Romania are sansa sa devina un hub important pentru dezvoltarea antreprenoriatului in zona
Afirmatia a fost facuta de Marius Ghenea, business angel si presedintele Fit Distribution, care s-a referit la tarile din jurul nostru: Ucraina, Bulgaria, Moldova si chiar Ungaria.
"Primul lucru ar fi sa ne intrebam <De ce vorbim de antreprenoriat?>. In toate studiile actuale, se vehiculeaza ca locurile de munca nu vor fi facute de multinationale, ci de companiile tinere. In ceea ce priveste progresul economic este de retinut ca false elemente de progres au venit pe baza de datorie. Progresul n-ar trebui sa vina din niste bani pe care trebuie sa-i dai inapoi, ci prin cresterea productivitatii si cresterea numarului de locuri de munca. Antreprenoriatul le indeplineste pe ambele. Antreprenoriatul este despre inovatie. Apoi, daca vorbim despre locuri de munca, vorbim despre companii noi. Acesta este motivul principal pentru care vorbim despre antreprenoriat. De aceea este esential intr-o tara ca Romania sa dezvolte sistemul antreprenorial", a detaliat Marius Ghenea, in cadrul conferintei Netcamp.
Presedintele Fit Distribution a mai spus ca, de fapt, in Romania, antreprenoriatul este de vreo 15 ani, nici macar de 20 de ani, ceea ce este foarte putin timp.
In viziunea business angel-ului, pilonii antreprenoriatului sunt reprezentati de educatie, modele, finantare, networking si, la final, dar nu in cele din urma, “celebrarea antreprenoriatului”.
Marius Ghenea a detaliat ca antreprenorii se pot dezvolta in timp cu munca, efort si pasiune, fiind nevoie de 10.000 de ore pentru a ajunge la excelenta (Citeste aici mai multe despre acest concept).
"Se spune ca antreprenorii au niste atribuite, sunt diferiti. Marea majoritate a acestor atribute pot fi imbunatatite. Daca n-ai charisma, puterea de a lua decizii etc, toate pot fi imbunatatite", a mentionat Marius Ghenea.
Presedintele Fit Distribution a mai spus ca antreprenoriatul poate imbraca multe forme, de la nevoia celor din organizatiile non-guvernamentale pana la cei din culturala si politica sau intraprenoriat in companii.
Marius Ghenea a precizat ca, urmand modelul Marii Britanii sau Statelor Unite ale Americii, in Romania ar trebuie sa se studieze antreprenoriatul inca din primele clase de scoala.
"Unde Romania sufera foarte mult este partea de finantare. Putem incerca sa aducem capital de tip seed, pentru proiecte valoroase romanesti. Networking-ul incepe sa functioneze din ce in ce mai bine. Important este sa faceti din ea o componenta reala si nu ceva formal. Cu celebrarea antreprenoriatului este o problema balcanica: cand apare un succes antreprenorial, ii dam in cap si spunem ca sigur a facut el ceva, pe principiul sa moara si capra vecinului", a adaugat presedintele Fit Distribution.
Dragos Manac, CEO-ul AppNor, a mentionat ca antreprenoriatul nu este despre bani, ci este despre scop, munca, perseverenta si implinire personala.
"Principiile (n.red. - dupa care isi conduce afacerea)? Orice faci trebuie sa ai un rezultat pozitiv. Trebuie sa ajute business-ul in care sunt implicat in momentul respectiv. Ce fac trebuie sa imbunatateasca ceea ce am facut deja, pe mine sau compania. Pentru a imbunatati, trebuie sa masor", a explicat Dragos Manac.
Calin Fusu, CEO-ul Neogen, a spus ca antreprenorii trebuie sa-si stabileasca niste indicatori de la inceput, chiar daca numai in cap, desi este bine ca acestia sa fie pe hartie.
"Chiar cred ca fiecare business are o propria formula. Multe lucruri se invata pierzand banii altora, iar majoritatea antreprenorilor nu au suficienta perseverenta si determinare pentru a reusi in business. Nu este nevoie de multa inteligenta pentru a reusi. Inteligenta este supraevaluata", a mentionat Calin Fusu.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.