Principalele tendinte din studiul Jones Lang LaSalle - "Vine schimbarea - Esti pregatit?

1. Puterea trece din mana retailerilor in cea a consumatorilor. Accesul la internet s-a dovedit a fi cel mai puternic mod de a nivela nivelul informatiei si elibera puterea consumatorului. Alti factori de schimbare a jocului sunt smartphone-urile, retelele 4G si transferul rapid al datelor.

2. Cumparatorii vor scana produsele si vor compara preturile, instant, online, si vor incerca sa negocieze cu vanzatorii pentru a obtine cel mai mic pret de pe piata, si vor incepe sa evite retelele fizice de retail.

3. Europa Centrala si de Est va avea o structura a puterii de negociere relativ puternica, in urmatorii zece ani, comparativ cu vestul continentului.

4. Producatorii vor incepe sa-si faca propriile magazine, atat fizice, cat si online, unii deja experimentand acest lucru.

5. Pentru a pastra balanta echilibrata, retailerii vor trebui sa puna mai mult accentul pe marcile proprii, noi servici, noi strategii in a-si negocia propriile spatii si fondurile promotionale, iar managerii centrelor comerciale vor avea un rol central, trebuind sa acorde atentie divertismentului pentru vizitatori, sa-i informeze si sa-i ghideze.

6. Este tot mai greu sa le captezi atentia cumparatorilor, sa-i intelegi si sa le prevezi atitudinea. In urmatorul deceniu, pe masura ce tot mai multi oameni se maturizeaza, pur si simplu, va creste dorinta lor de a face ceea ce le place, astfel ca intr-o saptamana vor cauta preturi mai ieftine, iar in alta isi pot cumpara caviar de Beluga.

7. Cercetarile privind consumul vor deveni mai precise si in timp real, datorita dezvoltarii tehnologiei si internetului.

8. Retailerii vor trebui sa revizuiasca cateva dintre nevoile care au fost intr-un fel ignorate in ultimul deceniu: siguranta si securitate, impulsul de mobilitate (restrictitiile privind intrarea masinilor in orase vor face circulatia mai fluida, dar, probabil, vor mari timpul calatoriei si inconvenientele personale) si vor dori sa li se usureze viata. Managerii de centre comerciale si retailerii vor trebui sa faca mai multe in acest sens - sa imbunatateasca parcarile, toaletele, orientarea in centrul comercial si transportarea pungilor cu cupa.

9. Dezvoltarea nevoilor pentru un nou deceniu - arta de a trai, multiculturalism, design si logevitate, feminizarea societatii si masculinizarea cumparaturilor, precum si verde si slab. Consumatorii vor mai mult autentic, conexiune emotionala cu lucrurile pe care le au si le fac in viata lor. Astfel, centrele comerciale vor trebui imbuntatite tot timpul pentru a putea oferi emotii si sentimente consumatorilor. Ne putem astepta ca, in viitor, mai multi barbati sa faca cumparaturi. In timp, tendinta de a fi eco va fi integratata in modelul de afaceri.

10. In urmatorii zece ani, piata va fi marcata de retragerea in masa a generatiei puternic cheltuitoare a primilor Baby Boomer (noiile prioritati vor fi casa, turismul si ingrijirile de sanatate, se vor muta in suburbii si unii se vor retrage saraci), vor fi cu mult mai putini tineri (Generatia Y) decat au fost vreodata in ultimii 50 de ani (vor aparea noi formate de centre comerciale, ciclul de viata al formatului brandurilor se va scurta, portofoliul de produse al firmelor se va extinde) si se va largi baza segmentelor consumeriste.

11. Retail-ul va trebui sa devina accesibil 24 (de ore)/ 7 (zile pe saptamana), prin mai multe canale de distributie. Obisnuita cu transparenta si navigarea usoara, generatia Y nu va mai acorda a doua sansa.

12. In anii 2020, vor fi de analizat cinci tipuri de generatii si nu trei, iar analiza se va face din mai multe perspective (venituri, indicatori socio-demografici si socio-culturali). Centrele comerciale vor deveni, in sfarsit, experiente de brand diferite - ceea ce va duce la revenirea la big box-uri pentru produsele care nu sunt de fashion si la faptul ca retailerii isi vor personaliza oferta.

13. In urmatorul deceniu, inovatia in retail va veni, in principal, din retail-ul online si multe dintre acestea vor fi noi intrari in retail (licitatii, piata second hand, globalizarea, sisteme sigure de plata, outlet-uri, microsite-uri de fashion, modele vandute privat etc). Inovatia va fi in format, canal, livrare, social retail, retail-ul ca joc, tehnicile de vanzare, sistemele de plata si politicile de retur. De asemenea, vor fi tot mai multe co-productii, implicand consumatorii in intregul proces, de la design pana la vanzare si dincolo de aceasta.

14. Barierele de intrare in industria de retail nu au fost niciodata mai reduse decat acum. In lumea online-ului, sase luni sunt un timp intr-adevar lung - si suficient pentru a castiga multi bani. In viitor, creativitatea va continua sa vina de la start-up-uri.

15. Cresterea online inseamna ca cei din offline trebuie sa ofere mai mult. Focusul se va reintoarce la experiente si servicii in urmatorul deceniu. Retailerii vor trebui sa puna accent pe factorul Latte (emotie, realitate, local si global, etica, fara nicio fisura, design grozav, autentic si mai multe modificari traite).

16. Marketingul de maine va insemna mult mai mult decat a lua parte la conversatie, ci va tine de a fi parte din viata reala a oamenilor. Va fi important ca retailerii sa lase brandurile si sa ajute consumatorii sa fie marii apostoli ai lor. Retailerii clasici trebuie sa ofere aceleasi informatii si online si in magazinul clasic. Centrele comerciale vor trebui sa stie mai multe despre cumparator inainte ca acesta sa ajunga acolo (rolul aplicatiilor mobile). Cheile bataliei competitive vor fi de a detine informatii despre consumatori, de a sti cum sa decodezi inteligent informatiile, va exista o modificare in modul de masurare si vor fi noi metode de analiza a increderii.

17. Cumparaturile se vor face mai usor, pentru ca au aparut sisteme de plata care scurteaza mult din timpul petrecut la cumparaturi, maresc oferta de produse si le permit magazinelor sa fie deschise non-stop. Printre aceste sisteme sunt RFID (identificarea pe frecventa radio; scaneaza automat produsele din cos si i se spune clientului cat trebuie sa plateasca), NFC (transmiterea informatiilor sistemului apropiat, astfel ca se va putea plati prin simpla atingere a cardului sau telefonului mobil).
Frauda va ramane o problema.
Livrarile se vor face mai repede si vor fi mai ieftine. Vor aparea sisteme alternative de livrare, de la cele centrale la punctele centralizate (statii de petrol, curatatorii, puncte de livrare construite special). A cumpara mai usor va insemna a cumpara online si a primi acasa produsele. In plus, retailerii offline vor trebui sa ofere si ei experienta in timpul vanzarilor, precum cei online.

18. Noile tehnologii si noile practici operationale ii vor face pe retaileri sa-si puna unele intrebari existentiale: cine suntem? carui scop ii servim? care sunt competentele noastre principale? sunt profitabil acum? putem garanta marginile nete in 2020?

19. Extinderea spre est, unde oportunitatile abunda. Factorii acestei tendinte sunt: retelele de retail locale neconsolidate, barierele mici de intrare si pietele nereglementate, cresterea clasei de mijloc, cresterea populatiei consumeriste, retailerii cu modele financiare solide si rute adaptate tarii pentru fiecare piata, o retea de consilieri. Zonele de extindere sunt Chindia (China si India), Europa de Nord si Rusia, Eurasia, Orientul Mijlociu si Asia, Europa Centrala si de Est.
Vor castiga companiile care vor ajunge la raspunsul potrivit la urmatoarele patru intrebari: Unde va fi urmatorul cel mai atractiv loc pentru retail? (Timing), Cat ar trebui sa investesc? (Angajamentul investitional - Unii retaileri din vest vor regreta ca nu s-au extins mai repede si cu mai putine precauti spre est.), Ce risc am nevoie sa iau in calcul in functie de factori? (Evitarea capcanelor) si Va trebui sa fac lucrurile diferit? (Modelul de extindere - Retailerii s-ar putea gandi la mai multe strategii privind canalele - retele mai mici comparativ cu cele din vest sau online.).

20. Datorita exportului de marketing si de know-how, brandurile si retailerii din est (din China, conceptele americane si cateva braziliene) se duc pe pietele vestice in alt mod. 

21. Nicio decizie nu este imuna la evenimentele neprevazute si fara precedent.

22. S-ar putea sa urmeze ce este mai rau, pentru ca situatia economica inca nu s-a indreptat, sistemul de pensii este inca in dificultate, apar noi costuri din cauza schimbarilor climatice, ofertei de securitate si energie, precum si proviziilor de apa si mancare, iar internetul mobil poate scadea preturile si provoca sfarsitul preturilor fixe.
Unele procese operationale vor fi externalizate, alte costuri vor fi reduse.
Problemele sunt cresterea preturilor dinspre China, retailerii vor investi mai mult in a fi green (cladiri, sistemul de functionare) si noi spatii sunt livrate.
In aceste conditii, in urmatorul deceniu, cifrele de afaceri din retail vor avea o crestere medie modesta si profitabilitatea va scadea, in ciuda imbunatatirii operationale.

Un material startups.ro Toate drepturile rezervate.