Marcile comerciale noi ar trebui inregistrate inainte de utilizare
Recomandarea este facuta de specialistii in domeniu, pentru a se evita riscul unei eventuale actiuni de contrafacere, in contextul noii legi a marcilor.
Titularul unei marci poate solicita instantei sa interzica utilizarea de catre un tert a unui semn identic/similar marcii, pentru produse sau servicii identice/similare celor pentru care marca a fost inregistrata, daca exista un risc de confuzie pentru public, inclusiv un risc de asociere intre semn si marca.
O asemenea solicitare se poate face si pentru un semn identic sau asemanator cu marca, pentru produse sau pentru servicii diferite de cele pentru care marca este inregistrata, cand aceasta din urma a dobandit un renume in Romania si daca folosirea fara drept a semnului ar fi in detrimentul caracterului distinctiv al marcii ori in detrimentul renumelui acesteia.
De ce nu se poate inregistra o marca
Delia Belciu, Asociat Senior la casa se avocatura Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP), spune ca noua lege a marcilor (Citeste aici mai multe despre modificarile din noua legea a marcilor si indicatiilor geografice) introduce doua noi motive de refuz pentru inregistrea unei marci.
Astfel, sunt refuzate la inregistrare sau pot fi declarate nule, daca sunt inregistrate, marcile care contin semne cu inalta valoare simbolica (in special un simbol religios) si cele care contin, fara autorizatia organelor competente, ecusoane, embleme, blazoane, semne heraldice (altele decat cele avute in vedere de art. 6 ter din Conventia de la Paris).
O nouatate este ca marca poate fi refuzata la inregistrare sau anulata (in cazul in care a fost inregistrata), daca este identica sau similara cu o marca anterioara inregistrata pentru produse ori servicii identice sau similare, conferind un drept care a expirat din motiv de nereinnoire cu cel mult doi ani inainte de data de depozit.
Pentru aceasta, conditia este ca titularul marcii anterioare sa-si fi dat acordul la inregistrarea marcii ulterioare ori sa nu fi utilizat marca.
"Aceasta prevedere apare ca incluzand o inadvertenta de redactare, intrucat ar fi ilogic ca refuzarea la inregistrare a marcii ulterioare sa fie conditionata de acordul la inregistrarea marcii ulterioare dat de catre titularul marcii anterioare ori de lipsa utilizarii marcii anterioare de catre acesta. Chiar si in situatia in care am admite ca este vorba despre o eroare materiala si ca de fapt acest articol trebuie interpretat in sensul ca marca va fi acceptata la inregistrare doar conditionat de existenta acordului titularului marcii anterioare sau de lipsa folosirii de catre acesta a marcii sale, din punctul nostru de vedere, aceasta prevedere este inechitabila, creand o protectie excesiva in favoarea titularului neglijent al unei marci nereinnoite in termenul prevazut de lege (plus perioada de gratie)", spune Delia Belciu.
Ea subliniaza ca, in aceste conditii, titularul unei marci beneficiaza, in doi ani de la expirarea protectiei marcii sale, de un "ultradrept" in virtutea caruia numai el poate depune o noua cerere pentru o marca identica sau similara sau sa acorde consimtamantul, remunerat sau nu, la inregistrarea unei marci ulterioare, desi el nu mai are o marca valabil inregistrata in aceasta perioada.
O marca poate fi refuzata la inregistrare sau anulata, in cazul in care a fost inregistrata, daca aceasta poate fi confundata cu o marca utilizata in strainatate la data depozitului cererii si care continua sa fie utilizata acolo, in masura in care cererea a fost facuta cu rea-credinta de solicitant.
"Aceasta prevedere poate da nastere la incertitudini, interpretari diferite si eventuale abuzuri, dat fiind faptul ca se acorda protectie pentru simpla utilizare a unei marci in orice teritoriu si pentru oricare bunuri sau servicii, fara sa fie necesar ca aceasta sa fie inregistrata sau notorie, cu singura conditie ca cererea de inregistrare a marcii sa fi fost depusa cu rea-credinta. Reaua-credinta a solicitantului este o chestiune subiectiva, lasata la aprecierea examinatorului sau a judecatorului, fara a li se oferi acestora criterii clare de apreciere", explica Delia Belciu.
Ea adauga faptul ca prin aceasta prevedere se aduce atingere principiului general al teritorialitatii marcii, conform caruia marca beneficiaza de protectie doar pe teritoriul pentru care a fost inregistrata.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.