Scoala pentru angajatii din companii
Lipsa resurselor umane cu experienta in anumite domenii, face ca unele companii sa isi lanseze propriile academii pentru pregatirea angajatilor. Modelul este folosit de multi ani de firmele internationale care au sisteme complexe de acest tip, incluzand chiar si universitati - este exemplul Carrefour, Marriott sau McDonald's.
Pe plan international, acest tip de instruire a resurselor umane functioneaza de zeci de ani in marile corporatii care isi pregatesc angajatii, in special, pentru functiile de management. In Romania, programele de acest tip au fost aduse tot de multionationale - acestea oferind angajatilor din tara acces la cursurile companiei-mama din strainatate.
Intre timp, lipsa resurselor umane si dezvoltarea firmelor locale din punct de vedere al numarului de angajati sau a numarului de unitati operate, a creeat si in firmele romanesti nevoia de pregatire a oamenilor.
Companiile mai mici si cele care trebuie sa isi formeze angajatii doar din punct de vedere al cunostintelor in domeniul in care activeaza, apeleaza la sesiuni de training si cursuri organizate de firme specializate.
In schimb, firmele care se dezvolta rapid, au nevoie ca angajatii sa fie pregatiti intern, in spiritul organizatiei. Acest lucru asigura o retentie mai mare a personalului, pentru ca oamenii pot evolua in cariera in companie si nu mai sunt motivati sa plece din aceasta cauza. De asemenea, organizatia se poate dezvolta coerent din punct de vedere al resurselor umane si are un avantaj in fara concurentei.
Studiu de caz
Un exemplu recent de companie romaneasca ce si-a deschis propria scoala pentru angajati este HelpNet, care a lansat in primavara acestui an, Universitatea Corporatista HelpNet.
"Piata din Romania este foarte competitiva. Strategia noastra are in vedere diferentierea prin inovatie si folosirea unor instrumente diferite de formare profesionala pentru a valorifica la maximum potentialul angajatilor si pentru a-i ajuta sa se dezvolte. Avem un nucleu foarte puternic de profesionisti, de la care tinerii au multe de invatat", spune, pentru startups.ro, Isabelle Iacob, director general, HelpNet.
Universitatea reuneste toate programele de training intern din companie, iar la sfarsitul acestui an, proiectul va fi extins si pentru celelalte firme care fac parte din grupul Farmexim (nr. grupul detine lantul de farmacii HelpNet si companiile Farmexim si GreenNet).
Temele, programele si metodele de perfectionare vor fi avizate de un consiliu stiintific format din personalitati din tara si strainatate.
Programele, cu durata de un an, sunt diferentiate pe domenii, pentru ca fiecare angajat sa dispuna de oportunitatea dezvoltarii sale profesionale. Astfel, specialistii Help Net pot participa la cursuri de farmacologie, management organizational avansat sau marketingul pietei produselor farmaceutice si para-farmaceutice, dar isi pot perfectiona si cunostintele de limbi straine.
"Aceste programe de instruire sunt argumente importante in recrutare si retentia de personal. Noi incurajam excelenta, de aceea in functie de rezultate, un farmacist, de exemplu, poate deveni farmacist manager sau – de ce nu? – coordonator al mai multor farmacii", spune Isabelle Iacob.
Modul de absolvire a programelor se bazeaza atat pe verificarea noilor cunostinte asimilate, cat si pe observarea si evaluarea rezultatelor in cadrul activitatii zilnice la locul de munca.
Diferentierea
"Fata de sistemele de training traditionale, Universitatea Help Net este un sistem de formare, de invatare continua, adresat specialistilor. Acest program are la baza evaluarea profesionala a fiecarui angajat, stabilirea matricilor de competente profesionale, nevoile de instruire si, in functie de aceste elemente, a rezultat un program de training personalizat pentru fiecare pozitie si angajat in parte", spune Isabelle Iacob.
Directorul HelpNet spune ca exista studii care atesta faptul ca toate companiile sunt “prizonierii” specialistilor, fapt mult mai acut resimtit in piata farma, unde numarul acestora este destul de redus, iar aceasta captivitate duce la un moment dat la concluzia ca nivelul de pregatire nu este foarte ridicat.
In acest context, rolul Universitatii HelpNet este sa asigure pregatirea continua a angajatilor prin transferul de cunostinte, informatii si metode specifice domeniului si, in special, a cunostintelor de interfata care asigura continuitatea proceselor si eficienta organizationala.
HelpNet detine 103 unitati in toata tara si are aproape 900 de angajati. Anul trecut, compania a avut o cifra de afaceri de 53 de milioane de euro , in crestere cu 38% fata de 2006. Pentru 2008 este estimata o cifra de afaceri de 68 de milioane de euro. Pana in 2010, compania va derula un plan de investitii prin care sa ajunga la un numar de 200 de unitati in toata tara.
Cristina Alexandru
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.