Studiu: portretul robot al fraudatorilor din mediul de business
Un raport al KPMG prezinta trasaturile fraudatorilor identificate prin examinarea a 596 de cazuri de frauda investigate de firme membre ale retelei KPMG la nivel mondial, inclusiv cazuri din Romania.
Profilul global realizat de KPMG reflecta ca fraudatorul este, deseori, angajat al organizatiei-victima (61%), colaboreaza pe ascuns cu altii (70%) si a fost angajat de organizatia-victima de mai mult de sase ani inainte de a comite o frauda (42%), se mentioneaza in comunicatul de presa.
“Specialistii din domeniul anti-frauda au dezbatut indelung daca poate fi dezvoltat un profil al fraudatorului suficient de precis care sa permita organizatiilor sa descopere acesti indivizi în actiune sau chiar înainte de comiterea fraudei. Prezicerea unei infractiuni este, cel putin pentru moment, de domeniul stiintifico-fantasticului. Dar analiza naturii mereu în schimbare a fraudei si a fraudatorului poate ajuta organizatiile sa-si întareasca apararea împotriva acestor activitati criminale. A fi in garda inseamna a fi pregatit”, spune Déan Friedman, liderul Retelei de Investigatii a KPMG in Europa, Orientul Mijlociu si Africa.
Caracteristicile cheie
Caracteristicile unui fraudator tipic la nivel global includ:
• Varsta intre 36 de ani si 45 de ani (70 de procente dintre fraudatori avand varste intre 36 de ani si 45 de ani).
• Angajat intr-o pozitie de conducere executiva, in functia financiara, operationala sau vanzari/marketing.
• Detine o pozitie de manager sau director executiv (25%, respectiv 29%).
• Angajat in organizatie de mai mult de sase ani.
• Fraudator oportunist - aflat la prima abatere, angajat de incredere, comportamentul lui ii surprinde pe ceilalti. Pradatorii, cei care cauta organizatii pentru a putea incepe o schema aproape imediat dupa angajare si fraudeaza organizatia deliberat si fara remuscari, sunt mai rar intalniti.
Pe de alta parte, fraudatorii tipici investigati in Romania de KPMG au prezentat urmatoarele caracteristici:
• Varsta intre 26 de ani si 35 de ani (62 de procente dintre fraudatori aveau intre 26 de ani si 35 de ani)
• Detin o pozitie de manager sau director executiv
• Motivati de lacomie (77 de procente dintre fraudatori)
• Cu un stil de conducere autocratic (31 de procente dintre fraudatori)
• Staruitori (92 de procente dintre fraude au continuat pentru 3 sau mai multi ani)
Colaborarea cu altii
Profilul global indica faptul ca 70% dintre fraudatori nu au lucrat singuri la comiterea fraudei. In Romania, toate cazurile analizate au implicat complici.
Richard Perrin, Partner Risk Consulting, KPMG Romania, spune ca rezultatele acestui studiu indica faptul ca, pe perioada crizei economice, fraudatorii s-au concentrat pe delapidarea fondurilor din companii prin fraude cu achizitii si alte forme de delapidare. Au folosit ajutorul prietenilor sau fostilor asociati pentru a-si ascunde actiunile, pentru o perioada medie intre 3 si 5 ani. Aproape jumatate din fraudatori par sa fi folosit castigurile fraudulente pentru a-si finanta stilul de viata, in dauna organizatiei. Prin urmare, organizatiile trebuie sa sape mai adanc inainte de a incepe colaborarea cu un potential partener de afaceri, ca sa se asigure ca nu exista conflicte de interese intre proprii angajati si potentialul partener de afaceri.
Studiul la nivel global a descoperit ca mai mult de jumatate (54%) dintre fraude au fost facilitate de controale interne ineficiente. Cazurile din Romania arata totusi ca multe dintre fraude au fost comise prin trecerea peste controale a managerilor – in 38 de procente dintre fraudele investigate, autoritatea nelimitata a managerilor a fost un factor determinant in realizarea fraudei.
”Un mod de a imbunatati mediul de control intern este implementarea unui mecanism eficient al raportarii de integritate (“whistle-blowing mechanism”) – majoritatea cazurilor investigate in Romania au fost depistate prin ponturi informale. Aceasta observatie este intarita si de concluzia ca, in acele cazuri in care frauda a fost identificata prin avertizari de integritate, durata medie a desfasurarii fraudei a fost mai mica decat pentru fraudele descoperite prin metode traditionale, cum ar fi audituri interne”, spune Jimmy Helm, Coordonatorul Serviciilor de Investigare a Fraudei ale KPMG în Europa Centrala si de Est.
Datele raportului au fost colectate din investigatiile fraudelor, realizate de specialistii KPMG din firmele membre din Europa, Orientul Mijlociu si Africa (EMA), America de Nord si de Sud, si Asia-Pacific in perioada august 2011 - februarie 2013. KPMG a analizat un total de 596 fraudatori care au fost implicati in fapte comise in 78 de tari. Studiul a examinat investigatii ale fraudelor comise de ”gulerele-albe” din toate regiunile unde faptuitorul era cunoscut si existau suficiente informatii contextuale despre fapta.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.