea de mercantizare a fost inceputa in urma cu opt ani, dar ca directie separata, a fost infiintata in urma cu trei ani. Motivul?
“Pentru ca piata s-a dezvoltat in acest mod. Adica, foarte multe companii aveau internalizat acest serviciu de merchandising. Ulterior, si-au dat seama ca este mai simplu sa externalizeze”, precizeaza ea, adaugand ca atunci cand agentia are campanii promotionale in magazin, merchandisingul ajuta promotiile iar vanzarea creste cu 20% - 30%.
In prezent, agentia are 40 de clienti pentru ambele divizii (promotii si merchandising), dintre care opt - noua beneficiaza de serviciile ambelor divizii. Printre clientii Grup Sapte se afla Unilever SCE, Nestle Romania, Beiersdorf, Henkel, Alix Avien, Prodvinalco, Toya, Perutnina Romania, Roclip Fagaras, Prodlacta, Univer Product RO.
Obstacole
Principalul obstactol a fost resursa umana si pregatirea angajatilor.
“A durat pana ne-am facut structura cu oameni de baza si de incredere. Nu poti sa iti faci o structura peste noapte. Ca si companie suntem inclinati catre oameni, investim in ei, le facem cursuri, drept dovada sunt colegi in companie care muncesc aici din 1999, ca si mine”, spune managerul G7.
Daca la inceputul business-ului, agentia colabora cu firme de resurse umane pentru recrutarea si pregatirea angajatilor, in prezent firma are propriul departament de HR.
“Bugetul de resurse umane este de 30.000 de euro pe partea de cursuri, in jur de 10% din profit”, spune Mihaescu.
Un alt obstacol in dezvoltarea afacerii a fost fluctuatia ratei de retentie a a angajatilor, vizibila mai ales in perioada 2007-2008, cand s-au deschis multe magazine, iar numarul locurilor de munca a crescut, fapt care a inlesnit migrarea personalului.
Conditiile pietei i-au facut astfel pe antreprenori sa se reorienteze din punct de vedere al selectiei personalului. Profilul pe care l-au dorit initial - student disponibil fara responsabilitati, nu mai seamana cu profilul pe care si-l doresc acum.
“Cautam maturi, care sa aiba rate, copii, si sa fie responsabili, pentru ca am constat ca procentul de continuitate pe acest tip de angajat este mult mai mare de un an jumatate”, spune Mihaescu.
Avantaje in fata competitiei
Daca la inceputul afacerii piata era neacoperita, in sensul ca nu foarte multe companii considerau ca este necesar sa realizeze servicii precum sampling, degustari, promotii, ulterior situatia s-a schimbat, si in prezent exista multe firme deschise la aceste activitati. Printre atuu-urile care au impus Grup Sapte pe piata s-au numarat seriozitatea serviciilor oferite, precum si strategia de continuitate a business-ului.
“Am fost seriosi, ne-am dorit in primul rand continuitate, nu am dorit doar o campanie si atat, nu am dorit boom-uri. Si acum mergem pe acelasi principiu. Ne dorim sa lucram cu clientii pe perioade lungi. Avem clienti cu care lucram de zece ani”, spune Mihaescu.
In ceea ce priveste criza economica, managerul Grup Sapte afirma ca agentia pe care o conduce nu trece prin schimbari majore din cauza acesteia, ci este doar o stare de precautie in a cheltui si in a investi. Dimpotriva, criza pare sa priasca acestui tip de business, pentru ca firmele doresc sa confere vizibilitate marcilor lor si apeleaza la agentii de BTL.
“Ca si cifra de afaceri pe merchandising, avem crestere de 30%, fata de anul trecut. Pe total business, estimam in 2009 o crestere de pana in 20% a cifrei de afaceri”, precizeaza Mihaescu.
Conform datelor raportate la Ministerul Finantelor, in 2007, compania a inregistrat o cifra de afaceri de 13.326.268 lei, in crestere fata de 7.436.750 lei, in 2006.
Managerul agentiei spune ca are in plan extinderea companiei in Bulgaria, Serbia si Moldova, pe considerentul ca sunt clienti care isi doresc acest lucru. Totodata, ca planuri de viitor, Mihaescu marturiseste ca nu exclude o fuziune cu o companie de merchandising din strainatate, in contextul in care ar exista un beneficiu. Deocamdata, insa, Grup Sapte prefera independenta.
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.