Patria Credit a acordat microcredite in valoare de 30,6 milioane de euro, in 2011
Valoarea microcreditelor acordate a crescut cu aproximativ 68% fata de anul 2010, 17 milioane de euro din total fiind absorbite in mediul urban, iar restul in mediul rural.
Situatia este invers la numarul de microcredite acordate: 4.450 din totalul de 6.400 de microcredite acordate au fost accesate in mediul rural.
Anul trecut, Patria Credit a acordat cu aproape 77% mai multe microcredite decat in anul anterior, inclusiv pentru firmele cu trei luni de activitate.
De asemenea, 75% din volumul microcreditelor acordate anul trecut a fost in lei. Imprumuturile cu sume de pana in 5.000 de euro sunt acordate doar in lei.
Bogdan Merfea, director general la Patria Credit, spune ca institutia ii finanteaza mai ales pe cei neagreati de mediul bancar, exclusi financiar si geografic, din cauza fazei incipiente a afacerilor, a lipsei de educatie antreprenoriala si financiara.
"Suntem complementari sistemului bancar, pentru ca finantam clienti cu cifra de afaceri de cel mult 500.000 de euro, anual, si nu dam credite mai mari de 50.000 de euro. In plus, ii ghidam pe clienti spre un comportament financiar corespunzator, care sa le permita sa se dezvolte si sa acceseze microcreditul potrivit pentru ei. Este un fel de educatie antreprenoriala, dar mai mult una care il face pe micul intreprinzator sa dezvolte o afacere sustenabila. Nu este consultanta platita, ci indrumare din partea consultantilor nostri. Fundatia Patria Credit desfasoara diferite training-uri destinate micilor intreprinzatori, pe care le vom intensifica in acest an", explica pentru startups.ro Bogdan Merfea.
Patria Credit a anuntat ca intentioneaza sa devina banca in 2009, dupa ce si-a schimbat actionariatul. In decembrie 2007, CAPA Finance a fost achizitionata de RAEF (Romanian - American Enterprise Fund) si de BAF (Balkan Accession Fund), trecand printr-un proces de rebranding la sfarsitul lui 2009. Acum trei ani, la inceputul lui 2009, institutia a inceput demersurile de a deveni banca, dar acestea au esuat un an mai tarziu.
"Nu excludem acest deziderat in continuare, dar nu este obligatoriu. Noi avem convingerea ca prin mijloace inovative ne putem atinge misiunea daca nu vom fi in contextul bancar, desi faptul ca ne dezvoltam ar putea tenta pe oricine sa vina intr-un parteneriat cu noi. Cresterea in cadrul unei banci de microfinantare ar asigura mai multa democratie financiara, pentru ca microfinantarea in sensul englez al cuvantului inseamna economisire - microsaving", precizeaza Bogdan Merfea.
Ce fel de afaceri finanteaza
Directorul General al Patria Credit mentioneaza ca pentru a finanta un start-up institutia trebuie sa determine capacitatea reala de plata a firmei, pentru care se tine cont de domeniu, de capacitatea tehnica si de cea manageriala.
"Vedem o mare oportunitate in mediul rural, nu numai in finantarea agriculturii, ci usor - usor se vor dezvolta micile afaceri. Avem studii, unele ale Universitatii din Bucuresti, in care se spune ca oamenii incep sa se indrepte spre mediul rural, unde-si deschid afaceri. Pana acum, avem o experienta foarte buna pe legumicultorii din comune ca Matca (judetul Galati), Izbiceni (Olt), Dabuleni (Dolj), Motatei (Dolj), Baleni (Dambovita), Vidra (Ilfov)", precizeaza Bogdan Merfea.
La sfaristul anului trecut, portofoliul la risc al Patria Credit la peste 30 de zile era de 6,5%, iar default-ul la peste 90 de zile era de 5,3%.
"Afacerile pe care le finantam prezinta un grad de risc ridicat. Elementul nostru de diferentiere fata de sistemul bancar este un model de business prin care sa controlam acest comportament. Incercam sa abordam o cunoastere mai buna a clientului. In mediul rural suntem reprezentati de oamenii locului, care cunosc foarte bine comportamentul celor pe care ii finanteaza. Intr-un mediu needucat, noi mentinem o relatie cvasiconstanta pe parcursul derularii creditului cu intreprinzatorul finantat. Daca ai o relatie cu el si mereu te uiti ce face si cum ii merge, nu te poate minti. Pe urma, el intelege ca platind la timp devine eligibil si cand ia urmatorul credit s-ar putea sa aiba o dobanda bonificata, adica sa-i scadem dobanda", mai spune Bogdan Merfea.
Activele si dimensiunea companiei
Anul trecut, valoarea activelor institutiei a fost de aproximativ 55 de milioane de euro, iar soldul creditelor acordate pentru clientii activi a fost de 47 de milioane de euro, din care 94% sunt destinate microafacerilor si producatorilor agricoli.
Bogdan Merfea mai spune ca Patria Credit este, din punct de vedere al activelor, cea mai mare institutie financiara nonbancara din Centrul si Sud-Estul Europei, urmand sa se dezvolte, in continuare.
"Fiind vorba de credite mici, pentru a deveni eficient trebuie sa ai cat mai multi clienti. Noi ii finantam si pe cei cu datorii la stat, daca dovedesc faptul ca un microcredit ii ajuta sa si le inchida si dupa aia pot plati ratele, intr-un ritm acceptabil", explica Bogdan Merfea.
Patria Credit are circa 12.000 de clienti companii mici, producatori agricoli si persoane fizice.
Institutia are 42 de unitati teritoriale, din care 15 in mediul urban si 27 in mediul rural si mic urban, iar pentru plata microcreditelor a incheiat parteneriate cu Posta Romana si Banca Transilvania.
(Citeste aici mai multe despre microcreditele acordate in ultimii doi ani.)
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.