Comportamentul de plata al romanilor este la extreme


Georg Kovacs, Director General la EOS KSI Romania, spune ca sunt trei categorii de platitori de creante si facturi - punctualii, cei cu intarzieri si cei care nu platesc deloc.


Georg Kovacs a detaliat, intr-o conferinta de presa, ca majoritatea romanilor isi platesc creantele si facturile, dar atunci cand nu platesc la timp, nu platesc deloc, categoria celor cu intarzieri la plata fiind ceea mai redusa.

"Clientii din Romania sunt punctuali la plata, dar odata ce intarzie, nu mai platesc deloc", a completat Georg Kovacs.

Conform studiului EOS 2012 "Comportamente de plata in tarile europene", realizat de grupul international EOS in colaborare cu institutul de cercetare de piata Ipsos, circa 92% dintre persoanele fizice care au creante sau facturi de platit si aproape 75% dintre firme si le achita la timp.

Studiul a fost realizat la nivel international de grupul EOS prin interviuri telefonice. Dintre companiile intervievate, 70% au o cifra de afaceri de sub 11 milioane de euro.

Kovacs a subliniat ca din acest motiv au aparut unele neconcordante in rezultate.

De asemenea, in acest an, fata de 2011, a crescut procentul platilor efectuate la timp, ca numar de clienti, ajungand la 83,5%, comparativ cu aproape 69%, potrivit studiului EOS.

Georg Kovacs a subliniat ca acest lucru reflecta faptul ca firmele au mentinut doar clientii in care au incredere si le-au dat termene de plata mai mici decat inainte.

Conform studiului EOS, aproximativ o treime din toate platile, ca suma, sunt efectuate dupa expirarea termenului de plata.

Potrivit datelor EOS KSI Romania, companiile romanesti au raportat in acest an o medie de 9,9% creante nerecuperabile, procentul fiind dublu fata de cel de anul trecut, deoarece au inceput sa apara reesalonarile din anii trecuti.

"Companiile romanesti au inregistrat cel mai mare procent de creante nerecuperabile din Europa. Aceasta crestere corespunde tendintei generale din Europa: cu exceptia Spaniei, toate tarile au inregistrat mai multe pierderi generate de creantele neincasate comparativ cu anul precedent", se mentioneaza in comunicatul de presa.

Din cauza acestei cresteri, 56% dintre companii au inregistrat pierderi de profit, 50% au avut blocaje temporare de lichiditati si 43% costuri mai mari ale dobanzilor, raspunsul la aceasta intrebare fiind multiplu.

Kovacs a mentionat ca inainte de criza un client isi permitea sa plateasca pentru o datorie, lunar, 200 de euro, deoarece avea alternative (parinti, terenuri etc.) pentru a se finanta, iar in prezent suma a scazut la 15 euro.

Majoritatea companiilor, 74% B2B (business-to-business) si 42% B2C (business-to-consumer), au mentionat situatia economica generala si lipsa temporara de lichiditati suportata de clientii lor, ca principalele motive de neplata. In segmentul B2B, creantele neincasate ale clientilor au fost frecvent mentionate, 69%. De asemenea, companiile mijlocii au fost mai afectate decat cele mari de cresterea dobanzilor.

Cele mai multe persoane fizice, 55%, au o valoare medie a unei facturi restante de pana la 500 de euro, iar cele mai multe companii, 44%, au o valoare medie a unei facturi de peste 5.000 de euro, potrivit studiului EOS.

Georg Kovacs a mai spus ca valoarea de maximum 500 euro/factura medie restanta reflecta puterea de cumparare redusa a romanilor, iar valoarea de peste 5.000 de euro arata faptul ca, fata de inainte de 2009, firmele au devenit atente cui dau credite, nu mai acorda credite mari si le ofera doar pentru perioade mici.

O tendinta din studiu este aceea ca firmele acorda termene de plata mai mari clientilor corporativi, de aproape 52 de zile, iar firmele solicita prelungirea acestor termene, pentru ca in acest fel isi prelungesc fluxul de numerar. Fata de anul trecut, in 2012, aceste termene de plata au ramas stabile. Totusi, pentru a se finanta, companiile folosesc cu precadere imprumuturile pe termen scurt, leasing-ul şi creditul comercial.

Kovacs a precizat ca firmele au rezerve de bani reduse, astfel ca atunci cand au creante nerecuperate pierd din profit.

Care este situatia pietei
In acest an, EOS KSI Romania estimeaza ca piata de colectare a creantelor va creste cu 10% fata de anul trecut, pana la aproximativ 242 de milioane de lei, datorita achizitiei de portofolii de creante. Tendinta de crestere este aceeasi cu cea de anul trecut, cand motivul a fost ca bancile au decis sa vanda un volum mai mare de creante neincasate.

"Anul trecut, am fost optimist ca bancile isi vor vinde mai mult din portofoliul de creante, dar n-a fost asa, pentru ca bancile au simtit ca exista o diferenta de pret intre cat voiau sa incaseze pe o locuinta si cat erau dispusi clientii sa plateasca. Al doilea motiv este finantarea acordata bancilor de Banca Centrala Europeana, astfel ca bancile nu se vad fortate sa-si vanda portofoliul de creante", a explicat Georg Kovacs.

Conform EOS, care citeaza Asociatia de Management al Creantelor si Cmerciale (AMCC), anul trecut, valoarea creantelor cumparate a fost de circa 800 de milioane de euro, iar a celor vandute de 200 milioane de euro. Cele mai multe creante sunt vandute si recuperate in ultimul trimestru al fiecarui an. Anul trecut, aceste valori au fost duble fata de anul anterior.

Georg Kovacs a precizat ca anul trecut volumul de creante cumparate a crescut, deoarece bancile au fost interesate sa-si curete portofoliul

De asemenea, in 2011, companiile de utilitati au inceput sa externalizeze recuperarea de creante, procentul creantelor vandute fiind dublu fata de anul anterior.

Piata de colectare a creantelor este dominata de circa zece jucatori mari, companii locale sau cu prezenta internaţionala, si 30 - 40 de jucatori medii sau mici.

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii