Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
Catalin Traistaru adauga faptul ca la stabilirea suprafetei unui magazin se iau in calcul factorii comerciali si cei legati de logistica. Printre factorii comerciali se numara: volumul, structura/tipologia si diversitatea marfurilor; fluxul estimat de clienti - raportul dintre cumparatori si vizitatori pe unitatea de timp; pozitionarea fata de fluxurile de trafic - incinta versus stradal. Printre factorii legati de logistica se numara: costurile cu chiria, utilitatile, intretinerea, accesul la facilitatile de trafic si de aprovizionare etc.
"Pentru unii retaileri, de exemplu, Carrefour, Billa, Kaufland, Lidl, functioneaza o anumita tipologie spatial-functionala, elaborata prin experienta pe piete internationale, <formate> dimensionale, care au costuri oarecum previzionate. Pentru alti retaileri, care nu sunt proprietari si care au o flexibilitate mai mare, nivelul chiriei este crucial, din care costurile cu utilitatile energetice, de intretinere si curatenie sunt importante. La spatiul stradal, zona, vadul sau fluxul, proximitatea nodurilor de transport public, accesul si vecinatatile sunt importante. Pentru spatiul de incinta, de exemplu, intr-un centru comercial, pozitia insasi a centrului respectiv in oras si reputatia lui, precum si amplasamentul fata de zonele de flux maxim ale centrului sunt mai relevante", subliniaza Catalin Traistaru.
Matius Ichim, arhitect la Copacul Verde, spune ca in cazul spatiilor din centrele comerciale conteaza cat de vizibil este spatiul de la intrari.
"Trebuie sa stii pe unde trece clientul tau. Daca nu esti un magazin destinatie, precum Intersport, Zara sau Humanic, ci unul care vinde bomboane pentru copii, te vei pozitiona in zona de jucarii, cinematografe. Daca vinzi papetarie, trebuie sa fii pe langa Diverta. Daca hipermarketul are galerie, te vei pozitiona unde oamenii care nu te stiu dinainte nu trebuie sa te caute", explica Matius Ichim pentru startups.ro.
Care sunt costurile importante
Matius Ichim mai spune ca alt criteriu important, atunci cand se stabileste suprafata unui magazin, este legate de costurile care includ chiria, salariile angajatilor, valoarea stocului de marfa din magazin, cele legate de utilitati si de amenajarea spatiului.
Marina Vacaru adauga faptul ca, la stabilirea suprafetei dorite, costurile de baza luate in calcul de retaileri sunt chiria, cheltuieli comune, marketing, utilitati, care depind de dimensiunea dorita.
"In cazul in care spatiul este cumparat, principalele costuri care decurg din operarea spatiului sunt cele legate de utilitati, autorizatii etc.", spune Marina Vacaru.
Catalin Traistaru completeaza ca la spatiul inchiriat, nivelul chiriei, incluzand calitatea serviciilor de facility management, este important, in prezent fiind presiuni puternice asupra proprietarilor de a reduce chiriile, in conditiile cumulate ale cresterii costului energiei si ale stagnarii economice.
"La spatiile cumparate, in afara de pret, care este decisiv, strategia de afaceri a cumparatorului, pozitionarea, calitatea constructiei si costurile de intretinere pot fi prioritare, pentru a amortiza cat mai repede investitia", detaliaza Catalin Traistaru.
Marina Vacaru mentioneaza ca achizitionarea spatiilor permite retailerului un control mai riguros al costurilor operationale, in schimb, valoarea investitiei fiind in general foarte mare, majoritatea retailerilor s-au orientat inspre inchiriere de spatii pe termen lung.
Astfel, directorul operational al QB Promotion subliniaza ca valoarea chiriei difera foarte mult in functie de pozitionarea stradala a spatiului sau a centrului comercial.
Termenii contractuali de inchiriere a unui spatiu difera in functie suprafata dorita si de calitatea spatiului, de pozitie, de numarul de persoane care-l tranziteaza, vecinatati etc.
"Sunt importante aspectele contractuale, precum structura si nivelul de calitate al serviciilor de facility management oferite de proprietar, clauzele privind stabilitatea preturilor pe durate determinate, cele de penalizare etc. Flexibilitatea si amiabilitatea sunt, insa, elemente foarte importante, de ambele parti, pentru desfasurarea unei relatii mutual profitabile", mai spune Catalin Traistaru.
Luiza Moraru mentioneaza ca termenii de inchiriere nu difera doar in functie de suprafata, insa retailerii trebuie sa fie foarte atenti la variatia de spatiu care poate sa apara intre spatiul prevazut in contract si cel existent.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Traficul pietonal, posibilitatea de a implementa corect conceptul si costurile sunt principalele criterii in functie de care se stabileste suprafata dorita pentru un magazin.
Unii retaileri si-au redus suprafata pentru eficientizarea costurilor, dar exista si cazuri de retaileri care si-au marit suprafata inchiriata pentru eficientizarea conceptului comercial.
Retailerii isi adapteaza suprafata in functie de urmatorul mix de factori: calitatea conceptului dezvoltat pe acea suprafata, costurile, dimensiunea intrarii, pozitionarea spatiului (vizibilitate, accesibilitate), mixul de branduri din vecinatate etc.
Costurile prevazute de retaileri sunt chiria, salariile angajatilor, valoarea stocului de marfa din magazin, cele legate de utilitati, de amenajarea spatiului, de marketing.
Retailerii trebuie sa fie foarte atenti la variatia de spatiu care poate sa apara intre spatiul prevazut in contract si cel existent.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 23 Mai 2012 la ora 17.06