Evaluarea companiei - elemente de baza
Unii antreprenori isi evalueaza afacerea chiar daca nu vor sa o vanda. Alti oameni de afaceri se gandesc la evaluare doar atunci cand sunt nevoiti de imprejurari – o fuziune, un credit. Adrian Crivii, Managing Partner la compania de evaluare Darian, explica pentru startups.ro cand si de ce se face evaluarea unei companii si ce elemente legate de business conteaza in momentul evaluarii.
Companiile mari, corporatiile, isi evalueaza activele cel putin anual in scopul raportarii financiare. In afara acestui tip de evaluare, estimarea valorii unei afacerii se solicita cel mai des in cazul fuziunilor si achizitiilor.
Un expert evaluator trebuie sa se gandeasca, in termeni rezonabili, bineinteles, si la ce inseamna afacerea aceea pentru un anumit cumparator, si la potentialul companiei pe viitor in anumite conditii de dezvoltare, in contextul unui anumit plan de afaceri pe care il are la dispozitie.
Asadar, criteriul „evolutie probabila” trebuie luat in calcul la evaluarea afacerii, dar numai in masura in care exista date concrete care sa sustina valoarea respectiva si, fireste, cerere – adica cel putin un cumparator interesat si dispus sa plateasca pentru o valoare viitoare.
Atunci cand un antreprenor se gandeste sa isi vanda afacerea sau o parte a acesteia, cred ca este interesat in primul rand de o estimare cat mai corecta a valorii companiei, efectuata profesionist, dupa un set de standarde internationale. Prin urmare, cred ca cei care isi doresc sa isi valorifice cel mai bine afacerea, se gandesc mai intai la calitatea serviciilor si mai putin la pretul evaluarii.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.