Antonio Eram: “Incercati sa copiati mai putin“


Aceasta este recomandarea pe care CEO-ul si fondatorul Netopia le-o face antreprenorilor, el mentionand ca este bine ca orice idee sa aiba la baza un studiu privind implicatiile acesteia.



"Originalitatea este apreciata de oricine, oriunde, mai ales in Silicon Valley. Numarul doi, networking-ul este cheia. Cei care ajung in Silicon Valley isi dau seama ca una dintre greseli este ca in Romania nu se impartasesc idei. Daca aveti o idee si sunteti sigur de ea, fiti sigur ca cel care va veni va va da sfaturi si nu o sa o fure. Toti vor vrea sa impartaseasca, daca este doar o idee. Se fura doar serviciile functionale. Trebuie sa dati cat mai mult feedback. Faptul ca cineva vine cu o idee pe care ati avut-o cu mai mult timp in urma este o validare ca a fost buna, dar faptul ca n-ati pus-o in practica inseamna ca n-ai avut timp, bani sau v-a fost lene. La o idee buna este important si felul in care a fost acceptata si sa rezolve o problema", a detaliat Antonio Eram, in cadrul conferintei Netcamp.

Sergiu Biris, General Manager-ul Trilulilu, a spus ca cei care au o idee ar trebui sa o puna in practica si sa incerce sa simplifice, nu sa faca un business plan.

"Uneori, este mai bine sa faceti voi un business plan de o pagina in care sa spuneti ca ideea mea este despre asta. Ca usability, daca ii dai bunicii un site sa vezi cate bug-uri iti gaseste. Daca ai un var mai mic, da-i lui sa-l teste. Puneti un copil sa testeze ca sa vedeti cat este de intuitiv site-ul. Un produs functional acum este mai bun decat unul perfect lansat peste sase luni, cand alti trei competitori au lansat ceva mai putin bun, dar ei au fost primii", a explicat Sergiu Biris.

Antonio Eram a mentionat ca antreprenorii ar trebui sa citeasca mai putin Techcrunch, pentru ca la fiecare poveste de succes exista cel putin zece esecuri, care nu sunt mentionate.

"Nu puneti numere. Nu este relevant. Este suficient sa spuneti  o crestere de 25% pe an. Oricum nu stiti sa faceti un business plan. Mai bine concentrati-va sa faceti o idee. Apoi, focusul. Devierile sunt ok, dar incercati sa vedeti the big picture. Jucati-va mai putin. Business planul tineti-l super basic. Trebuie sa contina niste chestii foarte scurte. Mare parte trebuie sa fie pe o singura pagina. Incercati sa fiti deschisi la metode de a face bani. Think global. Celor care au pornit de pe piata din Romania nu le este foarte usor sa sara pe o piata globala, dar cu cat esti mai adanc in cultura globala, cu atat poti fi mai de succes. Vine ca o consecinta a networking-ului. Incercati sa cunoasteti cat mai multa lume din orice parte a lumii", a detaliat Antonio Eram.

Marius Ghenea, business angel si presedintele Fit Distribution, le-a recomandat antreprenorilor, chiar si celor din IT, daca au un proiect sa se gandeasca mai degraba la o dezvoltare regionala decat la una globala, iar extinderea pe piete este o varianta de crestere mai buna in acest moment.

Calin Fusu, CEO-ul Neogen, a spus ca piata internationala este competitiva si cea locala este mica, dar continutul este la mijloc, fiind nevoie de un business bazat pe continut sau pe vanzari locale.

"Este important sa ai un cofondator, sa schimbi idei cu cineva. Totul poate fi foarte haotic. Trebuie sa-ti asumi ca vei aloca multi bani. Chiar daca esuseaza, nu sunt ani pierduti, pentru ca vei invata destul de multe. Merita sa urci in avion, chiar daca abia stii cum decoleaza", a adaugat Calin Fusu.

Antonio Eram a completat ca antreprenorii, chiar daca sunt disperati, nu trebuie sa o arate si sa fie stapani pe situatie.

"Aratati ca sunteti in control. Un investitor nu va vorbi cu cineva caruia ii tremura mana, vocea. Se va intreba: poate rezista sase luni la un stress de genul acesta? Fiti pasionati. Incercati sa dovedeti ca este ceea ce va place. Pasiunea pusa in orice este un deschizator de drumuri si arata o placere de a fi intr-un ecosistem. Fiti profesionisti. Nu se accepta amatorismele. Ceea ce este profesional in Romania nu inseamna ceea ce este profesional in SUA. Are de-a face si cu cultura. Aduceti doza de personalitate pe care o aveti in orice faceti. Fiti voi. Cu cat sunteti mai unici, mai out of the ordinary, cu atat puteti fi priviti drept mai interesanti. Incercati sa nu fiti prea exotici. Este important sa fii unic, sa fii tu si sa-i accepti pe cei din jur. Intotdeauna, indiferent de feedback-ul pe care l-ati primit, bun sau rau, spuneti multumesc", a mai spus CEO-ul si fondatorul Netopia.

Sergiu Biris le-a recomandat antreprenorilor sa fie realisti si sa se orienteze spre solicitarea de sume mici.

"Impartiti-va proiectele astfel incat sa aveti nevoie de mai putini bani la inceput. Nu va recomand sa lansati business-ul cu cheltuieli mari. Tocmai din acest motiv am cedat o parte din proiect. In primele sase luni nici nu ne-a bagat nimeni in seama. Frica de esec. Daca nu incepi sa faci ceva, nu vei sti niciodata, daca vei reusi. Este greu sa stii cand este mai bine sa lansezi urmatorul proiect. Eu lucrez la un proiect pe care il voi lansa peste doua luni. Lucrez la el de doi ani", a detaliat Sergiu Biris.

Antonio Eram a mentionat ca un antreprenor din Romania ar trebui mai intai sa investeasca 5.000 dolari pentru a sta o luna in California, unde sa faca doar networking.

"Mergeti, faceti legaturi, intelegeti, si dupa ce ati facut aceste legaturi vor incepe sa va mearga rotitele. Este foarte important sa respiri aerul de acolo - sa faci networking. Mergeti sa petreceti, mergeti la cursuri, expozitii. Nu sunteti in masura sa ridicati bani", a mai spus Antonio Eram.

Sergiu Biris si Antonio Eram le-au recomandat antreprenorilor din IT modelul freemium, deoarece este mai sigur decat cel cu bannere.

"Daca veti reusi sa luati 1 euro pe luna de la 50 de oameni, veti reusi sa luati si 50.000 de euro de la altcineva", a mai spus Sergiu Biris.

El a completat ca daca antreprenorii incep frumos si cu bun simt, au multe sanse de reusita.


Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii