Piata de consultanta fiscala este dominata de marii jucatori internationali in domeniu, dar descoperirea unei nise poate creea afaceri de succes. Angela Rosca lucreaza de 12 ani in domeniul consultantei fiscale locale si internationale. Este consultant autorizat de Camera Consultantilor Fiscali. Este lector si speaker la numeroase conferinte si seminarii pe probleme economice si fiscale si membru activ in grupul de lucru pe probleme fiscale al Consiliului Investitorilor Straini din Romania. De-a lungul timpului, a lucrat in cadrul firmei de consultanta Arthur Andersen si, cand aceasta a fuzionat cu Ernst & Young, si-a continuat cariera in domeniu la cea din urma.
In urma cu aproape doia ani, Angela Rosca (foto) s-a hotarat sa renunte la statutul de angajat si sa lanseze o companie de consultanta fiscala, Taxhouse. “Anul trecut am intrat in legatura cu cei care lansasera reteaua Taxand (nr: retea internationala de firme independente de consultanta fiscala) si am hotarat sa deschidem si in Romania un birou”, povesteste Angela Rosca.
Reteaua de consultanti
Taxand a fost infiintata in martie 2005 de un grup de 9 firme din elita consultantei fiscale din Franta, Luxemburg, Spania, Statele Unite, Elvetia, Germania, India, Suedia si Italia. Fondatorii retelei au avut ideea sa stranga sub aceeasi umbrela firme independente de consultanta fiscala, a caror activitate se incadreaza in standarde inalte de calitate.
Apartenenta la reteaua Taxand le aduce companiilor membre o credibilitate sporita in fata potentialilor clienti. In plus, acestea beneficiaza de traininguri specializate pentru angajati si colaboreaza in oferirea serviciilor catre clientii internationali. Taxand cuprinde acum 300 de parteneri in 39 de tari si aproape 2.000 de consultanti fiscali.
Pentru afilierea companiei Taxhouse la reteaua Taxand, un element foarte important luat in calcul a fost experienta in domeniu a Angelei Rosca si dorinta ei de a dezvolta activitatea de la zero. Alte criterii au fost legate de clientii targetati de companie, de echipa, de ritmul de crestere si strategia de marketing. Pentru ca firma sa isi poata pastra calitatea de membru Taxand, toate aceste elmente sunt evaluate in mod regulat de conducerea retelei.
Avantajul nisei
In consultanta fiscala, firmele mari care domina piata ofera in principal servicii de audit si consultanta de management. Problema este ca, in urma reglementarilor din ultimii ani de pe pietele dezvoltate (in principal SUA si Uniunea Europeana), aceste companii de audit nu pot presta si alte tipuri de servicii (de exemplu consultanta juridica sau fiscala) pentru acelasi client – ar insemna sa verifice singure daca au oferit o consultanta corecta. Asa ca firmele din Big 4 (nr: cele patru companii din topul consultantei la nivel international – PricewaterhouseCoopers, Ernst&Young, Deloitte si KPMG) nu pot oferi servicii complete oricarei companii.
Fondatorii Taxand au vazut in aceasta limitare o nisa profitabila de business – cea a consultantei fiscale independente de orice alte servicii de audit. Astfel, firmele din retea se axeaza pe consultanta fiscala si nu ofera servicii de audit, pentru a nu intra in conflict de interese, si, de aceea, pot deservi orice companie. Si, la fel cum cei din Big 4 isi trimit clientii care se extind in strainatate sa lucreze cu filiala companiei de consultanta din tara respectiva, si companiile din reteaua Taxand isi trimit clientii catre firmele afliate din alte tari.
“In ideea acestei oportunitati in care am crezut de la inceput si considerand lipsa unor companii locale puternice de consultanta fiscala, am facut pasul si am inceput sa dezvolt compania Taxhouse de la zero. Am lansat compania fara finantare externa, Taxhouse fiind acceptata ca membru Taxand din prima zi”, spune Rosca.
Primii pasi
In primele trei luni a fost singura in companie iar apoi a mai cooptat un fost coleg din Andersen. “Am inceput Taxhouse fara o garatie ca firma va avea clienti siguri sau angajati pregatiti, contand pe mine insami si pe reteaua Taxand, pe principiul acum sau niciodata”, spune Rosca.
Taxhouse are acum trei parteneri in echipa de management (alaturi de Angela Rosca, se afla Emilia Dragu si Cristian Radulescu, toti fosti Arthur Andersen) si 15 angajati. Iar cifra de afaceri este estimata a se tripla in 2007 comparativ cu anul trecut, ajungand la cca 1 milion de euro.
Piata sustine cresterea
Cererea pentru servicii de consultanta fiscala este mare in Romania, iar oferta este destul de limitata. In afara de companiile din Big 4 mai exista pe piata cateva firme romanesti si straine cum ar fi Mazars, TMF sau Elite Consulting. “Piata este estimata la 40 – 45 de milioane de euro si este in crestere”, spune Rosca. Si firma ei se dezvolta impreuna cu piata. Asa ca, pentru urmatorii cinci ani, partenerul Taxhouse si-a propus o crestere anuala procentuala de doua cifre a afacerii.
Iar sansele ca aceasta crestere sa devina realitate sunt destul de mari, tinand cont de evolutia afacerii pana acum. De la lansare si pana in prezent, Taxhouse a adunat pe lista de clienti companii multinationale si corporatii romanesti, firme de top din domenii precum banci, leasing, imobiliare, bunuri de larg consum, farmaceutice sau fonduri de investitii.
“In prima faza, am lucrat cu clienti care ne stiau, cu care mai lucrasem sau care auzisera de mine sau de colegii mei. Increderea clientilor a fost un factor cheie pentru succesul Taxhouse”, povesteste Rosca, adaugand ca atunci cand ai clienti care cred in tine, exercitiul de auto-motivatie devine mai usor. Tocmai de aceea nu a fost nevoie de o campanie speciala de promovare a afacerii pentru atragerea de clienti. “Am facut un plan de marketing, dar unul obisnuit si care cuprinde mai mult activitati de tipul evenimentelor – participari la conferinte si evenimente in Romania si in strainatate, lansarea unui site web, tiparirea de brosuri”, spune Rosca.
Acum, numarul clientilor este in crestere si pentru ca aderarea Romaniei la Uniunea Europeana a marit fluxul de tranzactii in tara. In plus, au aparut si alte implicatii fiscale pentru care companiile au nevoie de consultanta. “Sunt cerute serviciile de structurare fiscala, tax due dilligence, consultanta pe TVA, consultanta pentru fondurile de investitii care fac plasamente private sau pe Bursele romanesti si serviciile de consultanta fiscala in domeniul imobiliar”, spune managerul Taxhouse.
Strategie pentru reusita
Spre deosebire de alte tipuri de afaceri, in consultanta fiscala este greu sa faci predictii legate de viitorul companiei tale. De exemplu, astazi poti avea clienti pe care maine sa ii pierzi pentru ca nu mai au nevoie de servicii de acest tip. In aceste conditii, dupa cum spune Rosca, singurul lucru care te ajuta sa prevezi ce se poate intampla este legat de cunostintele pe care ai reusit sa le acumulezi de-a lungul timpului despre aceste Servicii si aceasta piata. Pe baza acestora, poti sa faci o estimare a modului in care poate evolua afacerea ta.
“In ultimul an si jumatate am invatat ca, in afaceri, ziua de maine nu este niciodata asa cum ti-ai planificat-o azi. Este nevoie de flexibilitate in business. Si e important sa nu repeti greselile pe care le faci. Poti gresi, dar trebuie sa inveti din fiecare greseala”, spune Rosca.
Si, adauga ea, chiar daca gresesti, important este sa nu iti fie rusine. Este mult mai bine sa lansezi o afacere si sa dai gres decat sa spui ca nu se poate face, fara sa incerci. “Nu trebuie sa iti fie frica. Insa, trebuie sa ai si un plan de afaceri realizabil. Sa nu fii fantezist”, adauga partenerul Taxhouse, dand exemplul competiilor sportive, unde cel care se aseaza la lina de start intr-o cursa este a castigat ceva si pentru simplul fapt ca a plecat in cursa. Chiar daca nu termina cursa sau ajunge pe ultimul loc, macar e impacat pentru ca a incercat.
Cristina Alexandru
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.