Brandurile imperfecte atrag tinerii
Conform unei analize a Open I Research despre modelele tinerilor, acesta este efectul tensiunii majore intre presiunea "realizarii" si mediul "nefavorabil", careia tinerii trebuie sa-i faca fata in aceasta perioada.
Adina Nica, research manager la Open I Research, a subliniat, in conferinta Best Marketing organizata de revista Biz, ca in prezent, fata de acum cativa ani, modelul de succes al tinerilor are multe caracteristici masculine, inclusiv cel feminin. Trasaturile masculine ale celui din urma sunt indrazneala, dinamismul, puterea si cei care au realizat ceva, ceea ce este normal, in perioada in care traim.
Analiza se bazeaza pe studii calitative (observatie si focus group-uri cu jurnale) si pe un studiu cantitativ online facut de Panel Inovaction Research. Acesta din urma a fost realizat pe 569 de respondenti, cu varsta intre 14 ani si 22 de ani, reprezentativ pentru mediul urban.
Principalul model feminin este mama (43% dintre optiuni), urmata de Nadia Comaneci (pentru 16% dintre adolescenti si 13% dintre studenti). Pentru interpreta de muzica usoara Andra au optat 11% dintre respondenti, ea fiind pe locul trei intre modelele feminine ale adolescentilor si pe locul patru pentru studenti. A treia optiune a studentilor respondenti este Maica Tereza, cu 13% dintre optiuni.
Modelele masculine ale tinerilor sunt cei care au facut ceva, care si-au depasit conditia si au un succes financiar. In cazul adolescentilor, noutatea este aparitia modelelor romanesti.
Principalul model al adolescentilor este tata (37% dintre respondenti), urmat de Bill Gates si Connect-R (cate 34% dintre optiuni fiecare), si de Andi Moisescu (28%). Pe urmatoarele locuri, intre 20% si 10% dintre optiuni, in aceasta ordine, sunt: Johny Depp, Raed Arafat, Gheorghe Hagi, Pavel Bartos, Ion Tiriac, Smiley, Mircea Badea, Ilie Nastase si Cristian Mungiu.
Spre deosebire de adolescenti, studentii au mai putine modele din show business si sunt mai interesati de cei care creeaza. Pentru studenti, tatal este in mai mica masura un model (31% dintre optiuni), dar tot prima alegere, fiind urmat de Bill Gates (29%), de profesori (26%), si de Andi Moisecu (20%). Cu intre 17 si 18 puncte procentuale au mai fost mentionati drept modele, in aceasta ordine: Raed Arafat, Donald Trump si Ion Tiriac.
Adina Nica a spus ca este bine ca parintii sunt printre modelele tinerilor, dar si rau pentru ca trebuie vazut ce valori preiau de la parinti.
Standardul de viata este cel clasic pentru baieti (sa-si intemeieze o familie), iar la fetele cel creat de mass-media (de superwoman, cu o feminitate clasica si trasaturi masculine, care are familie, succes, independenta financiara, este puternica, are curaj, sparge tabuurile, este altruista si se implica in cauze sociale).
Dupa terminarea studiilor, 77% dintre studenti vor sa se angajeze si 9% sa-si continue studiile, dar sa nu se angajeze.
Adina Nica a subliniat ca la noi nu se intalneste modelul din tarile occidentale, in care, dupa terminarea studiilor, tinerii vor sa calatoreasca un an, deoarece tinerii din tara noastra au o presiune mai mare sa devina independenti si sa se angajeze.
Dintre cei 77% care vor sa se angajeze circa 62% vor sa ramana in Romania, 25% sa mearga in alta tara si 13% au bifat ambele optiuni.
Research manager-ul de la Open I Research subliniaza ca 62% este un procent bun, optimist din partea tinerilor, raportat la modul pesimist in care romanii vorbesc despre ei insisi.
Adina Nica le-a recomandat brandurilor ca, in contextul acestei presiuni sociale, sa se apropie de fragilitatea tinerilor prin imperfectiune, dar multumiti de sine, ceea ce inseamna sa lase din standarde si sa le ofere mai mult suport.
"Important nu este sa prezinti modelul perfect, ci drumul pe care l-ai avut, cand ai inceput de jos. Este importanta starea de spirit cu care raman. Important discursul celor in varsta, care sa le arate ca se poate si in Romania si aceste exemple pot fi folosite pentru comunitate", a detaliat Adina Nica.
Analiza mentioneaza ca tinerii au nevoie de dovezi ca si in Romania sunt oportunitati, astfel ca este nevoie de o comunicare care sa ofere o alta perspectiva la discursul parintilor.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.