Principalele tendinte din studiul Deloitte "Consumatorul in 2020 - Citeste semnele"

1. Ca urmare a crizei, consumatorii sunt mai atenti la preturi, valoare si cheltuieli, astfel ca oamenii cauta retaileri tip discount, produse sub marcile private ale retailerilor, mananca acasa si aloca un procent mai mic din venit pentru articolele mari din locuinta.

2. Factorii care vor duce la cresterea consumului global sunt cresterea clasei medii din tarile emergente (China, India, Mexic, Rusia, Brazilia, Indonezia, Turcia si Vietnam), cresterea nivelului de educatie din aceste tari, femeile intra pe piata muncii, creste accesul la creditele de consum. Ca intr-un domino, dezvoltarea clasei medii va duce la aparitia celorlaltii factori, iar cresterea va incepe cu piata alimentara si va ajunge la restul pietelor.

3. Pe masura ce tarile se dezvolta, populatia se micsoreaza, forta de munca si forta de consum nationala se reduc proportional, slabind potentialul de crestere a productiei economice a tarii. Problemele se multiplica prin rapida imbunatatire a sperantei de viata, rezultand un dezechilibru in distribuirea pe varste. Toate acestea pun presiune financiara pe generatia care munceste si care trebuie sa sustina populatia pensionata.
Fenomenul se manifesta si va continua mai ales in SUA, Europa. Una din solutiile gasite a fost de a creste varsta de pensionare. In tarile cu sisteme de pensionare insuficiente, oamenii vor continua sa munceasca, vor fi incurajati sa economiseasca si sa-si faca propriile pensii.

4. Imbatranirea populatiei poate crea noii oportunitati pentru pietele de consum. Pe masura ce generatia Baby Boomers (n.red. - persoane nascute in perioada de dupa al doilea razboi mondial - anii '45 - '65) imbatraneste, acesteia i se ofera tot mai multe produse de infrumusetare si de mentinere a tineretii.

5. Un rol important asupra consumului il va avea China, care, spre sfarsitul acestui deceniu, va avea probleme demografice, astfel ca va avea nevoie imigranti, vor creste salariile si a preturile, iar unele zone ale tarii vor fi foarte sarace.
O situatie similara poate fi si in Africa, unde cresterea populatiei va pune si mai multa presiune pe resursele rare si va impiedica o viitoare dezvoltare. Cresterea populatiei din India si Africa este peste nivelul sustenabil. 

6. In tarile in curs de dezvoltare va creste obezitatea, deoarece oamenii isi permit sa-si modifice dieta si urbanizarea ii face sa se miste mai putin, iar in tarile dezvoltate tendinta va fi de a consuma, in general, mai putina carne, accentul fiind pe cea proaspata, ca urmare a presiunilor guvernamentale in acest sens.

7. Mancarea variata si cu o valoare ridicata pe care oamenii se asteapta s-o consume in urmatoarele decenii este, de asemenea, un mare consumator de resurse, astfel ca va creste pretul alimentelor, iar orientarea va fi spre consumul mesei pregatite acasa, cumpararea de produse locale, ieftine si sezoniere.
Impactul crizei mancarii, in multe tari, poate implica guvernul, pentru a gasi o solutie globala, deoarece va duce la instabilitate politica, cresterea preturilor si la revolte.

8. Raspandirea lanturilor de retail creste riscul contaminarii, nevoia de transparenta a originii produselor si putini consumatori vor tolera practicele iresponsabile.

9. In urmatorul deceniu, va fi nevoie de modele de productie si de consum durabile nu numai pe pentru alimente, dar si pentru restul produselor si serviciilor.
In 2030, daca toti oameni ar avea stilul de viata al celor mai multi dintre cetatenii britanici, atunci ar mai fi nevoie de trei planete, dar daca l-ar avea pe cel al unui american ar mai fi nevoie de cinci planete.

10. Factorii care vor face ca oamenii sa traiasca mai durabil, chiar daca vor sau nu, sunt: costurile resurselor, constientizarea si educatia, interesul propriu (al valorii in economisirea pe termen lung: eficienta energetica, durabilitate, revanzarea unor produse), sentimentul cetatenesc, stimulentele pozitive si negative (reduceri, scaderea facturii la energie, plata unor amenzi pentru nereciclarea produselor), obiceiurile si lipsa altor optiuni.

11. In urmatorii zece ani, industriile de consum vor fi lideri in a-i angaja pe consumatori sa-si schimbe modelul lor de consum si vor inova pentru a satisface cererea de maine. Aceasta va necesita o schimbare fundamentala in modul in care industriile gandesc si functioneaza, prin aceea ca firmele vor trebui sa foloseasca dezvoltarea durabila ca pe o lentila in dezvoltarea inovativa de noi produse si servicii, precum si modul de a le transmite informatii consumatorilor.

12. Angajarea consumatorilor in a adopta un comportament mai durabil sau doar sa cumpere mai multe produse si servicii nu va mai fi legata de marketing si comunicare cu ei, dar va tine si de conectare si socializare cu ei. Tehnologiile social media, precum Facebook, Twitter si blogurile, le-au oferit consumatorilor o mare platforma nu doar pentru a comunica informatii unul cu celalalt, dar si pentru a interactiona si a socializa. Aceasta revolutie nu este numai despre tehnologie, ci despre cum sunt oamenii - umani si sociabili.

13. Este posibil ca telefonul mobil sa fie una din tehnologiile care se vor transforma cel mai mult in viitor.

14. Consumatorii vor avea incredere tot in informatiile de la apropiati si nu in cele de la companii, iar consumatorii vor examina produsele, serviciile si companiile.

15. Loialitatea urmatoarei generatii de consumatori este pe termen mai scurt si influentata de reteaua de prieteni, inclusiv cei din lumea intreaga cu care sunt conectati.

16. Afacerile vor avea nevoie sa aiba un rol mult mai activ in a modela conversatia cu consumatori. Pentru a realiza asta vor avea nevoie sa angajeze consumatorii in cateva subiecte cheie. Companiile vor trebui sa mearga oriunde sunt consumatorii lor si oriunde acestia isi comunica experientele.

17. Consumatorii din 2020 isi vor modela deciziile de cumparare si consum pe baza valorilor si credintelor bazate pe un timp cand lumea va recunoaste ca exista limite - cat de indatorat poate fi cineva, cata apa poate folosi, cata energie si cate alimente pot fi produse.

18. Consumatorii din tarile in curs de dezvoltare vor produce schimbarile in consumul global si inovarea produselor.

19. Factorii care vor imbunatati practicile durabile - sustinerea consumatorilor in aceasta alegere, optiunea sa fie comoda (lazi de gunoi si recipiente de depozitare aflate in apropiere), reducerea ambalajului (dimensiune si costuri), companiile vor fi nevoite sa se uite la noi surse de materiale si autoritatile sa colaboreze. Afacerile trebuie sa vada dezvoltarea durabila ca o lentila pentru inovatie, relevanta brandului, importanta in crestere si valoarea creatiei.

20. Afacerile de consum au nevoie sa-si vada angajatii ca ambasadori ai brandului si sa le arate cum sa-i angajeze pe consumatori intr-un mod pozitiv.

21. In urmatorii zece ani, consumatorii se vor schimba rapid. Companiile care iau parte ele insele la acest proces de schimbare, care raman agile si atente la toti stakeholderii lor au mai multe sanse sa ramana relevante si interesante pentru consumatori si sa se diferentieze pozitiv in piata.

 

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.