Cand cauta o investitie privata, antreprenorul ar trebui sa-si gaseasca business angel-ul potrivit


Acesta este sfatul pe care l-a dat celor care incep o afacere Doug Richard, antreprenor american si business angel.


El a mai spus, in cadrul conferintei How to Web, ca urmatorul pas in cautarea acestui tip de finantare, este ca antreprenorul sa aiba o prezentare a produsului care trebuie sa atraga atentia intr-un timp cat mai scurt.

"Gandeste-te ca mergi cu el (n.red. - cu business angel-ul) in lift doar un etaj", a mentionat Doug Richard, in cadrul conferintei How to Web.

A treia etapa este de a arata ce face diferit produsul tau, fata de alte produse.

"Un business angel se uita spre o investitie extraordinara prin care sa aduca venituri importante si un input important. Un fond de investitii cu capital de risc vrea doar sa-si multiplice banii. Aceasta este principala diferenta dintre un business angel si un fond", a adaugat Doug Richard.

De asemenea, investitorii privati se implica in primele luni ale unui business, iar pentru ca firma in care investeasc sa reuseasca, ei sunt interesati sa-si foloseaca intreaga structura de care dispun - juridica, PR, marketing etc.

Marius Ghenea, business angel si antreprenor in serie, a completat ca un start-up trebuie sa fie interesat de un business angel care ii poate aduce valoare in companie, nu doar de bani.

"Ar trebuie sa existe un echilibru intre cele doua. Un business care are un dezechilibru intre cele doua nu este sustenabil", a subliniat Marius Ghenea.

Presedintele Fit Distribution a reamintit ca in Europa de Est si de Sud sumele investite de business angeli sunt intre 20.000 de euro si 200.000 de euro.

"Nu sunt multi business angels in regiune, dar exista modalitati de a rezolva problema. Una dintre ele este de a merge in afara Romaniei. Am vazut antreprenorii care au mers la Viena, pentru a obtine finantare", a adaugat Marius Ghenea.

Marius Ghenea le-a recomandat antreprenorilor ca atunci cand negocieza finantarea sa incerce sa micsoreze diferenta dintre suma ceruta si cea oferita de investitor, sa ceara o suma pe care sa o poata digera, sa fie constienti ca aceasta este numai prima runda de finantare si sa fie atenti ca dupa mai multe runde de finantare sa nu fie prea multi actionari.

Perioada de negociere dintre un antreprenor si un business angel poate dura de la cateva saptamani la cateva luni si depinde de tipul de afacere, precum si de relatia dintre cei doi.

"Situatia din Europa de Est si de Sud este ca antreprenorii ar trebui sa-si imbunatateasca cunostintele financiare, au un complex cand vine vorba sa vorbeasca despre cifre. Ii incurajez sa vorbeasca si sa inteleaga aceste cifre. Nu vorbesc despre cifrele contabile din Romania, ci cele care dau valoare afacerii", a detaliat Marius Ghenea.


Cum sa te finantezi de la fondurile de tip seed
Carlos Eduardo Espinal, Partner la Seedcamp, a spus ca unul dintre lucrurile importante pentru a obtine finantare este de avea un prototip si potential de dezvoltare.

"Cat timp faci pasii corecti pentru a ajunge la investitorul care trebuie, vei gasi investitie: sa mergi la evenimentele care trebuie etc. Tipul de investitor depinde afacerea ta si de cei carora te adresezi. O treime din companiile de la Seedcamp sunt in CEE si SEE, pentru ca sunt foarte talentate", a adaugat Carlos Eduardo Espinal.

El a mentionat ca trendurile din investitiile de tip seed sunt:
1. Democratizarea serviciilor. S-a trecut de la servicii accesibile numai catorva la servicii accesibile mai multora.

Unele solutii care rezolva online problemele antreprenorilor sunt: modalitatile de transfer a capitalului (Cheaper FX+FX Hedging), compararea preturilor (Profitero), creditele pe termen scurt (Bilbus), ofertele firmelor imobiliare (Rentlord) si training-ul personal ieftin (Sportlyzer).

2. Simplificarea si interconectarea serviciilor existente.

De exemplu, unele campanii de emailing pot avea mai multa consistenta (Fractal), interactiunea prin e-mail sa fie mai directa (Kwaga + Rapportive+Boomerang for Gmail), arta poate fi fara artist (Psykopaint.com), comunicarea poate fi mai usoara (Vox.ro), editarea rapida (Wordy) si exista banking pentru un grup (Holvi).

Michael A Jackson, business angel si mentor in cadrul Seedcamp si StartupBootcamp, le-a mentionat antreprenorilor ca intrebarile pe care ar trebui sa si le puna sunt:
- Care este potentialul produsului?
- Il vor cumpara oamenii intr-adevar?
- Cat de mare este piata?
- Cum vreau sa conduc afacerea?
- Ce suma vreau de la investitori? Cat equity investesc?

"Sa stii (n.red. - antreprenorul) cat vrei de la investitori, in functie de procentul cu care vrei sa ramai din firma", a adaugat Michael A Jackson.

Mentorul din Seedcamp le-a spus antreprenorilor sa incerce sa vada si perspectiva investitorului:
1. Sa-si verifice compania din toate perspectivele.
2. Sa se uite la beneficiile investitorului, daca aloca bani pentru acea companie.
3. Sa vada ce fel de investitii face investitorul.
4. Sa ceara contactele tuturor celor care se ocupa de investitii.
5. Se se intrebe daca start-up-ul se potriveste cu premisele pe baza carora investesc.
6. Care sunt asteparile in ceea ce priveste veniturile?
7. In reteaua ta de cunoastinte ai oamenii potriviti care sa te ajute?
8. Cat timp dedica pentru a ajuta investitia?

Michael A Jackson a precizat ca relatia cu investitorul este una mutuala, un parteneriat.

Pentru a prezenta ideea investitorului, un antreprenor are nevoie de o prezentare cu cel mult zece slide-uri si sa o poata face chiar si in cateva secunde.

De asemenea, cand isi prezinta afacerea, antreprenorii trebuie sa aiba in vedere marimea pietei, cum o pot monetiza, care este competitia, metricii afacerii, sa fie increzatori, dar nu aroganti, precum si directi si concisi.

Michael A Jackson a spus ca antreprenorul trebuie sa minimizeze riscul investitorului, sa aiba un board de consultanti in echipa, sa fie vizibil si angajat, sa aiba o introducere calda a business-ului, iar produsul sa fie maret si reiterat.

"Focus-ul tau ar trebui sa fie pe realizarea unui produs, nu sa strangi bani. Un <Nu> este mai bun decat <Poate>. Nu te stradui sa organizezi grupuri de business angeli, pentru ca sunt, de obicei, oameni orgoliosi. Nu plati pentru sfaturi. Esti un start-up. N-ai bani pentru asa ceva. Incearca sa ai cat mai putini investitori. Nu renunta la majoritatea companiei tale. Incearca la fiecare runda dai intre 15% - 20% din companie", a precizat Michael A Jackson.

Mentorul Seedcamp si StartupBootcamp a subliniat ca in prezent, fata de acum cativa ani, exista mai multa informatie si transparenta pe piata, astfel ca este mai usor pentru antreprenori sa aiba acces la informatie.


Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii