Primele cursuri de finante personale din Romania au aparut odata cu modificarile legislative de la inceputul anilor ‘90 si s-au inmultit pe masura ce s-a intensificat colaborarea dintre banci si companii, fiind cautati managerii bine pregatiti in domeniu. Piata este inca subdezvoltata, dar exista potential de crestere pe nise.
"Cursurile de educatie financiara sunt cruciale pentru pregatirea financiara a persoanelor, indiferent de nivelul acestora de pregatire, generala sau de alte criterii. Educatia financiara permite gestionarea finantelor proprii intr-un mod adecvat, dar este absolut necesara si pentru orice antreprenor care vrea sa isi deschida o afacere. In acest moment, in Romania exista o oferta prea mare si diversificata de astfel de cursuri, in timp ce calitatea lor este inca slaba in multe cazuri. Ma astept ca oferta sa se concentreze pe mai putine cursuri, dar de calitate foarte buna atat teoretica, cat mai ales practica", spune pentru startups.ro Dragos Cabat, Managing Partener la Financial View.
Financial View a lansat, acum cateva luni, un curs de analiza financiara pentru persoane fizice, in cooperare cu MBA Romano-Canadian. Prima serie de cursuri a fost in septembrie, iar urmatoarea este estimata sa fie lansata in noiembrie.
Constantin Turmac, Managing Partner la Compass Consulting, spune pentru startups.ro ca dezvoltarea pietei de finante personale ramane insuficienta si pentru cei initiati, care raman prea putini pentru o relevanta nationala, dar poate suficienta pentru cateva firme si cativa traineri.
"In Romania exista prea putini manageri adevarati, iar acestia ar trebui sa aiba si competente in zona de finante pentru non-finantisti. Ar fi o greseala de marketing sa mai oferi ceva in acest domeniu (pe aceasta nisa), daca tot nu prea se cumpara. Ca firma, nu poti avea bugete si schimba perceptii la nivel national. Poti cel mult sa ai un portofoliu de firme/clienti multumiti care revin si/sau te recomanda. Si spun asta cu tristete", adauga Constantin Turmac.
Compass a lansat cursurile de finante pentru non finantisti in 2001, acestea fiind dedicate managerilor, pentru ca cei mai multi dintre acestia aveau o pregatire tehnica (erau ingineri).
Constantin Turmac spune ca ar aparea o piata reala si solvabila daca s-ar impune verificari de competente pentru toti sefii, mai ales pentru cei din administratia publica, inclusiv legate de finante pentru non-finantisti.
O opinie similara are Anda Racsa, managerul general al ABC Training Consulting.
“In Romania nu avem educatie financiara la nivel corporativ, astfel ca, pana la constientizarea la nivel de individ este cale lunga. Plus ca in actuala conjunctura, cand in mediul privat este in continuare instabilitate, in mediul public sunt taiate salarii, oamenii, chiar daca ar fi interesati de cursuri de finante personale, traiesc cu sentimentul de frica, iar acesta ii blocheaza in a se gandi sa se duca sa discute cu cineva care ii poate scoate la liman", spune pentru startups.ro Anda Racsa.
ABC Training Consulting a organizat primele cursuri de finante personale, in toamna anului trecut, pentru o firma din domeniu farmaceutic, la solicitarea acesteia. Deoarece avea pregatita structura pentru un astfel de curs, reprezentantii ABC Training Consulting au sustinut si patru cursuri de finante personale pentru publicul larg (in sistem open - la care se pot inscrie cei interesati), organizandu-le in perioada octombrie 2009 - martie 2010. Insa, pentru ABC Training Consulting, cursurile organizate nu reprezinta o linie de business, ci au fost mai degraba o modalitate de a testa acest concept in formare pe piata locala.
Si Eusebiu Burcas, Director Executiv la De Klausen Consult, spune pentru startups.ro ca evolutia acestei piete este foarte lenta.
“Exista jucatori mari, cum sunt bancile, care deruleaza programe inderesante de CSR (Responsabilitate Sociala Corporatista), insa lucrurile sunt abia la inceput. Cu siguranta piata de educatie financiara va avea un trend ascendent in urmatorii ani, pentru ca exista un enorm potential neexploatat”, spune Eusebiu Burcas.
De Klausen a lansat cursurile de finante personale la sfarsitul anului trecut, cu un demo, iar din februarie acest an ofera astfel de cursuri (denumite "Managementul Banilor") in Cluj-Napoca.
Conditii pentru succesul cursurilor
Pentru a avea rezultate, oferta de cursuri de educatie financiara ar trebui sa fie realizata in functie de nivelul de cunostinte al clientilor in domeniul financiar.
"Pe sectorul persoanelor fizice, sunt necesare cursuri diferite pentru incepatori (publicul larg) si nivel avansat (pentru cei care au cunostinte economice si sunt interesati de anumite aspecte specifice: piata de capital, piata pensiilor private etc.", spune Dragos Cabat.
O opinie similara are si Constantin Turmac, de la Compass, care spune ca in conditiile in care toti participantii au acelasi nivel, atunci rezultatele obtinute sunt mai bune.
Pentru a compensa diferentele dintre cursanti, cei de la Compass sunt atenti la cine, cum si de ce se inscrie.
"Am avut cazuri in care am incercat, si de doua - trei ori chiar reusit, sa convingem unii participanti inscrisi sa renunte la a participa in seria/grupul programat la o data sau chiar sa renunte de tot, pentru ca, daca participantii au alte nevoi/asteptari, nu cu finante pentru non-finantisti isi vor rezolva problemele", spune Constantin Turmac.
Anda Racsa si Eusebiu Burcas spun ca, de obicei, oamenii sunt circumspecti in legatura cu participarea la astfel de cursuri si ca este important sa aiba incredere in firma care le organizeaza. Oamenii au aceasta atitudine pentru ca informatiile sunt despre o situatie mult prea personala.
Pentru a elimina retinerea venita din partea clientilor, o solutie ar fi oferirea de consultanta personala.
"Ca sa mergi pe consiliere personala si sa fie si un castig pentru tine in calitate de consilier, este clar ca trebuie sa lucrezi cu oamenii cu bani, dar este un alt tip de serviciu - consiliere de finante personale de investitii", spune Anda Racsa.
Cine sunt clientii
Constantin Turmac spune ca la inceput (in 2001) firma primea din partea multinationalelor solicitari pentru cursurile dedicate persoanelor fizice, iar participantii nu veneau pentru ca doreau sau pentru ca li s-ar fi parut necesare cursurile, ci pentru ca "se dadeau".
Pana in prezent, la cursurile oragnizate de Compass au participat in jur de 200 de persoane, o grupa avand intre 8 persoane si 16 persoane.
"Participantii <buni> sunt cei care se ocupa singuri de propriul <Personal Development> si, de regula, lucreaza la firme de renume. Stiu ce vor, se asigura intreband telefonic inainte. In sala se implica si participa activ si constructiv. Stiu sa faca compromisuri. Participantii <dificili> sunt cei care au diferite frustrari, probleme de comunicare la serviciu sau acasa, au fost <trimisi>, nu au asteptari clare si mai degraba asteapta sa li se <faca> ceva sau sa li se <intample> un miracol, precum prezentarea (fara macar a cere) a unei solutii la problemele lor curente, plus sugestii legate de cum sa lupte/comunice cu sefii lor in a o impune", adauga Constantin Turmac.
Un profil asemanator au solicitantii de cursuri de la Financial View, cererile de cursuri venind si din partea unor absolventi de MBA.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Primele cursuri de finante personale au aparut odata cu modificarile legislative de la inceputul anilor '90 si s-au inmultit pe masura ce s-a intensificat colaborarea dintre banci si companii, iar firmele voiau manageri cat mai bine pregatiti in domeniu.
Reprezentantii firmelor din domeniu spun ca piata nu este dezvoltata, dar ca are potential, in ultimul an inmultindu-se numarul celor care ofera astfel de cursuri.
Pentru a avea succes, cursurile trebuie segmentate pe nivele de cunostinte si firma trebuie sa le inspire incredere participantilor.
In general, interesati sa participe la astfel de cursuri sunt cei care au deja cunostinte financiare si cei care vor sa faca investitii.
Unul dintre segmentele cu cel mai mare potential este cel al cursurilor de finante pentru copii.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.