Romanii isi fac online cumparaturile de Craciun pentru a evita aglomeratia
Intr-un studiu Deloitte, 62% dintre respondenti au mentionat acest motiv pentru a face cumparaturile de Craciun. Spre deosebire de anul trecut, varietatea produselor nu mai este principala motivatie.
Pe locul secund ca motiv de alegere a internetului pentru cumparaturi, se claseaza livrarea la domiciliu, cu 58% dintre raspunsuri (raspunsurile fiind multiple).
“Aceasta tendinta este cu atat mai pronuntata in randul celor cu venituri mai mari (65%) si mai putin in randul celor cu venituri modeste”, se mentioneaza in studiu.
In acest an, varietatea produselor se afla pe locul trei, cu 51% dintre raspunsuri, ca argument pentru a face cumparaturi pe internet.
“Cu cat consumatorii sunt mai tineri si au educatie superioara, cu atat vor inclina mai mult spre internet ca instrument pentru a gasi produse si a dispune de mai multe optiuni”, se precizeaza in studiu.
Pentru cumparaturi online, romanii folosesc in principal paginile magazinelor traditionale, 58% dintre respondeti aleg aceasta varianta, raspunsurile fiind multiple. Apoi opteaza pentru site-urile supermarketurilor, 50% dintre optiuni, urmate de site-urile de comparare a preturilor si de cele de licitatii (Ebay si Amazon), fiecare varianta cu cate 41%. Site-urile de reduceri atrag 24% dintre optiuni, iar cele ale producatorilor (Dell, Apple) 19%.
Publicul
Barbatii si persoanele cu varste intre 35 de ani si 54 de ani folosesc internetul pentru achizitii, iar cei in varsta si femeile cu precadere pentru a cerceta piata si a compara preturi.
Dintre cei care nu folosesc deloc internetul, categoria cu ponderea cea mai mare (30%) este a celor care au intre 55 de ani si 64 de ani. Pentru restul categoriilor de varsta procentul de neutilizare a internetului este de maxim 24%.
In studiu se mai spune ca pretul, un factor cheie in procesul deciziei, a capatat transparenta datorita internetului.
“Networking-ul social, un fenomen in dezvoltare continua, ofera consumatorilor si alte informatii importante, precum comentarii pozitive si negative legate de anumite produse”, se mai mentioneaza in studiu.
De ce nu se fac cumparaturi online
Cumparatorii nu achizitioneaza produse online, in principal, pentru ca vor sa vada si sa atinga produsele, 75% alegand aceasta varianta.
Cel de-al doilea motiv pentru care nu se cumpara online, cu 43% dintre optiuni, este acela ca oamenii prefera experienta data de cumparaturi.
Alte motive ale necumpararii, in proportii aproximativ egale, sunt grijile fata de securitate si de frauda (23%), nu vor sa astepte livrarea (22%) si sunt preocupati de situatia in care trebuie sa returneze sau sa refuze produsele nedorite (20%).
In studiu se subliniaza ca retailerii care vor dezvolta site-uri interactive, care permit utilizatorilor sa vada mai bine produsele sau chiar sa le incerce, vor avea un avantaj competitiv, castigandu-i pe consumatorii care evita sa foloseasca internetul.
Studiul a fost realizat pe un esantion de 518 romani, selectat in baza anumitor criterii (sexul, categoria de varsta, regiunea,venituri). Perioada in care a fost facut acestea este septembrie (ultima saptamana) - octombrie 2009 (prima saptamana). Informatia a fost adunata prin internet, in baza unui chestionar structurat, subiectii avand peste 18 ani. Aflat la cea de-a 12-a editie, studiul Deloitte ”Craciun 2009 - A sosit momentul redresarii?” a inclus in acest an 18 state din Europa de Vest, Europa de Est si Africa de Sud, se arata in comunicatul de presa. Romania se afla la a doua editie a studiului.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.