Institutiile de credit, obligate sa transmita informatiile conturilor si a detinatorilor conturilor la solicitarea ANAF
Masura este prevazuta in Codul de Procedura Fiscala introdus odata cu publicarea pe 23 iunie, acest an, a OUG 54/2010 privind masurile de combatere a evaziunii fiscale.
In plus, organele de urmarire penala pot efectua activitati de constatare in cazul in care exista indicii cu privire la savarsirea de infractiuni.
“Se precizeaza ca institutiile de credit au obligatia ca, la solicitarea organelor fiscale ale ANAF, sa comunice toate rulajele si/sau soldurile conturilor deschise la acestea, datele de identificare ale persoanelor care detin dreptul de semnatura, precum si daca debitorul are sau nu inchiriate casete de valori. Solicitarea se face pentru fiecare titular in parte. Informatiile astfel obtinute vor fi utilizate doar in scopul indeplinirii atributiilor specifice ale ANAF”, spune Dan Manolescu, Tax Partner la Soter&Partners.
Dupa cum explica Mirela Serban, Managing Partner la R&M Audit, ANAF va colabora cu organele de urmarire penala in urmatoarele situatii:
• atunci cand exista date sau indicii temeinice cu privire la pregatirea sau savarsirea unor infractiuni ce vizeaza bunuri care intra in sfera de aplicare a accizei, organele de urmarire penala pot efectua activitati de constatare, cercetare si conservare de probe;
• atunci cand exista pericol de disparitie a unor mijloace de proba sau de schimbare a unei situatii de fapt si este necesara lamurirea urgenta a unor fapte sau imprejurari ale cauzei, organele de urmarire penala solicita de indata organelor cu atributii de control din cadrul ANAF efectuarea de verificari fiscale conform obiectivelor stabilite;
• in cazuri temeinic justificate, dupa inceperea urmaririi penale, cu avizul procurorului, poate fi solicitata ANAF efectuarea de verificari fiscale, conform obiectivelor stabilite.
“Rezultatul verificarilor se consemneaza in procese-verbale, care constituie mijloace de proba, dar nu constituie titlu de creanta fiscala. Asadar, aceste noi masuri confera inspectorilor fiscali o mai mare autoritate in timpul controalelor fiscale, in vederea depistarii si urmaririi mai eficiente a actelor de evaziune fiscala. Noile modificari cu privire la colaborarea ANAF cu organele de urmarire penala, confera mai multa autoritate inspectorilor fiscali, urmarindu-se astfel eficientizarea controalelor fiscale”, mai spune Mirela Serban.
Alte schimbari din Codul de procedura fiscala
Alte schimbari in Codul de procedura fiscala, introduse prin OUG 54/2010, sunt simplificarea in valorificarea bunurilor in regim de urgenta, simplificarea procedurii de infiinarea a popririlor asiguratorii, completarea si modificarea prevederilor referitoare la contraventii si infractiuni.
“In ceea ce priveste valorificarea bunurilor in regim de urgenta, potrivit prevederilor OUG nr. 54/2010, in situatia in care organul fiscal competent emite o decizie de masuri asiguratorii asupra unor bunuri perisabile si/sau degradabile apartinand unui debitor ce nu poate fi identificat sau este de rea credinta, organul de executare va avea posibilitatea de a realiza in regim de urgenta valorificarea bunurilor sechestrate asiguratoriu, prin vanzare directa la pretul pietei”, spune Gheorghe Enache, consultant fiscal la Taxhouse.
Prin simplificarea procedurii de infiinare a popririlor asiguratorii (prin mijloace electronice) pe disponibilitatile banesti ale debitorilor, aflate in conturile bancare, si ridicarea acesteia pentru ANAF se eficientizeaza colectarea creantelor bugetare.
Gheorghe Enache spune ca, pentru agentul economic, acest lucru poate reprezenta un dezavantaj in situatia in care, desi a efectuat o plata la bugetul de stat, insa intr-un cont bugetar eronat, va fi in imposibilitatea utilizarii unor disponibilitati banesti existente in conturile bancare, din cauza popririlor infintate de ANAF.
Care sunt sanctiunile
Conform OUG 54/2010, in Codul vamal au fost introduse noi sanctiuni. Astfel, contrabanda se pedepseste cu inchisoare de la doi la sapte ani in urmatoarele cazuri:
• introducerea in sau scoaterea din tara, de doua ori in decursul unui an, prin locurile stabilite pentru controlul vamal, prin sustragere de la controlul vamal, a bunurilor sau a marfurilor care trebuie plasate sub un regim vamal, daca valoarea in vama a bunurilor sau a marfurilor sustrase este mai mica de 20.000 lei in cazul produselor supuse accizelor si mai mica de 40.000 lei in cazul celorlalte bunuri sau marfuri;
• instrainarea sub orice forma a marfurilor aflate in tranzit vamal;
• colectarea, detinerea, producerea, transportul, preluarea, depozitarea, predarea, desfacerea si vanzarea bunurilor sau a marfurilor care trebuie plasate sub un regim vamal cunoscand ca acestea provin din contrabanda sau sunt destinate savarsirii acesteia.
“Imperfectiune stabiliri sanctiunilor fiscale, care nu fac o deosebire intre cazurile cand legile sunt incalcate cu intentie de frauda sau cand sunt incalcate din culpa, din neglijenta sau din cauze independente de vointa contribuabilului, nu-l vor determina pe contribuabil sa conformeze legilor fiscale, ci il vor determina sa isi ia o serie de precautii”, spune Gheorghe Enache.
Dan Manolescu adauga faptul ca se pedepsesc cu inchisoare de la un an la patru ani (anterior era prevazut trei ani) urmatoarele infractiuni ce vizeaza operatorii economici din domeniul produselor accizabile:
• achizitionarea de alcool etilic si de distilate de la alti furnizori decat antrepozitarii autorizati pentru productie sau importatorii autorizati de astfel de produse
• utilizarea alcoolului brut, alcoolului etilic de sinteza si a alcoolului tehnic ca materie prima pentru fabricarea bauturilor alcoolice de orice fel;
• achizitionarea de uleiuri minerale rezultate din prelucrarea titeiului sau a altor materii prime, care provin pe circuitul economic de la alti furnizori decat antrepozitarii autorizati pentru productie sau importatorii autorizati
• comercializarea uleiurilor minerale neaccizabile, rezultate din prelucrarea titeiului sau a altor materii prime, care au punctul de inflamabilitate sub 85 grade C, altfel decat direct catre utilizatorii finali care folosesc aceste produse in scop industrial;
• impiedicarea sub orice forma a organului de control de a efectua verificari inopinate in antrepozitele fiscale;
• detinerea de catre orice persoana in afara antrepozitului fiscal sau comercializarea pe teritoriul Romaniei a produselor accizabile supuse marcarii fara a fi marcate sau marcate necorespunzator ori cu marcaje false peste limita a 10.000 tigarete, 400 tigari de foi de 3 grame, 200 tigari de foi mai mari de 3 grame, peste 1 kg tutun de fumat, bauturi spirtoase peste 200 litri, produse intermediare de alcool peste 300 litri (infractiune nou introdusa);
• folosirea conductelor mobile, a furtunurilor elastice sau a altor conducte de acest fel, utilizarea rezervoarelor necalibrate, precum si amplasarea inaintea contoarelor a unor canele sau robinete prin care se pot extrage cantitati de alcool sau distilate necontorizate (infractiune nou introdusa).
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.