Cat de utile sunt noile modificari ale Codului Fiscal
Schimbarile intrare in vigoare la 1 ianuaie 2011 au dus la alte modificari ale legislatiei conexe si noi norme metodologice, care sunt in discutii.
"Este un volum important de modificari legislative, destul de greu de digerat de mediul de afaceri intr-un timp extrem de scurt, tinand cont de data publicarii in Monitorul Oficial - multe din modificari au fost publicate pe 30 si 31 decembrie 2011. De asemenea, revenirea la sisteme de impozitare (de exemplu, impozitul pe venitul microintreprinderilor) si modalitati de percepere a impozitelor (de exemplu, depunerea de declaratii anuale de venit de catre persoanele fizice autorizate) aplicabile in trecut, fara o argumentare a acestei situatii, este de natura sa confuzeze mediul de afaceri", spune Nadia Oanea, Supervising Senior Tax Advisory Services la Mazars Romania.
Mirela Serban, Managing Partner la R&M Audit, subliniaza ca reintroducerea prevederilor privind microintreprinderile si posibilitatea de a trece la categoria de neplatitor de TVA, reprezinta o facilitate pentru intreprinderile mici si mijlocii si afacerile care nu au o valoare foarte mare a cifrei de afaceri (pana in 35.000 euro). De asemenea, ea considera ca noile prevederi sunt menite sa sprijine mediul de afaceri, in conditiile de piata actuale care sunt destul de dificile, avand in vedere situatia economica globala.
"Aceasta OUG (117/2010) a fost adoptata, dupa cum prevede si nota sa de fundamentare, datorita faptului ca implementarea unui sistem simplificat de impozitare a microintreprinderilor se impune in vederea respectarii angajamentelor asumate de Guvernul Romaniei prin adoptarea masurii de abrogare a sistemului de impozitare minim si in concordanta cu directiile de actiune ale Programului de guvernare 2009 - 2012, care vizeaza simplificarea cadrului legislativ si aplicarea noului cadru de politici al Comisiei Europene in domeniul intreprinderilor mici si mijlocii. In plus, tot in cadrul aceleiasi note de fundamentare se specifica faptul ca adoptarea OUG 117 se impune si tinand seama de necesitatea perfectionarii continue a legislatiei fiscale, conjunctura economica actuala, principalele caracteristici ale politicii bugetare a Romaniei in perioada urmatoare, care vor fi subordonate obiectivelor de sustinere a cresterii economice, precum si de necesitatea promovarii unor modificari ca urmare a solicitarilor mediului de afaceri", spune Mirela Serban.
Nadia Oanea adauga faptul ca stimularea intreprinderilor mici si mijlocii, inclusiv prin politica fiscala, este un obiectiv la nivel european, insa "ne intrebam daca efectul de bulversare prin <razgandirea> guvernantilor, intr-un timp asa scurt, (n.red. - reintroducerea impozitului pe venitul microintreprinderilor si depunerea de declaratii anuale de venit de catre persoanele fizice autorizate) nu este mai nociv".
"Desigur, armonizarea prevederilor din legislatia nationala la evolutiile legislative in plan european sunt un fapt pozitiv, operatorii economici putand beneficia astfel de noile prevederi comunitare", mai spune Nadia Oanea.
Unele modificari importante din Codul Fiscal
Mirela Serban spune ca o noutate legislativa, cu impact asupra companiilor, adusa in ultima perioada Codului Fiscal este prelungirea pana la 31 decembrie 2011 a restrictiilor privind deductibilitatea cheltuielilor cu combustibilul, precum si a TVA-ului aferenta achizitiilor de autoturisme si combustibil.
Aceste restrictii au fost introduse la 1 mai 2009 si erau valabile pana la sfarsitul anului trecut. (Citeste aici mai multe despre aceste modificari.)
In Codul Fiscal a fost modificata si impozitarea veniturilor nerezidentilor, eliminandu-se cota redusa de 10% impozit pe dividende pentru acestia. Astfel, se evita tratamentul discriminatoriu fata de contribuabili rezidenti (firmele romane), pentru care aceasta cota a fost eliminata in cursul anului trecut.
"Codul Fiscal se modifica in sensul schimbarii cotei de impunere la 16% a dividendelor obtinute din Romania de persoanele juridice rezidente in statele membre ale Uniunii Europene si Asociatiei Europene a Liberului Schimb (n.red. - din AELS fac parte Elvetia, Islanda, Liechtenstein si Norvegia, niciuna dintre acestea nefiind membra UE) care nu indeplinesc conditiile de detinere si de participare minima in capitalul persoanei juridice romane pentru a fi scutite, si anume detinere participativa de minim 10% pentru o perioada minima de doi ani", mai spune Mirela Serban.
(Citeste aici mai multe despre care sunt si cum se aplica cele mai importante modificari introduse recent in Codul Fiscal.)
Un material startups.ro Toate drepturile rezervate.