Erori profitabile


Este foarte probabil ca in interiorul calculatorului pe care il folosesti acum sa se afle un chip testat de inginerii de la NoBug. Compania a fost infiintata in urma cu zece ani in California, SUA, si are clienti precum Intel, Cisco, IBM sau Texas Instruments. Clientii companiei apeleaza la serviciile NoBug pentru a identifica eventualele erori (bug-uri) ce pot aparea in specificatiile si designul diverselor tehnologii folosite in crearea de aparatura precum laptop-uri, telefoane mobile, calculatoare, telecomenzi, etc, inainte ca acestea sa intre in productia de serie. Care este povestea companiei, spune pentru startups.ro, Moshe Shalev, managerul si fondatorul NoBug.

 

In urma cu zece ani, Shalev s-a hotarat sa renunte la statutul de manager al unei companii din domeniul tehnologiei si sa puna bazele propriei afaceri.

“Cand esti angajat, esti ca un copil nou-nascut adus acasa – ti se prezinta noua locuinta, dar nu o poti modifica, daca nu iti place. Asa ca eu am hotarat sa plec si sa imi creez propria mea “casa” - o firma bazata pe viziunea mea. Era si un moment potrivit, cand puteam sa imi asum acest risc din punct de vedere financiar”, povesteste Shalev. 

Chiar daca firma a fost infiintata in California, cei 100 de angajati ai acesteia lucreaza in trei centre aflate in Bucuresti, Brasov si Iasi. Shalev coordoneaza din SUA activitatea companiei, dar, in fiecare luna, isi petrece o saptamana la sediul din Romania al NoBug.

“Am extins compania aici pentru ca un prieten mi-a spus ca in Romania sunt ingineri buni”, explica Shalev.

Fondatorul NoBug nu vorbeste in cifre concrete despre investitia initiala in afacere, dar spune ca aceasta nu a fost foarte mare si a avut la baza bani personali, nu un imprumut, pentru ca a crezut in companie inca din ziua zero. Si nu a apelat la imprumuturi nici pentru dezvoltarea companiei, dupa momentul lansarii.

In schimb, a fost foarte atent la cheltuieli. Investitiile in afacere au fost facute pe masura ce aceasta producea profit. Astfel, firma a trebuit sa creasca prin fonduri proprii, iar cheltuielile au trebuit pastrate la un nivel mai mic decal cel al veniturilor.

“A trebuit sa fiu modest si sa nu am prea mare apetit pentru cresterea prematura a afacerii”, explica fondatorul NoBug.


Conceptul
Nedepistata la timp, o eroare tehnica poate produce pagube de ordinul sutelor de milioane de euro. De exemplu, daca un calculator ajunge pe piata avand incorporat un chip defect, producatorul trebuie sa retraga tot stocul, sa remedieze problema si apoi sa il repuna in vanzare. De aceea, producatorii apeleaza la companii specializate in testarea diverselor tehnologii, inainte ca acestea sa fie folosite in laptop-uri, telefoane mobile, etc.

De cand a fost infiintat NoBug si pana in luna ianuarie, anul acesta, inginerii companiei au depistat 4.100 de erori si au participat la mai mult de 60 de proiecte. Niciuna din tehnologiile testate nu a avut probleme cand a ajuns pe piata.

Shalev spune ca sunt foarte putine companii care ofera astfel de servicii, fiind o activitate inalt specializata, iar piata este destul de mica pe acest segment. Alte firme care activeaza in domeniu provin in special din India si SUA.

“Este ca in medicina, sunt multi medici generalisti si putini medici specialisti. Noi facem un singur lucru, dar il facem foarte bine. Iar asta se vede din firmele cu care lucram – fiecare este lider in industria in care activeaza si nu isi poate permite sa isi compromita calitatea, lucrand cu o firma proasta. Cred ca atunci cand alegi o ocupatie, trebuie sa incerci sa fii cel mai bun. Acesta a fost motto-ul meu cand am lansat NoBug”, spune Shalev.


Greseli de business
De-a lungul afacerii, fondatorul NoBug s-a lovit de o serie de probleme legate de resursele umane. De exemplu, au fost momente cand a angajat mai multi oameni decat putea sa plateasca sau momente cand s-a grabit sa faca angajari doar ca sa ocupe locurile disponibile, fara sa se gandeasca foarte mult la procesul de selectie.

“De asemenea, uneori am lansat afacerea sa mearga din inertie, fara sa ma intreb unde vreau sa ajung. Au fost si momente cand nu am pastrat un echilibru intre munca si viata personala”, spune Shalev.

La un moment dat, fondatorul NoBug a observat ca incep sa ii plece angajatii din companie. Si-a dat seama atunci ca avea oameni buni, dar firma nu ii sprijinea. Angajatii isi faceau munca bine, dar, pentru ca nu existau evaluari periodice ale activitatii lor, credeau ca sunt ingnorati.

“Nu este o greseala pe care am facut-o intentionat, tine de graba cu care faceam lucrurile. Unele procese par simple, dar, in realitate, sunt dificil de realizat. De exemplu, este foarte usor sa stabilesti o data la care sa te intalnesti cu un angajat pentru o evaluare a activitatii, dar poti uita, intervin alte probleme mai urgente si ajungi sa amani”, spune Shalev.


Organizarea
Cand a observat problemele din companie, Shalev nu a apelat la ajutorul unei firme care sa ii ofere consultanta legate de resursele umane, a preferat sa gaseasca singur solutiile. 

De altfel, NoBug este gandita astfel incat, solutiile pentru problemele cu care se poate confrunta sa poata fi gasite in interiorul firmei, nu in afara. Daca un angajat are o problema, poate pierde timp incearcand sa o rezolve singur. Insa, daca ii intreba pe colegi, poate sa gaseasca o solutie mai repede.

“Din acest motiv, avem foarte rar nevoie de ajutor din afara companiei. Toate informatiile importante se afla in companie si sunt folosite la maxim, pentru ca angajatii sunt incurajati sa gaseasca ajutor langa ei. Stiu ca este obositor ca, in timp ce lucrezi, sa fi intrerupt de cineva care vrea ajutorul tau, dar poate maine tu vei fi in locul lui”, spune Shalev.

Angajatii nu sunt incurajati sa discute doar pe acelasi nivel ierarhic, ci si cu superiorii. Tocmai pentru a imbunatati modul in care se comunica in firma, NoBug nu are la baza foarte multe niveluri ierarhice. Fondatorul companiei spune ca el crede in organizatii lejere, in care oamenii nu exceleaza prin functii, ci prin recunoastere, prin aprecierea a ceea ce fac.

“Nu avem o politica a usilor deschise, avem o practica a usilor deschise. Oricine poate vorbi cu oricine. Nu tot timpul, pentru ca trebuie sa si lucram, dar atunci cand au nevoie de un sfat, de ajutor, angajatii stiu ca pot gasi asta in interiorul firmei”, spune Shalev.

De asemenea, fata de unele companii in care managerii le spun angajatilor ce trebuie sa faca si apoi pleaca, managerii NoBug explica oamenilor de ce trebuie sa faca un anumit lucru. Nu exista nici sisteme de pedeapsa. Pentru ca Shalev nu crede ca oamenii trebuie pedepsiti, ci educati. Iar educatia se face prin puterea exemplului.


Resursele umane
O parte din profitul companiei este investit in training si in angajati. In NoBug exista un sistem de training care dureaza intre trei si noua luni, pentru fiecare angajat. Programele de pregatire sunt destinate atat incepatorilor, cat si celor cu mai multa experienta. Investia in oameni este importanta, mai ales ca se merge pe principiul promovarii din interior, in locul aducerii de ingineri seniori din afara companiei.

“Studentii, cei aflati la inceputul carierei, nu au experienta, dar sunt ca plastilina, pot fi modelati si invata imediat ceea ce le spui. Cei care au mai lucrat, au experienta, dar sunt greu de schimbat si acest lucru poate fi o problema daca au obiceiuri pe care noi nu le acceptam”, spune Shalev.

Cand aduci in companie un manager din exterior, exista riscul ca acesta sa nu se incadreze in cultura organizationala a firmei. Fondatorul NoBug spune ca exista un anumit tip de inginer NoBug, caracterizat de felul in care vorbeste cu clientii, cu colegii, de atitudinea pe care o are fata de activitatea pe care o desfasoara.

Specific acestei industrii este ca angajatii trebuie sa fie puternici in fata presiunilor pe care le pot face, la un moment dat, anumiti clienti (presiuni legate de neanuntarea eventualelor erori descoperite). Angajatii trebuie sa isi desfasoare activitatea asa cum trebuie si sa descopere si raporteze toate problemele gasite. Daca le-ar scapa o eroare, acest lucru nu ar putea duce doar la o pierdere pentru client, cand problema este descoperita pe piata, ci si la pierderea credibilitatii NoBug.

“Compania are la baza doua elemente importante – incredere si respect. Eu am incredere ca angajatii isi fac treaba asa cum trebuie, ei au incredere ca sunt platiti la timp si ca lucreaza intr-un mediu placut. Respectul este important atat in relatia cu angjatii cat si in cea cu clientii. Nu acceptam din partea clientilor o atitudine de tipul – platesc, deci sunt sef”, explica Shalev.


Clientii
Primii clienti ai NoBug au fost reprezentati de alte companii tip start-up. Pe masura ce firma a crescut, au inceput sa apara si clienti mai mari, cu proiecte mai importante. Acum, NoBug lucreaza pentru nume precum Intel, Cisco, IBM sau Texas Instruments.

Cei mai multi clienti vin din tari precum Israel, Romania, Germania, Norvegia, Franta, Marea Britanie, pentru ca este nevoie de o comunicare aproape permanenta intre cele doua parti (companie si client), iar acest lucru nu se poate face decat daca firmele se afla in zone apropiate de fus orar.

“Avem si clienti din SUA si Canada, dar echipele care lucreaza la proiecte pentru aceste tari vin mai tarziu la birou si pleaca mai tarziu, pentru a prinde un interval orar in care se lucreaza atat aici, cat si peste Ocean”, explica Shalev.


Despre antreprenoriat
NoBug este prima si singura companie pe care a lansat-o pana acum, dar Shalev are cateva idei bine conturate despre antreprenoriat.

“Teoretic, un antreprenor este oricine incepe o afacere. Insa, eu consider ca un antreprenor trebuie sa fie original, sa inceapa o afacere bazata pe o idee care vine din interiorul lui, nu doar sa lanseze o firma”, spune fondatorul NoBug.

El crede ca antreprenorii din domeniul tehnologiei sunt, de multe ori, foarte concentrati asupra activitatii lor si nu sunt atenti la ce se intampla in jur, la oportunitatile de afaceri care pot sa apara.

“Un sfat pe care l-as da aproape oricui incepe o afacere este sa fie atent la cheltuieli. Pentru ca poti sa fi 99% aproape de ceea ce iti doresti, dar, daca nu mai ai bani pentru restul de 1%, nu ai cum sa iti atingi obiectivele. Am vazut multe idei bune care nu au reusit pentru ca nu au avut suficienti bani”, spune Shalev.

De asemenea, el considera ca antreprenorii trebuie sa aiba determinare si rabdare, pentru ca unele procese au nevoie de timp, chiar daca toti vor sa aiba succes imediat. Important este sa te straduiesti sa fii cate de bun poti. Si, din cand in cand, sa te gandesti daca esti pe drumul cel bun.

 

Cristina Alexandru

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii