Cum sa faci un interviu de angajare
Antreprenorii din companiile mici, care abia si-au inceput activitatea, apeleaza rareori la serviciile unei firme specializate in recrutare. Pentru ca nu au experienta in angajarea de personal, ei pot face greseli atunci cand sustin un interviu cu un candidat, ceea poate chiar sa duca la recrutarea unor persoane nepotrivite pentru postul oferit.
Madalina Popescu, General Manager la compania de consultanta Pluri Consultants, spune pentru startups.ro, care sunt conditiile esentiale pentru un interviu de angajare reusit.
Inainte de realizarea interviului, trebuie stabilite obiectivele acestuia, in functie de cerintele postului oferit. Ora si data interviului sunt stabilite in functie de cel mai apropiat moment care convine in egala masura candidatului, managerului postului si recrutorului.
Cine sustine interviul
Antreprenorii isi pot selecta singuri candidatii pentru posturile vacante sau pot apela la serviciile unei firme specializate in recrutarea de personal.
Daca managerii firmei in care exista postul vacant aleg sa faca singuri recrutarea (fara sprijinul unei firme specializate) atunci, intr-o prima etapa, interviurile ar trebui sustinute de catre recrutorul companiei (sau de persoana din departamentul de Resurse Umane care se ocupa de recrutare). Dupa selectia initiala facuta astfel, al doilea rand de interviuri ar trebui facute de catre recrutor impreuna cu managerul direct al postului.
Motivele sunt logice - recrutorul stapaneste tehnici de interviu si va fi capabil sa compare relativ obiectiv toti candidatii, sa exploreze atat nivelul de competente, cat si profilul de personalitate. Managerul direct al postului este decidentul final, el trebuie sa vada oamenii la interviu pentru ca nu va lucra bine cu un colaborator cu care nu comunica bine sau pe care nu il intelege, in termeni de comportament.
In plus, managerul direct are si cel mai bun grad de cunoastere a echipei in care viitorul angajat trebuie sa se integreze si va alege acel candidat care are cele mai mari sanse sa fie acceptat de catre echipa.
Daca firma respectiva a facut apel la un furnizor de recrutare, atunci interviurile sunt mult mai putin numeroase - doar lista scurta de 2 - 5 candidaturi trebuie intervievata. In acest caz, ideal este ca analiza prealabila a candidatilor de pe lista scurta si interviurile finale sa fie facute de catre recrutorul firmei si de catre managerul postului.
Greseli frecvente
Atunci cand realizeaza interviurile de angajare, deseori, antreprenorii aflati la inceput de drum, nu stapanesc tehnicile de interviu si vorbesc mai mult ei, decat candidatii. Le povestesc acestora despre ideile lor antereprenoriale si uita se exploreze candidatii.
De asemenea, tot deseori, incearca sa gaseasca niste angajati care le seamana. Din dorinta de a gasi repede omul pe care il cauta, ajung sa stea in fata unui candidat care nu are un profil evident, se conving singuri ca acela este candidatul pe care il cauta, fara sa fi pus intrebarile care sa le dea certitudinea ca asa este.
Intrebarile pentru interviu
Intr-un prim interviu de angajare, nu trebuie sa lipseasca intrebarile situationale, legate de competentele cheie pe care candidatul ideal trebuie sa le detina, pentru a acoperi cu succes postul. Pot lipsi intrebarile "sablon", de tipul "Unde te vezi peste cinci ani?" sau "Ce pasiuni ai?".
Dupa ce se stabilieste ca respectivul candidat este potrivit cu postul, urmeaza un al doilea interviu, in care se discuta elemente precum motivatia pentru post, anumite competente.
Intrebarile puse la al doilea interviu trebuie sa fie legate de pachetul salarial dorit, disponibilitatea de a veni in companie, logistica transferului. La al doilea interviu, pot lipsi intrebarile care exploreaza competentele cheie, pentru ca acestea au fost deja discutate in primul interviu.
De retinut:
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.