Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
"Ajutorul de minimis nu se cumuleaza cu ajutorul de stat acordat in legatura cu aceleasi costuri eligibile, in cazul in care o astfel de cumulare ar avea drept rezultat o intensitate a ajutorului care depaseste intensitatea ajutorului stabilita pentru conditiile speciale ale fiecarui caz de un regulament de exceptare pe categorii sau de o decizie adoptata de Comisia Europeana", se mai precizeaza in normele de aplicare ale Programului Kogalniceanu. (Citeste aici mai multe despre ajutoarele de stat.)
Firmele care beneficiza de ajutor in acest program vor tine o evidenta a ajutoarelor primite in program, a altor scheme de minimis si a altor ajutoare de stat, pastrand-o timp de zece ani in arhiva.
Beneficiarii ajutorului de minimis sunt obligati sa raporteze efectele participarii la program catre OTIMMC-ul de care apartin, timp de trei ani, incepand cu anul urmator acordarii ajutorului.
Cine poate accesa linia de credit
Pot solicita subventia si garantia firmele cu cel putin doi ani de activitate in momentul solicitarii creditului, care nu sunt in insolventa, nu sunt in dificultate si nu au emisa o decizie de recuperare a ajutorului de stat.
"Conditia de eligibilitate <de minim doi ani de activitate consecutivi in domeniul in care isi desfasoara activitatea> trebuie indeplinita la data inscrierii in program. Schimbarea domeniului de activitate nu afecteaza indeplinirea conditiei prevazute de OUG 60/2011, cu conditia sa functioneze in domeniile eligibile in cadrul programului", mentioneaza Cristian Haiduc.
De asemenea, firma trebuie sa prezinte garantii colaterale de pana la 40%, sa nu fie in litigiu cu Ministerul de Finante sau cu Ministerul Economiei sau cu institutia de credit de unde doreste sa ia linia de credit.
Firmele nu trebuie sa aiba credite restante, inscrise in baza de date a Centralei Riscurilor Bancare (CRB), si sa nu figureze cu incidente majore cu cecuri si bilete la ordin in ultimele 12 luni. in baza de date a Centralei Incidentelor de Plati (CIP).
IMM-urile solicitante sunt cele care intr-o perioada de trei ani fiscali (doi ani anteriori plus cel curent) nu au beneficiat de un ajutor de minimis mai mare de 200.000 euro sau 100.000 euro pentru transport rutier, echivalentul in lei.
Programul Kogalniceanu prevede ca cel putin unul dintre administratorii, actionarii sau asociatii IMM-ului beneficiar si intreprinzatorul independent obligat sa plateasca datoriile garanteaza personal creantele rezultate din plata garantiilor catre Fondul de Garantare.
Nu sunt eligibile in program firmele care se ocupa de intermedieri financiare, tranzactii imobiliare, asigurari, leasing, jocuri de noroc, armament, alcool, tutun si substante stupefiante si psihotrope. De asemenea, nu primesc finantare afacerile interzise pentru ajutorul de minimis - agricultura primara, prelucrarea produselor agricole, pescuitul etc.
Pentru ce se pot folosi banii
Cu linia de credit obtinuta prin programul Kogalniceanu, un IMM poate plati impozitele, taxele, contributiile si alte sume datorate bugetului general consolidat.
Alte cheltuieli pentru care se poate folosi linia de credit sunt cele cu aprovizionarea firmei, productia, desfacerea, executarea de lucrari si/sau prestarea de servicii, precum si constituirea, prelucrarea si valorificarea stocurilor companiei.
De asemenea, alte cheltuieli eligibile in OUG 60/2011 sunt cele salariale si asimilate acestora, precum si altele necesare desfasurarii activitatii curente si costurile de operare.
Conform normelor de aplicare ale programului, IMM-ul poate face retrageri din linia de credit integral sau fractionat, in functie de necesitati.
Etapele pentru accesarea facilitatilor
Pentru a avea acces la subventie si/sau garantie, antreprenorul trebuie sa intre pe o aplicatie de pe site-ul Agentiei pentru IMM-uri (aippimm.ro), unde completeaza cateva formulare. Aceasta aplicatie va aparea pe site-ul Agentiei in august, dupa ce vor fi selectate bancile din program de unde IMM-urile vor putea solicita liniile de credit.
Inscrierea pe site-ul aippimm.ro se face in sesiune continua, pana cand se epuizeaza bugetul anual alocat programului Kogalniceanu.
AIPPIMM verifica formularul de inscriere in program si daca sunt indeplinite conditiile de eligibilitate. Decizia de acceptare sau respingere in program se comunica firmei in cel mult 30 de zile de la confirmarea inregistrarii online.
Agentia pentru IMM-uri transmite continuu bancii sau bancilor acceptate in program lista cu IMM-urile eligibile, pana cand se epuizeaza bugetul.
Urmatorul pas este acela ca antreprenorul sa se adreseze unei banci acceptate, reprezentantii acesteia evaluand cererea de credit si solicitand garantiile suplimentare de la FNGCIMM.
Dupa ce fondul de garantare isi da acordul, transmis bancii, IMM-ul primeste acceptul pentru linia de credit.
Apoi, reprezentantii IMM-ului raporteaza informatiile legate de ajutorul de minimis, pe proprie raspundere, dupa care pot accesa linia de credit.
In 15 zile calendaristice de la primirea cererii de plata a garantiei, FNGCIMM o aproba sau o respinge, decizia fiind comunicata bancii a doua zi.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
De la sfarsitul lunii august, IMM-urile vor putea depune pe site-ul AIPPIMM solicitari de inscriere in programul Kogalniceanu.
Facilitatile acordate sunt, in cazul unei linii de credit, de cel mult 125.000 de lei/an, o subventie de maximum 70% din valoarea dobanzii (la o dobanda de cel mult 6,5%/an), si o garantie de 80% din valoarea creditului, dar nu mai mult de 100.000 de lei.
Valoarea liniei de credit poate fi de maximum 30% din cifra de afaceri a companiei in ultimul an, daca firma are si alte credite, pe termen scurt, sau de 50% din cifra de afaceri pe ultimele 12 luni, daca aceasta nu are in derulare alte facilitati de credit pe termen scurt.
IMM-urile trebuie sa aiba minimum doi ani de activitate in momentul solicitarii creditului, sa nu fie in insolventa si nici in dificultate, sa nu aiba credite restante sau incidente majore de plata.
Linia de credit poate fi folosita pentru plata impozitelor, taxelor, contributiilor, aprovizionare, productie, executarea de lucrari si/sau prestarea de servicii, precum si cheltuieli salariale si asimilate acestora.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 18 Iulie 2011 la ora 17.08